2019-05-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel

https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/4qRn3G/fler-matkedjor-slopar-papperskvitton

Hur kommer detta att gå? Hur gör man med pensionärer som inte klarar av en smartmobil?

då slutar jag handla hos dem, då får de zigenare som är parkerade utanför deras entré vara deras stamkunder.
Citera
2019-05-09, 00:42
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det är väl skitbra, likt någon i tråden har jag valt detta när det går.

Ett kvitto är för mig som kund, när jag handlar hos matbutiker och kiosker, enbart av värde den lilla tid precis efter att jag handlat för att kolla att kassörskan har knappat in rätt antal och pris. Därefter så knycklas papperslappen ihop och kastas i en soptunna.

Det är ju oändligt mycket enklare om den hamnar i min mobil. Och skulle jag börja med någon sorts budget, som jag försökt några gånger, så vore det enklare att göra om jag kan automagiskt läsa in exakt vad jag använder mina surt förvärvade slantar till, och det görs ju enklare om jag slipper scanna in papperslappen först.

De som oroar sej över att det blir enklare att övervakas på det viset, hoppas jag är medvetna om att övervakningen redan sker, men i butikens datorer. Betalar du med kort, särskilt om kortet är reggat hos handlaren, så bygger de upp en imponerande kunskap om dina vanor och mönster. Detta ligger till grund för riktade kampanjer som skall få dej att handla mer. Sedan fyller din bank på med att kolla var du handlar, för sina egna syften.
Citera
2019-05-09, 01:39
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
] Hur kommer detta att gå? Hur gör man med pensionärer som inte klarar av en smartmobil?

De allra flesta har smartmobil idag och nya generationen växer upp med internet och är insatta i klimatpåverkan.
Citera
2019-05-09, 01:41
Medlem
Bara börja sno då, jag överger inte mina kontanter för att få vårat samhälle ska röra sig ytterliggare ett steg närmre ett fascistiskt övervakningssamhälle, vi är ju för fan nästan redan där. (för det är det här som är nästa steg i denna process efter att man gör allt beroende av elektriska tjänster, att ta bort kontanterna dvs)

Bara ta, sno, gör vad fan ni vill, det är ju så alla blattar gör och dem får aldrig skit för det.

Alla ni som tycker detta är bra är dumma i huvudet eller shills.
Citera
2019-05-09, 04:19
Bannlyst
Problemet är att kommer 1000 olika system, ibland använder man app för kedja si och så, ibland får msn det på e-post . Bästa vore om man kunde koppla en e-post adress till kortet som fungera överallt. Izettle har så.
Senast redigerad av 53280 2019-05-09 kl. 04:22.
Citera
2019-05-09, 07:54
Medlem
Jag gillar det. Förhoppningsvis får de även med detaljvaruhandeln på tåget, och vips så har man alla garantier lagrat digitalt istället för på ett papperskvitto som sakteligen vittrar bort.

Personligen tycker jag dock att kvittot borde kopplats till bankerna, så att man via sin bank kan se sitt kvitto på varje köp. Just nu kan du ju se varifrån du handlat och hur mycket som dragits, men att lägga till kvitto borde inte vara en så stor kostnad nu 15 år efter bankerna införde internetbank. Då hade man inte behövt en lösning för varje ställe man handlade på.
Citera
2019-05-09, 10:32
Medlem
Citat:
Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel

https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/4qRn3G/fler-matkedjor-slopar-papperskvitton

Hur kommer detta att gå? Hur gör man med pensionärer som inte klarar av en smartmobil?

Enligt lag ar butikerna skyldiga att erbjuda riktigt papperskvitto.
Det digitala ar bara en extrafunktion, pensionarerna har inget att oroa sig for.
Citera
2019-05-09, 10:51
Medlem
SwizzerNöts avatar
Största anledningen till att man vill ha kvitto är ju att snabbt kunna stoppa affärernas fusk, när de slår in tomaterna som dyraste sorten, eller räknar fel på antalet varor så man missar rabatt och liknande. En gång betalde jag för hummer när dom scannade mitt salladshuvud.

Jag är helt ok med att skippa kvittot bara dom har en stor display som säger exakt vilka rabatter som man får på ett tydligt sätt. Som det är idag har ju all information scrollat förbi när man väl kommer fram till kassan står det bara 1769:- och man har ingen aning om det stämmer.
Citera
2019-05-09, 11:00
Medlem
MyJustices avatar
Eller så köper man bara en liter mjölk mindre per år
Besparingen i emballage lär vida överstiga ens samlade kvitto per år.
Citera
2019-05-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Eller så köper man bara en liter mjölk mindre per år
Besparingen i emballage lär vida överstiga ens samlade kvitto per år.

ja eller att ha bättre förpackningar

typ paket med flingor som bara är fyllda till hälften som kräver dubbelt så stort lagerutrymme och dubbelt så många lastbilstransporter

men för att hålla mig till ämnet så tror jag att slopandet av kvitton (papperskvitton) är ett sätt att få folk att kolla mindre på vad saker och ting kostar och bara betala (helst med kort)
Senast redigerad av klinkerhofen 2019-05-09 kl. 11:31.
Citera
2019-05-09, 11:37
Medlem
Emlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Snacka om symbolpolitik. Dessa matvarukedjor slänger tonvis med bra mat men en liten papperslapp!! Typ som sugrören på donken.

Detta inlägg är så förbannat korrekt!

Tänker börja dumpsterdiva och vid tillsägning vråla om papperskvitton. Sunt? Nja.. Ekonomiskt och miljövänligt? Ja.
Citera
2019-05-09, 11:38
Medlem
Ett_Jävla_Bis avatar
Jag har en bättre idé, de borde göra sig av med alla miljövidriga betalkort och skit av plast och istället mikrochippa folk istället.

För Klimatets skull.

Då kan man även enkelt stänga ute dissidenter från det ekonomiska systemet om de börjar kritisera etablissemangets övergrepp alldeles för mycket. Bara stänga av chippet så att de inte längre kan handla mat eller betala hyran.

Bekvämt och klimatsmart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in