Citat:
Ursprungligen postat av
stroganof
(Obs jag använder partikel som ett figurativt exempel)
Förstår inte riktigt vad du menar här med figurativt.
Citat:
En partikel följer ju naturlagar. Exempel på en naturlag är ljusets hastighet i rumtiden som är 299tusen km/sek
Skapade partikeln de fysikaliska lagarna i och med sin blotta existens eller skapade naturlagarna först partikeln?
Jag håller med detta inlägg och denna kronologiska ordning:
1Nature set laws.
2Nature creates the Universe and brings everything to life.
3Things work according to the laws in the Universe.
4We humans view things working according to the laws.
5We humans work to find those laws.
6We finally set laws as predicted by nature.
What came first?
The laws of Physics we observe. Universe came into existence later, where laws are followed.
Think it like a cricket match we play in our society. First, we set rules like 'One tip one hand out', 'One who hit in house is out' etc. Then we set an environment and play cricket. So obviously, first rules are set and then we go for the match.
Vad menas öht med partikel, utan att det finns naturlagar för den? Ta t ex partikelns massa -- som ju bestäms av bl a Higgsfältet. Har den elektrisk laddning? Vad betyder det i så fall om det inte finns elekriska fält? Etc.
Min poäng är att partiklar och fält och hur de fungerar öht inte går att separera.
Enl strängteori finns det många olika vakuumtillstånd,
the landscape, med ca 10^500 tillstånd enl en populär uppskattning. Alla dessa har olika partiklar och olika sätt som dessa växelverkar. Det man isf hade från början var just hela spektrumet av vakuumtillstånd. Partiklar och deras lagar bestämdes i det ögonblick som just vårt vakuumtillstånd bestämdes.