Citat:
Ursprungligen postat av
Imnsho
Jag antar att du med statlig pension avser en tjänstepension? Som Najad skrev så är deltid och lägre lön rena döden för förmånsbaserad tjänstepension.
Kan du ge mer detaljer hur Lisas pensionssnurra visas? När jag går in på Minpension (om det är den du menar med Pensionsmyndigheten) så visas allmän pension med röda staplar medan tjänstepensionen visas med blåa. Det borde gå att se om den här effekten beror på tjänstepensionsavtalet eller om det är en ren bugg i beräkningen.
Ett alternativ kan vara att ta delpension från 65 istf att jobba deltid till 70. Är ej säker på hur det slår på pension, skatt, m.m.
Jag avser den allmänna pensionen (tjänstepensionen får Lisa rätt bra besked om från bolaget där den ligger).
I beräkningssnurran hos Pensionsmyndigheten kan man ange pensionsålder samt månadslön. Men om man då vill gå i pension vid 70, jobba heltid fram till 65 och sedan halvtid från 65 till 70, så skulle man behöva ange två olika månadslöner (en som gäller fram till 65 och en annan från 65 till 70).
Jag antar att det är där som det blir problem?
Edit: när jag testar på mig själv blir det vettigare siffror. Måste kolla med Lisa (som fick rätt annorlunda resultat). Har hon kanske någon speciell situation vad gäller lön, eller kan hon ha kört från någon annan plattform (jag testade från mobilen)?