2019-05-07, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Hets mot folkgrupp.

Sydstatsflaggan är ett HMF brott i dina ögon? Var vänlig att förklara den rubbade synen. Tack.
Citera
2019-05-07, 11:14
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me.

D v s det finns ingen moralisk rätt att slå någon, som bär en symbol man ogillar. (Förutom att jag inte tror att flaggan har något med överfallet att göra.)
Absolut inte. Dock får man ju räkna med att som man presenterar sig blir man också uppfattad. Och en hel del uppfattar nog de med sydstatsflagga som rasister. (och jag håller med, flaggan kan ha varit fullkomligt orelevant.)
Citera
2019-05-07, 11:16
Medlem
Vart hittar man namnen
Citera
2019-05-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Som jag sa innan och som du bekräftar. Folk här på forumet är nog bra mer nogräknade med vad flaggan står för och vem som kan räknas som mörkhyad och inte över ett gäng "ortens kids".

Ja vad står flaggan för? Låt oss höra din syn. Och din tro. Tror du att man hade denna flagga som ledmotiv när KKK var ute och jobbade? Vad "ortens kids" tror och vad faktisk är två helt skilda saker.
Och däri ligger pudelns kärna.
Citera
2019-05-07, 11:18
Medlem
Ännu ett fall där man tar till det "tredje steget". Personen vill dra och börjar dra, ändå drar man till en spark i huvudet. Fullständigt främmande i Sverige.

Ett annat vanligt förekommande av "tredje steget" nu är övergrepp i rättssak. Skulle gärna vilja se statistik under 10 år på övergrepp i rättssak. Tror att den skulle slå IT-bubblan.
Citera
2019-05-07, 11:18
Medlem
Blattarna vet nog inte ens vad en sydstatsflagga är för någonting, släpp den teorin nu.
Citera
2019-05-07, 11:27
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ja vad står flaggan för? Låt oss höra din syn. Och din tro. Tror du att man hade denna flagga som ledmotiv när KKK var ute och jobbade? Vad "ortens kids" tror och vad faktisk är två helt skilda saker.
Och däri ligger pudelns kärna.
Nja jag är nog mer inne på wiki's syn på det hela så behöver inte citera massa torr text som förklarar hur och var flaggan använts. Att det Svenska användandet enbart kommer från en greaser-kultur är ju rätt långt ifrån den historiska användningen. Men Svenska yle's artikel om flaggor beskriver nog den allmänna synen på flaggan rätt bra.
Citat:
"Efter inbördeskrigets slut 1865 blev flaggning med Stars and Bars ett sätt för den förlorande sidan att minnas kampen, hedra sina stupade och känna stolthet över Söderns arv. Men flaggan brukades också flitigt av Ku Klux Klan och andra rasistiska organisationer som trakasserade och förföljde de frigivna svarta slavarna.
In i vår tid har flaggan förblivit kännetecken såväl för vårdare av Söderns traditioner som för vit makt-grupper, och därigenom ytterst omstridd. Rashataren Dylann Storm Roof, som den 17 juni i år sköt ihjäl nio afroamerikaner i en kyrka i Charleston, postade på sin webbplats flera foton där han poserade med vapen framför Stars and Bars.

I Europa är flaggan långt mindre kontroversiell. För country- och rockabillyfans i såväl Finland som Tjeckien är sydstatsflaggan en självklar symbol, på svenska raggarmöten fladdrar den överallt – något som kan väcka förundran hos amerikanska betraktare..."
Så de som ser det som rasistiskt idag har det nog mest från Amerikansk popkultur, men det är bara en personlig åsikt.
Citera
2019-05-07, 11:31
Medlem
Citat:
Folk här på forumet är nog bra mer nogräknade med vad flaggan står för

Kan du inte sluta tjata om flagg-jäveln. Som 20 personer redan försökt förklara är den och även ibland sydstatar-kepsar etc en symbol för frihet och en del av raggar/rockabilly kulturen. Och har inte ett skit med rasism att göra.

Snart kommer hela vår huvudstad vara tapetserad av pride-flaggor. Ska vi sluta med dom också enligt dig?

Många hundägare har en dekal föreställande sin hund på bilen, det kanske också är provocerande?

För att inte prata om svenska flaggan?

Om det trots allt var flaggan som var problemet hade väl blattarna slitit bort den!?
Citera
2019-05-07, 11:32
Medlem
Citat:
Nja jag är nog mer inne på wiki's syn på det hela så behöver inte citera massa torr text som förklarar hur och var flaggan använts. Att det Svenska användandet enbart kommer från en greaser-kultur är ju rätt långt ifrån den historiska användningen. Men Svenska yle's artikel om flaggor beskriver nog den allmänna synen på flaggan rätt bra.

Så de som ser det som rasistiskt idag har det nog mest från Amerikansk popkultur, men det är bara en personlig åsikt.
Bra sammanfattning och en liten lektion för nytillkomna tittare om flaggans lite unika plats i vår kultur.
Citera
2019-05-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Någon som har namnet på förövarna samt den som filmar?

Det finns namnuppgift på samtliga i tråden.
Citera
2019-05-07, 11:36
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kan du inte sluta tjata om flagg-jäveln. Som 20 personer redan försökt förklara är den och även ibland sydstatar-kepsar etc en symbol för frihet och en del av raggar/rockabilly kulturen. Och har inte ett skit med rasism att göra.

Snart kommer hela vår huvudstad vara tapetserad av pride-flaggor. Ska vi sluta med dom också enligt dig?

Många hundägare har en dekal föreställande sin hund på bilen, det kanske också är provocerande?

För att inte prata om svenska flaggan?

Om det trots allt var flaggan som var problemet hade väl blattarna slitit bort den!?
Pride-flaggan är en av alla symboler som retar någon i samhället ja, en hund på sin bil är nog i minoritet dock. Men poängen är att enligt trådstarten så handlade det om flaggan och jag diskuterar utifrån det, även om jag är fullkomligt medveten om att det lika väl kan ha varit en helt oprovocerad attack.
Citera
2019-05-07, 11:42
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Pride-flaggan är en av alla symboler som retar någon i samhället ja, en hund på sin bil är nog i minoritet dock. Men poängen är att enligt trådstarten så handlade det om flaggan och jag diskuterar utifrån det, även om jag är fullkomligt medveten om att det lika väl kan ha varit en helt oprovocerad attack.

Och det är som en oprovocerad attack som den ska ses. En del av den lågintensiva terror, som just nu lär svenskar att de inte kan gå fritt i sitt eget land. Ett "frivilligt" utegångsförbud, som jag skrev här tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in