Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-09, 17:33
Medlem
utforskarens avatar
Hur ska man få sina cigg & snus levererade ur maskinerna då, en kod via e-post?

Ska jag behöva uppge mitt telefonnummer och/eller e-postadress till varenda matbutik nu också?
Det är sånt här som successivt gör mig till en alltmer förbannad människa.

Kan bara föreställa mig hur bitter jag kommer vara som pensionär i framtiden.
Citera
2019-05-09, 17:46
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQpizzasallad
+1 på detta, en stor display vill jag se. Och även
två knappar vid kassan. En grön en röd, önskas kvitto.

Ingen dum idé så slapp man alltid stå och undra om dom kommer fråga eller inte. Men jag misstänker att kassapersonal är nästan helt försvunnen om några år. Det blir kameror som ser till att ingen stjäl och robotar som lastar hyllorna.
Citera
2019-05-09, 17:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bel-Air-Prince
Det är varken smidigt eller "enklare" att ha alla ICA kvitton samlade i en app och resterande liggandes i plånboken.
Men ett samarbete där de flestas butiker hamnar i samma app vore bekvämt.
Citera
2019-05-09, 17:53
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Största anledningen till att man vill ha kvitto är ju att snabbt kunna stoppa affärernas fusk, när de slår in tomaterna som dyraste sorten, eller räknar fel på antalet varor så man missar rabatt och liknande. En gång betalde jag för hummer när dom scannade mitt salladshuvud.

Jag är helt ok med att skippa kvittot bara dom har en stor display som säger exakt vilka rabatter som man får på ett tydligt sätt. Som det är idag har ju all information scrollat förbi när man väl kommer fram till kassan står det bara 1769:- och man har ingen aning om det stämmer.
både maxi och supermarket här har just en sån display, den visar exakt samma som "kvittodelen" på kassörskan skärm.
Citera
2019-05-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Håller med. När de börjar med extrapriser på mat igen, i stället för att slänga, så blir det mer ärligt. Förr i tiden fanns det alltid bra priser på mat som hade ett par dagar till utgångsdatum. Nu är det fullt pris hela vägen och sen slänga.

jag är ingen miljöpartist men här har faktiskt fridolin en poäng

"POLITIK. Miljöpartiet vill förbjuda större mataktörer att slänga mat som går att äta. Och kommuner ska tvingas att samla in matavfall. Allt för att minska klimatutsläppen.

– Det är galet att slänga ätbar mat varje dag, varje månad, säger MP:s språkrör Gustav Fridolin i sitt jultal.

Varje år slängs hundratusentals ton mat i Sverige och matsvinnet sker i hela livsmedelskedjan, från tillverkningen via grossister, butiker och restauranger till privatpersoners kök.

– Det handlar om lika mycket utsläpp som från 200 000 fossilbilar på ett år. Det är mat som bara slängs, samtidigt som vi vet att det finns människor i vårt land som behöver maten mycket bättre och att vi kan göra mycket bättre saker av den än att slänga, säger Fridolin.

Fransk inspiration
MP vill nu lagstifta om ett förbud för större livsmedelsaktörer att slänga ätbar mat. Inspirationen kommer från Frankrike, där större matbutiker måste samarbeta med exempelvis organisationer som ger maten vidare till behövande. De franska butiker som bryter mot lagen måste betala böter."

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/zLQXJv/fridolin-vill-ha-forbud-mot-matsvinn

bättre att sälja varor med kort datum billigt än att vänta tills datumet går ut och betala böter

men som sagt det här med att slopa papperskvittona är troligen bara ett sätt att öka vinsten och man använder "klimatnojan" som ursäkt
Citera
2019-05-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
jag är ingen miljöpartist men här har faktiskt fridolin en poäng

"POLITIK. Miljöpartiet vill förbjuda större mataktörer att slänga mat som går att äta. Och kommuner ska tvingas att samla in matavfall. Allt för att minska klimatutsläppen.

– Det är galet att slänga ätbar mat varje dag, varje månad, säger MP:s språkrör Gustav Fridolin i sitt jultal.

Varje år slängs hundratusentals ton mat i Sverige och matsvinnet sker i hela livsmedelskedjan, från tillverkningen via grossister, butiker och restauranger till privatpersoners kök.

– Det handlar om lika mycket utsläpp som från 200 000 fossilbilar på ett år. Det är mat som bara slängs, samtidigt som vi vet att det finns människor i vårt land som behöver maten mycket bättre och att vi kan göra mycket bättre saker av den än att slänga, säger Fridolin.

Fransk inspiration
MP vill nu lagstifta om ett förbud för större livsmedelsaktörer att slänga ätbar mat. Inspirationen kommer från Frankrike, där större matbutiker måste samarbeta med exempelvis organisationer som ger maten vidare till behövande. De franska butiker som bryter mot lagen måste betala böter."

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/zLQXJv/fridolin-vill-ha-forbud-mot-matsvinn

bättre att sälja varor med kort datum billigt än att vänta tills datumet går ut och betala böter

men som sagt det här med att slopa papperskvittona är troligen bara ett sätt att öka vinsten och man använder "klimatnojan" som ursäkt

Bra förslag, men det lär kosta eftersom livsmedelsindustrin och alla människor av idag glömt hur man levde för bara några decennier sedan. Då kände matbutiker skam om de kasserade mat. Det är helt skamlös hantering idag.
Citera
2019-05-09, 20:05
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel

https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/4qRn3G/fler-matkedjor-slopar-papperskvitton

Hur kommer detta att gå? Hur gör man med pensionärer som inte klarar av en smartmobil?

Rent juridiskt så är väl ett kvitto en juridisk handling.
Blir väl jäkligt bökigt för företag med redovisning o moms.
Citera
2019-05-09, 23:21
Medlem
BrorGertruds avatar
Digitala kvitton låter faktiskt som en bra idé. Får hellre alla mina inköp på mail än att behöva kolla på mina papperskvitton som jag självklart tar emot och granskar noga.
Citera
2019-05-10, 16:32
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bel-Air-Prince

Kvittopapper har en hållbarhet som kan mätas i flertal årtionden om de arkiveras.

Eh, nej. Vanliga kvitton från tex en taxi, systembolaget, ica, mcdonalds bleknar efter något år eller två och om du sätter en tejpbit över kvittot försvinner texten ännu fortare.
Citera
2019-05-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Digitala kvitton låter faktiskt som en bra idé. Får hellre alla mina inköp på mail än att behöva kolla på mina papperskvitton som jag självklart tar emot och granskar noga.

Borde vara krav att man kan se direkt på display i butiken då man betalar att alla köp registreras korrekt.
Citera
2019-05-11, 19:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustCuriousGeorge
Borde vara krav att man kan se direkt på display i butiken då man betalar att alla köp registreras korrekt.
Trodde faktiskt att det numera var ett krav, men kunde inte hitta det. Någon annan kanske är bättre än jag på att leta och eventuellt hitta?
Citat:
Ett företag som i sin näringsverksamhet säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort, ska använda kassaregister. Det kassaregister som företaget använder ska uppfylla de krav som finns i Skatteverkets föreskrifter.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/339829.html
Citera
2019-05-14, 21:02
Medlem
Bel-Air-Princes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Eh, nej. Vanliga kvitton från tex en taxi, systembolaget, ica, mcdonalds bleknar efter något år eller två och om du sätter en tejpbit över kvittot försvinner texten ännu fortare.
Eh, jo.
Men i din värld är det kanske så att "arkivera" betyder att du sätter en tejpbitar över dem, gå runt med dem i plånboken eller har dem liggandes i solen. För oss andra betyder "arkivera" att man sorterar och lägger dem i en låda eller skåp där det är mörkt och torrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in