• 1
  • 2
2019-05-11, 15:39
Funderar på Teslas solceller med batteri, 2x14KWH vilket skulle producera/lagra ca 10.000 KWh per år.

2x14= 28KWhx365 = 10.220 KWh. Dock kan man ju inte förvänta sig full effekt vintertid men 9 månader av 12 skulle jag förmodligen inte behöva köpa el och skulle få ett överskott.

Har dessutom bergvärme idag och solcellerna skulle i princip 7-8 månader kunna driva hela huset gratis då. Jag skulle förmodligen landa på runt 3000 Kwh som jag måste köpa in vintertid, villa i sydvästläge.

Om jag tar ett banklån på 200.000 så kostar det väldigt lite extra mot vad jag betalar idag med tanke på dom låga räntorna.

Rent krasst tar väl installationen ca 10 år att betala men med tanke på att elpriset skenar så kan det vara läge med solceller nu ?

Jag skulle då landa på runt 4000 KWh per år i förbrukning mot idag 12.000 KWh.

Solceller från Eon kostar ca 100.000kr att installera och Teslas batterier 100.000kr, total kostnad på ca 200.000kr.

Med tanke på att elpriset idag ligger på nästan 2kr per kwh tar det enbart 10 år att spara in kostnaden, och elpriset lär inte bli billigare i framtiden.

Kan det vara en lönsam affär, det går ju allt fortare att spara in investeringen med tanke på att elpriset går uppåt varje vinter.
Citera
2019-05-11, 15:43
Medlem
SYSTEMexes avatar
Du tjänar inte på det ifall du istället investerar pengarna på annat håll. Jag ränkade på det där förr, efter 10 år låg man +-0. Samma insats hade (i snitt) dubblerats på börsen, 4dubblats efter 20 år etc.
Citera
2019-05-11, 15:49
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Du tjänar inte på det ifall du istället investerar pengarna på annat håll. Jag ränkade på det där förr, efter 10 år låg man +-0. Samma insats hade (i snitt) dubblerats på börsen, 4dubblats efter 20 år etc.

Kan tänka mig det, kanske lönar det sig att låna för att investera på börsen istället då ?
Eller göra en mindre installation av solcellerna och investera resten på börsen :-)
Citera
2019-05-11, 16:10
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Kan tänka mig det, kanske lönar det sig att låna för att investera på börsen istället då ?
Eller göra en mindre installation av solcellerna och investera resten på börsen :-)

På avanza får du låna 10% av ditt aktieinnehav från 0,0% ränta, 25% från 0,99 och 50% från 1,75
Citera
2019-05-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Funderar på Teslas solceller med batteri, 2x14KWH vilket skulle producera/lagra ca 10.000 KWh per år.
.
.
Solceller från Eon kostar ca 100.000kr att installera och Teslas batterier 100.000kr, total kostnad på ca 200.000kr.
Jag tror du har fel i din kalkyl. En Tesla Powerwall kostar 75.000:- plus upp till 30.000:- i installation. En andra Powerwall kostar minst 75.000:- till.
En Powerwall levererar maximalt 13 kWh men i praktiken kan du inte förvänta dig cykler på mer än 10 kWh eftersom man ALDRIG skall köra en hel laddcykel.

Alltså: Så länge du har en förbrukning under 20 kWh/dygn och så länge du har solceller som faktiskt kan leverera 20 kWh/dygn så klarar du dig helt utan att köpa el.

Kan bara berätta att min bergvärmepump börjar dra 20 kWh/dygn redan i Oktober. En anläggning som den du beskriver skulle inte klara hela hushållets behov mer än ca 5 månader/år, och då pratar vi om de "billiga" månaderna på sommaren, när elförbrukningen ändå är låg.

Så nej, jag kan inte alls se att man kan räkna hem en installation som den du räknar på. Men det kan förstås finnas andra anledningar för att man skall ta på sig en kostnad av ca 300.000:-. Till exempel att skydda sig från oönskade elavbrott på grund av kapacitetsbrist, vilket diskuteras i en annan tråd.
Citera
2019-05-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag tror du har fel i din kalkyl. En Tesla Powerwall kostar 75.000:- plus upp till 30.000:- i installation. En andra Powerwall kostar minst 75.000:- till.
En Powerwall levererar maximalt 13 kWh men i praktiken kan du inte förvänta dig cykler på mer än 10 kWh eftersom man ALDRIG skall köra en hel laddcykel.

Alltså: Så länge du har en förbrukning under 20 kWh/dygn och så länge du har solceller som faktiskt kan leverera 20 kWh/dygn så klarar du dig helt utan att köpa el.

Kan bara berätta att min bergvärmepump börjar dra 20 kWh/dygn redan i Oktober. En anläggning som den du beskriver skulle inte klara hela hushållets behov mer än ca 5 månader/år, och då pratar vi om de "billiga" månaderna på sommaren, när elförbrukningen ändå är låg.

Så nej, jag kan inte alls se att man kan räkna hem en installation som den du räknar på. Men det kan förstås finnas andra anledningar för att man skall ta på sig en kostnad av ca 300.000:-. Till exempel att skydda sig från oönskade elavbrott på grund av kapacitetsbrist, vilket diskuteras i en annan tråd.

Ska man ansluta sitt hus till elnätet och samtidigt producera egen el så måste man ha en anläggning som bryter elproduktionen när det blir elavbrott i det externa elnätet.

Naturligtvis kan man välja att inte ansluta sitt hushåll till det externa elnätet, men man får kanske problem ifall det är mulet en hel vecka...
Citera
2019-05-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ska man ansluta sitt hus till elnätet och samtidigt producera egen el så måste man ha en anläggning som bryter elproduktionen när det blir elavbrott i det externa elnätet.

Naturligtvis kan man välja att inte ansluta sitt hushåll till det externa elnätet, men man får kanske problem ifall det är mulet en hel vecka...
Alla ”riktiga” växelriktare som säljs på svenska marknaden bryter produktionen vid nätbortfall. Kravet är att det ska ske inom 0,15 sekunder.
Detta gäller oavsett om du har batterilager eller ej.
Vissa system kan köras i reservkraftsläge. Det är då krav på nätseparerande brytare samt eget godkänt jordtag.
Citera
2019-05-11, 22:02
Medlem
OpenEyess avatar
En rationell solcellsinstallation i dugligt/bra solläge klarar i princip alltid att bära sina egna ränte- och ammorteringskostnader och att generera en intäkt utöver det. Förutsättter att man har behov av el och att man inte planerar att flytta inom överskådlig framtid.

Batteri däremot har jag svårt att motivera, man får ju helt ok betalt för den solel som man inte själv behöver. Sålänge elhandlarna betalar dugligt för din överskottsproduktion skulle jag inte köpa ett batteri.
Citera
2019-05-12, 12:20
Medlem
Ett batterilager skulle kunna användas ensamt för att minska elkostnaden, om man bor i en del av landet där nätägaren och/eller elhandelsföretaget tar ut effektavgift eller på annat sätt tar mer betalt för elen under vissa tider på dygnet.

Man laddar då upp batterilagret under den tid på dygnet det ej utgår effektavgift/lågtaxa råder (ofta sen kväll till tidig morgon samt helger), sen kör man på batterikraft under den dyra perioden.

Antingen kör man helt på batteri (ger 0 kr i effektavgift och/eller 0 kr i förbrukning under högtaxa) eller så nyttjar man batteriet enbart för att kapa effekttopparna (om nätägaren har ett upplägg där de tre högsta topparna i månaden utgör basen för den rörliga delen av nätavgiften tex). I det senare fallet behöver batterilagret inte ha kapacitet att försörja hela hushållet hela tiden, det räcker att det kan hantera tillfälliga spikar som går över grundlasten.

Om det sedan lönar sig med batterilagring beror på vilken nätägare man har, hur ens egna kostnader är fördelade och kostnaden för batteriet (räknat över dess livslängd). Men det kan säkert finnas nån nätägare nånstans som i sin monopolsituation satt priser som gör att man får ihop den kalkylen.
Citera
2019-05-12, 20:43
Medlem
Farsan har solceller från Eon. Det kostade 100k allt som allt precis som du skriver. Hans sänkningar av
elräkningen+inkomst av såld el ger honom ungefär 8k extra per år. Detta betyder att investeringen är en investering som ger mer eller mindre garanterat 8% ränta varje år. Lycka till att hitta nästintill riskfri investering som ger 8% på investerat kapital varje år.

Jag hade köpt så många solceller jag kunnat om jag hade haft hus.
Citera
2019-05-12, 20:45
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Farsan har solceller från Eon. Det kostade 100k allt som allt precis som du skriver. Hans sänkningar av
elräkningen+inkomst av såld el ger honom ungefär 8k extra per år. Detta betyder att investeringen är en investering som ger mer eller mindre garanterat 8% ränta varje år. Lycka till att hitta nästintill riskfri investering som ger 8% på investerat kapital varje år.

Jag hade köpt så många solceller jag kunnat om jag hade haft hus.

Du förstår väl själv att siffrorna du kastar ur dig är fullständigt och fundamentalt omöjliga va? Om det du säger är sant är det bara att belåna dig upp över öronen och pensionera dig själv. Grattis!
Citera
2019-05-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Du förstår väl själv att siffrorna du kastar ur dig är fullständigt och fundamentalt omöjliga va? Om det du säger är sant är det bara att belåna dig upp över öronen och pensionera dig själv. Grattis!

Yep, frågade farsan igår. Han har haft solcellerna i 2 år nu ungefär och sade att hans el/värmeräkningar har sjunkit med 8k per år. Detta ger en 8% ränta på investerat kapital varje år som är mer eller mindre riskfritt såvida inte något allvarligt fel händer. Säkrare än börsen är det i varje fall. Så om jag hade haft hus, så hade jag installerat solceller på varenda mm^2 av taket om det hade gått.

Det är möjligt att han ljuger men jag är inte så säker på det. Det kan också vara en möjlighet att det är för kort tid att se om 8% står sig men om han inte ändrar beteende och köper något som drar skitmycket ström så verkar runt 8% avkastning stå sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in