Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Beskriv gärna hur du anser att naturlagarna kan ha en temporal existens. Hur kan de komma efter något när tiden är en manifestation av naturlagar?
Okej, bra invändningar och frågor.
Är matematik och logik bara språk som vilka som helst. Kunde de vara annorlunda, som kinesiska eller ryska låt säga.
Kanske ..
Men ta dessa tre lagar från logiken som de formulerades av Bertrand Russell (men kommer från Aristoteles):
- A är lika med A
- Ingenting är både A och inte A
- Allt är antingen A eller inte A
Russell kallade dem för tankelagar, de är lagar om identitet. Om de inte var sanna skulle vårt språk vara nonsens. Det jag skriver här är nonsens om de tre lagarna inte är sanna. Du förväntar dig att meningen av en symbol som en bokstav eller siffra har permanens i samma mening eller matematiska uttryck.
Både logik och matematik är baserade på dessa tre lagar utan att de någonsin uttrycker dem explicit. Både logik och matematik är formella system vilka är sanna i alla språk; du kan byta ut A mot vad som helst (vilken symbol som helst) så länge du gör det överallt A dyker upp. Samma gäller för matematik.
"A" i detta exempel gäller alltså för alla bokstäver och symboler och säger att identitet vidmakthålls. Om du vill bryta mot dessa regler måste du definiera nya regler som beskriver den transformeringen.
Här är den läskiga insikten:
Ett formellt system är sant i sig självt, det är sant som det skrivs. Så länge som du följer det tre reglerna ovan så är vilket formellt system som helst sant baserat på de symboler som används. Matematik och logik är sanna på precis det sättet.
All insikt om naturlagar och partiklar är formulerad med matematik (och indirekt logik) som grund.
Jag säger att de tre lagarna knappast kan ha en temporal existens, och att logik och matematik därför inte heller kan ha en temporal existens.
Vi har inte uppfunnit matte eller logik (jag trodde det faktiskt som barn) .. nej vi har hittat dem bägge eftersom de är kongruenta med verkligheten. Det är ett mirakel att vi har insikt nog att förstå det. Vi har inte uppfunnit dem .. vi har istället hittat dem. Sfärernas musik.
Jag har frågat flera gånger i detta forum om det finns någon som tror att matematik och logik är kosmos specifika för oss och ingen har svarat.
Därför gissar jag att det kan finnas andra kosmos .. universa .. med andra naturlagar men att matten och logiken i alla dessa är den samma. Naturlagarna kan alltså vara annorlunda medan matten och logiken är densamma. Strange .. huh ..
Och för att besvara ursprungsfrågan: Naturlagarna kommer därför före partiklarna. Men det går djupare än så. Vi har bara inte förmågan att förstå hur och varför och vilka ännu djupare principer som gafflar in oss i den här riktningen. De religiösa gillar att peka finger på gud .. de fegisarna.