Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Om tiden är ett emergent fenomen som bara kan upplevas inifrån universum så är det felaktigt att alls resonera om universums temporala utsträckning. Universum har varken uppstått eller funnits oändligt länge, eftersom dess existens inte är tidsberoende.
Jag tolkar det som att du har en bias när du säger att tiden är ett emergent fenomen av universum.Tiden har existerat utanför universum enligt min egna kvalificerade gissning. I annan del av ditt inlägg så säger du att tiden är en gud för du finner det absurt och frågar dig själv vilken naturlag som då skapat tiden? Själv anser jag att tiden är ett icke fysiskt fenonen som ilussionartat manipuleras av vårt universums rumtid, där rummet har egenskaper som kan ändra förändringshastigheten. Men detta är bara en lokal ändring av förändringshastigheten som är ett uttryck/manifestation av rummets egenskaper, och inte en defacto ändring av tiden som är icke fysikalisk.
Eftersom jag emellertid anser att tiden är icke fysikalisk, men existerar abstrakt så finns det inget som skapade tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Lägger vi tiden utanför universum så gör vi tiden till Gud. Hur kunde tiden uppstå och vilka naturlagar fanns innan tiden som gjorde det möjligt för tiden att uppstå?
Jämför tiden med andra emergenta fenomen, t.ex. gastryck. Blir det för glest mellan molekylerna så upphör deras systematiska krockande som bildar ett gastryck. Analogt upphör kausaliteten om det blir så glest mellan partiklarna att de inte kan interagera med varandra. Ligger molekylerna respektive partiklarna för tätt så händer samma sak.
Att universum börjar abrupt i Big Bang är faktiskt är helt godtycklig tolkning. Vi har valt att definiera tidsenheten sekund så att strålningsfrekvensen från en viss isotops sönderfall hålls konstant och sedan får alla naturlagar anpassas efter detta. Men vad är det som säger att just detta skulle vara en fundamental tidsenhet? I praktiken mäter vi universums ålder i 10^x sekunder därför att universum då förändras ungefär linjärt med x. Förutspår vi universums framtid så beräknar vi hur det kommer att se ut om 1 år, 10 år, 100 år, 1000 år, ..., 10^10 år, 10^100 år osv. Åt andra hållet beräknar vi hur universum såg ut när det var 10^-30 sekunder gammalt, när det var 10^-31 sekunder gammalt osv. Eftersom vi mäter universums ålder på en logaritmisk tidsskala så har faktiskt universum alltid funnits för alla värden på x och universum har då skapats gradvis under oändligt lång tid. Idén om en abrupt och svårförklarlig skapelse i Big Bang uppstår alltså när vi avviker från att mäta universums ålder längs en logaritmisk tidsskala. Slutsatsen bör då vara att sekunder är fel tidsenhet. Svårare än så behöver det inte vara.
Jag gillar tanken att man ser tiden som oändlig då vi kan dela upp tiden i oändligt små tidsenheter när vi ser tiden som logaritmisk. Men måste ändå avfärda tanken som en begränsning, då tiden har fler aspekter än hur små tidsenheter man kan dela in den i, den är också oändlig som den största möjliga tidsenhet vi kan tänkas bygga tiden på.
Tiden har dessa två oändlighetsaspekter
1Logaritmisk: oändligt liten tidsenhet
2 oändligt stor tidsenhet
Där vare sig 1 eller 2 varför sig logiskt utesluter varandra, därför kan du i din deduktion inte avfärda nummer 2 att tiden kan tånkas ha en oändligt stor tidsenhet annat än genom ett sido argument, vilket du har anfört som att tiden är gud om den fanns innan universum, för vilken naturlag har då skapat tiden? Detta sidoargument har jag kontrat med att tiden är icke fysikalisk.
Edit :Att tiden är icke fysikalisk är min osäkra gissning. Om tiden bara är förändringen av det fysikaliska, så ändrar det inte mina argument: Eftersom något förändras, så måste det ha förändrats i all oändlighet dvs tiden existerade innan big bang.