Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskhalsat
Du förstår väl själv att siffrorna du kastar ur dig är fullständigt och fundamentalt omöjliga va? Om det du säger är sant är det bara att belåna dig upp över öronen och pensionera dig själv. Grattis!
Siffrorna ser ut att vara i rätt storleksordning. För att göra ett grovt räkneexempel i underkant, jag är inte uppdaterad på priserna men väldigt grovt:
60 m2 solceller på söderorienterat tak med ca 30 graders lutning beräknas producera ungefär 8000 kwh/år och kostar i runda slängar 120 000 kr. Mellansverige.
En grov tumregel för vanliga hushåll med solceller utan batteri är att 50% av solelen går till egna huset (el som du slipper köpa) och 50% av solelen säljer du till en elhandlare.
Låt oss runda av totalt pris att köpa en kwh till 1 kr/kwh (elpris + nätavgift + elcert + moms + energiskatt). Lågt räknat, realistiskt är nog runt 1,4 kr/kwh.
Samma avrundning för att sälja överskottsproduktionen, runt 1 kr i intäkt per kwh du säljer (Spotpris + elcert + skattereduktion(som bara det är 60 öre per såld kwh))
4000 sålda kwh = 4000 kr i intäkt/år
4000 kwh du inte behövde köpa = 4000 kr/år i besparing.
8000 kr i avkastning/år på 120 000 = 6,67% avkastning. Ingen hänsyn till inflation och grovt, lågt räknat. Rätta mig om jag tänk fel någonstans.
Edit: Om man även fick investeringsstöd för solcellerna (30% bidrag på totala investeringen) blir avkastningen närmare 10%