• 1
  • 2
2019-05-10, 10:44
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det trodde jag var hyfsat välkänt att deltid just innan pension kan blir rätt negativt för pensionen. Det beror till stor del vilket avtal man har på tjänstepensionen. Har man förmånsbestämd pension är de sista åren innan pension mycket viktiga och deltid så är idiotiskt rent ekonomiskt. Det är i alla fall något som snudd på alla kollegor och bekanta jag haft som gått i pension blivit varse. Istället brukar de deala till sig en rejäl löneökningar 4-5 år innan pension (ackumulerad löneökning i förtid typ) eftersom det påverkar pensionen så mycket.

Jag svarade endast angående allmänna pensionen, så som jag förstod TS.
Citera
2019-05-10, 11:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag svarade endast angående allmänna pensionen, så som jag förstod TS.
Ja, det var den allmänna pensionen jag avsåg.
Citera
2019-05-10, 11:50
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, det var den allmänna pensionen jag avsåg.
Ja, då måste det vara fel på räknesnurran! Pensionsrätterna måste ju öka ju mer man jobbar, och sedan fördelas på färre utbetalningsår. Kan aldrig vara en nackdel för den allmänna pensionen att jobba på och skjuta upp pensionsåldern.
Citera
2019-05-10, 18:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ja, då måste det vara fel på räknesnurran! Pensionsrätterna måste ju öka ju mer man jobbar, och sedan fördelas på färre utbetalningsår. Kan aldrig vara en nackdel för den allmänna pensionen att jobba på och skjuta upp pensionsåldern.
Ja, kanske är det nåt mackel med räknesnurran. Men när jag har varit i kontakt med personen som fick det konstiga resultatet så får jag litet svävande svar. Personen ska testa att köra räknesnurran på nytt och enbart laborera med pensionsålder och lön.

Känns som att räknesnurran med fördel skulle kunna utökas med möjligheten att ange deltid i procent för valfritt antal år före vald pensionsålder. Att bara kunna ange en lön blir knepict om man väljer att ha en lön upp en viss ålder, och sedan bara en del av den lönen de återstående åren...
Citera
2019-05-14, 15:46
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Hej TorkelSnorkel!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du har skrivit denna fråga som jag gärna vill hjälpa dig att besvara.

Den allmänna pensionen beräknas på hela livets inkomster och månadsutbetalningen blir generellt högre resten av livet ju senare man väljer att ta ut den. Om man dessutom väljer att fortsätta arbeta så blir den ännu högre.

Prognosverktyget på vår sida räknar med den inkomsten som man anger ända fram till den månad man väljer att ta ut pensionen. Eftersom det inte går att lägga in olika inkomstuppgifter, dels för inkomsten fram till 65 års ålder och dels efter 65 år, så blir prognosen felaktig.

I sådana här fall är det bättre att kontakta vår kundservice så hjälper vi till med att beräkna den allmänna pensionen. Ring 0771- 776 776 eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.
Om du eller någon av er andra i tråden har fler frågor om pension är ni välkomna att ställa dem på www.facebook.com/fragaompension eller kontakta oss enligt ovan.
Hälsningar Stina, Pensionsmyndigheten
Citera
2019-05-15, 06:44
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PensionsmyndKS
Om du eller någon av er andra i tråden har fler frågor om pension är ni välkomna att ställa dem på www.facebook.com/fragaompension eller kontakta oss enligt ovan.

Varför ska de ställa frågorna på Facebook? Det är väl mycket bättre att ni besvarar frågorna där de ställs.

Många av användarna på Flashback är inte medlemmar på Facebook, och kan därför inte ställa frågorna där. Har själv aldrig varit medlem på Facebook, och får istället ett stort fönster om jag försöker besöka er Facebooksida. Pensionsmyndighetens sida på Facebook funkar enbart att besöka om man är medlem.

Det är jättebra att ni besvarar frågor på Facebook, men att hänvisa användarna på Flashback till Facebook är ungefär lika smart som att hänvisa användarna på Facebook till en tråd på Flashback. Det är helt olika användare. Att någon är medlem på Facebook innebär inte automatiskt att de också är medlemmar på Twitter, Reddit och Flashback. Det är helt olika målgrupper.

Om en fråga berör flera personer så är det dessutom olyckligt om dialogen är via e-post. När ert svar kan vara till stor nytta för så väldigt många fler. Jag tycker att det är jättebra att ni besvarar frågor från allmänheten på sociala medier, men det förutsätter att ni svarar dem. Om ni exempelvis på Twitter hänvisar användarna till en diskussion på Reddit så blir er närvaro - som uppfattades som positiv - snarare negativ.

Ni bör trots allt vara medvetna om att en fjärdedel av svenskarna aldrig någonsin varit medlemmar på Facebook, och att många som varit medlemmar numera har lämnat sidan. Facebook är fortfarande en av världens mest välbesökta sidor, men i USA är exempelvis Reddit sedan ett år tillbaka numera större än Facebook.

https://news.vice.com/en_us/article/...site-in-the-us

Medlemmarna på Reddit är väldigt annorlunda mot de ni hittar på Facebook, på samma sätt som medlemmarna på Flashback är väldigt olika från de ni möter på Facebook. Ni lär med stor sannolikhet få uppskattning från användarna både på Reddit, Twitter, Facebook och Flashback om ni besvara deras frågor. Men om ni bara hänvisar dem till en annan sida, så kommer er närvaro att bli kontraproduktiv och tvärtom uppfattas som negativ. Med eventuellt undantag för Twitter, där jag kan se hur er närvaro där även fyller en helt annan funktion. https://twitter.com/pensionsmynd

Men på sidor som Flashback och Reddit förväntar sig användarna att man tar sig tiden och svarar medlemmarna direkt på sidan.

admin
Citera
2019-05-15, 07:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Varför ska de ställa frågorna på Facebook? Det är väl mycket bättre att ni besvarar frågorna där de ställs.

admin

Väl rutet admin!

Det är oerhört irriterande att mongon ständigt förutsätter att alla har facebook. Tvärs om är det ett mycket medvetet val att inte skaffa varken facebook eller messenger trots påstötningar från bekantskapskrets.

http://weknowmemes.com/2012/02/facebook-and-you/
Citera
2019-05-15, 14:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PensionsmyndKS
Hej TorkelSnorkel!

Hej Stina!

Likt admin använder inte heller jag Facebook. Av flera anledningar. Den kanske viktigaste är att jag är mån om mitt privatliv. Det man skriver på Facebook har man ingen som helst kontroll över.
Citera
2019-05-15, 14:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hej Stina!

Likt admin använder inte heller jag Facebook. Av flera anledningar. Den kanske viktigaste är att jag är mån om mitt privatliv. Det man skriver på Facebook har man ingen som helst kontroll över.

Kan någon verifiera att Flashback kontot verkligen innehas av Pensionsmyndigheten ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in