2019-05-09, 11:43
Medlem
0.999...s avatar
Det gäller att passa på. Mitt bostadsbolag har slopat både pappersfakturor och delat ut vattenslangar till duschen med strypning i senaste halvåret. Det handlar inte om besparingar utan en genunin vilja att förbättra klimatet. Man får inte vara dum.
Citera
2019-05-09, 11:45
Medlem
Dollmens avatar
Det är lag på att ge kvitto o kunden ska ha det med sig ut genom dörren. Har med kassörer som fuskar. På Ica har man alltid fått 25 kronors presentcheckar när dom gör kassafel men dom flesta kassörer vet ej om det. OM man hänger med å kollar kvittot. Om det e knutet till telen, man betalar cash, vad händer med garantin som e knutet till luren om luren försvinner? Finns många frågor
Citera
2019-05-09, 11:51
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Om man reggar sig för digitalt kvitto får man all jävla reklam i inkorgen på köpet då?

Skönt att vi är fler som ser igenom! Allt handlar om att få så mycket av kundernas uppmärksamhet och data som möjligt.

Randall Munroe illustrerar detta på ett strålande sätt i denna xkcd-serie: https://xkcd.com/2006/
Citera
2019-05-09, 11:54
Bannlyst
Skulle lämna tillbaka hela inköpet om jag inte får papperkvittot. Detta handlar inte ett dugg om miljötänkt från deras sida, utan de vill bara helst att kunden inte hittar alla fel och lämnar butiken utan kvitto.

hatar kassörer som ens har mage att fråga om jag vill ha kvittot! Eftersom idioten frågar så tar jag för givet att hon gjort nåt fel och säger "Ja självklart!"
Citera
2019-05-09, 12:45
Medlem
Clawdices avatar
Behöver inget kvitto, men det är inte av omtanke de gör såhär.
Citera
2019-05-09, 13:13
Medlem
IQpizzasallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Största anledningen till att man vill ha kvitto är ju att snabbt kunna stoppa affärernas fusk, när de slår in tomaterna som dyraste sorten, eller räknar fel på antalet varor så man missar rabatt och liknande. En gång betalde jag för hummer när dom scannade mitt salladshuvud.

Jag är helt ok med att skippa kvittot bara dom har en stor display som säger exakt vilka rabatter som man får på ett tydligt sätt. Som det är idag har ju all information scrollat förbi när man väl kommer fram till kassan står det bara 1769:- och man har ingen aning om det stämmer.

+1 på detta, en stor display vill jag se. Och även
två knappar vid kassan. En grön en röd, önskas kvitto.
Citera
2019-05-09, 14:12
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Problemet är att kommer 1000 olika system, ibland använder man app för kedja si och så, ibland får msn det på e-post . Bästa vore om man kunde koppla en e-post adress till kortet som fungera överallt. Izettle har så.
Kopplat till sitt mobilt bankid kanske
Citera
2019-05-09, 15:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
hatar kassörer som ens har mage att fråga om jag vill ha kvittot! Eftersom idioten frågar så tar jag för givet att hon gjort nåt fel och säger "Ja självklart!"

Du är dum i huvudet och riktar din ilska mot fel personer. De i kassan är skyldiga enligt lag att erbjuda kvitto. Ett alternativ är att räcka fram ett kvitto till alla men det leder till onödiga rörelser och de som betalat med kort kanske inte ens står rakt framför kassören när kvittot skrivs ut. Därför är det en bättre lösning att fråga alla kunder om de vill ha kvitto. Typ 95% tackar nej till kvitto och genom att fråga istället för att vifta med händerna och tvinga på kunden kvittot så slippar man även stora högar med kvitton som ligger och skräpar när nästan alla kunder släpper kvittot på golvet eller lämnar det där varorna packas.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lag-om-kvitton-skapar-irritation
Citera
2019-05-09, 15:35
Medlem
warp10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel

https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/4qRn3G/fler-matkedjor-slopar-papperskvitton

Hur kommer detta att gå? Hur gör man med pensionärer som inte klarar av en smartmobil?

Willys har en möjlighet att ge en kvitto via Mail men hur man kommer ut ur affären då vet jag inte eftersom man behöver streckkod för ut passagen, samma med Ica maxi. Kvitto eller stanna kvar
Citera
2019-05-09, 15:42
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett_Jävla_Bi
Jag har en bättre idé, de borde göra sig av med alla miljövidriga betalkort och skit av plast och istället mikrochippa folk istället.

För Klimatets skull.

Då kan man även enkelt stänga ute dissidenter från det ekonomiska systemet om de börjar kritisera etablissemangets övergrepp alldeles för mycket. Bara stänga av chippet så att de inte längre kan handla mat eller betala hyran.

Bekvämt och klimatsmart.

Det är antagligen under utveckling av något större företag. Dags för dig att kolla in Black Mirror.

Är det inte vettigare att hitta ett alternativ för plastpåsar och som en annan skrev slopa matsvinnet
Citera
2019-05-09, 16:30
Medlem
Bel-Air-Princes avatar
Citat:
– Det är slöseri med papper att dela ut kvitton, och dessutom enklare för kunden att samla alla kvitton digitalt på ett ställe. Papperskvitton har en kort hållbarhetstid och dessutom hamnar de ofta i plånboken tillsammans med en massa andra kvitton, eller skrynkliga i fickan.

Efter att ha jobbat på ett företag som säljer makipärer som skriver ut kvitton för både säljare och kund så kan jag säga att detta är direkt felaktigt.

Poängen med kvitton för företagare är att de ska kunna sparas och arkiveras för att kunna visas upp om skattmasen kommer farande och vill kolla på dem, eller om det blir strul med totaler på deklarationen.

Kvittopapper har en hållbarhet som kan mätas i flertal årtionden om de arkiveras.
Även om de väljer att lagra kvitton digitalt så måste de byta ut hårddiskarna kvitton ligger på var 25-30e år, så om man jämför är digital lagring endast bättre på grund av att det är fysiskt mindre lappar att hantera och man kan söka igenom dem markant lättare, inte för att lapparna förmultnar efter 4 veckor.

Han drog altså en rövare för att tjäna godhetspoäng hos miljömupparna.

Och är inte poängen med kvitton för kunder att de ska läggas i plånkan eller fickan, så man har dem alla på samma ställe om man letar efter någon av dem? Och skulle en kund någonsin behöva kolla på ett kvitto som legat i plånboken mer än 30 dagar efter köpet? Nej.
Det är varken smidigt eller "enklare" att ha alla ICA kvitton samlade i en app och resterande liggandes i plånboken.
Citera
2019-05-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Snacka om symbolpolitik. Dessa matvarukedjor slänger tonvis med bra mat men en liten papperslapp!! Typ som sugrören på donken.

Håller med. När de börjar med extrapriser på mat igen, i stället för att slänga, så blir det mer ärligt. Förr i tiden fanns det alltid bra priser på mat som hade ett par dagar till utgångsdatum. Nu är det fullt pris hela vägen och sen slänga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in