• 1
  • 2
2019-05-05, 19:42
Medlem
2D.Kubens avatar
God kväll.
Idag är det ju vanligt att man bakar in befintliga lån i bolånet för att få bättre förutsättningar.
Men säg att jag jag köper ett hus för 3.3 milj. Jag har kontantinsatsen på ca 0,5 milj (15%).
Men saknar ca 100.000kr till pantbrev/lagfart. Banken går med på att låna ut 100.000:- som blancolån med en amorteringsplan i 10 år. Jag kan lösa lånet när som helst.

Nu till min fråga:
Efter 2 år har jag amorterat ca 100.000:- på bolånet och 20.000:- på blancolånet.
Kan jag lägga i resten av blancolånet in i bolånet?

mvh
Citera
2019-05-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2D.Kuben
God kväll.
Idag är det ju vanligt att man bakar in befintliga lån i bolånet för att få bättre förutsättningar.
Men säg att jag jag köper ett hus för 3.3 milj. Jag har kontantinsatsen på ca 0,5 milj (15%).
Men saknar ca 100.000kr till pantbrev/lagfart. Banken går med på att låna ut 100.000:- som blancolån med en amorteringsplan i 10 år. Jag kan lösa lånet när som helst.

Nu till min fråga:
Efter 2 år har jag amorterat ca 100.000:- på bolånet och 20.000:- på blancolånet.

mvh

Ja.

Huset stiger ju i värde med åren. Huset stiger i värde av renoveringar. Det är sällan omöjligt att lägga om det så. Har gjort det flera ggr själv.
Numera har jag en internetbank och nu är det fan omöjligt att förhandla om nånting, så när jag lägger om skiten nästa gång så byter jag nog bank till en som har kontor igen...
Citera
2019-05-05, 19:54
Medlem
Sooks avatar
Varför inte fråga banken?
Citera
2019-05-05, 19:59
Medlem
2D.Kubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Varför inte fråga banken?

Bara nyfiken, har försökt googla runt lite, men oftast handlar du ju om större investeringar man vill göra som värmeanläggningar.
Citera
2019-05-05, 20:21
Medlem
Citat:
God kväll.

Nu till min fråga:

mvh

Måste du amortera så mycket på bolånet? Varför inte börja amortera ner blancolånet till 0 och bolånet med 20?
Citera
2019-05-05, 20:26
Medlem
2D.Kubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Måste du amortera så mycket på bolånet? Varför inte börja amortera ner blancolånet till 0 och bolånet med 20?

Man måste amortera 2% ner till 70% av bostaden värde.
Citera
2019-05-05, 20:27
Medlem
Citat:
Bara nyfiken, har försökt googla runt lite, men oftast handlar du ju om större investeringar man vill göra som värmeanläggningar.

Gäller det uppdateringar/renoveringar på huset så är det ännu enklare eftersom det tillför värde på huset.
Citera
2019-05-05, 20:31
Medlem
2D.Kubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Gäller det uppdateringar/renoveringar på huset så är det ännu enklare eftersom det tillför värde på huset.

Jo det förstår jag, men det var just detta jag tyckte var intressant. Banken gör ju en förlust på detta, eftersom dom tjänar mer på mig med blancolånet.
Citera
2019-05-05, 21:00
Medlem
Citat:
Jo det förstår jag, men det var just detta jag tyckte var intressant. Banken gör ju en förlust på detta, eftersom dom tjänar mer på mig med blancolånet.

De tjänar mer på dig som kund. (alternativet kan va att du byter bank).
De tjänar på blancolånet. De tjänar på omläggningen av lånen och den eventuella merförsäljningen som kan tillkomma.

Kort sagt så tjänar de i längden på dig ändå.
Citera
2019-05-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Ja.

Huset stiger ju i värde med åren. Huset stiger i värde av renoveringar. Det är sällan omöjligt att lägga om det så. Har gjort det flera ggr själv.
Numera har jag en internetbank och nu är det fan omöjligt att förhandla om nånting, så när jag lägger om skiten nästa gång så byter jag nog bank till en som har kontor igen...

Det är absolut inte säkert att de går med på det. I dagsläger stiger få priser, troligare är väl att med inbakade blancolån går inte kalkylen upp. Har huset sjunkigt i värde går det absolut inte att baka in det.. Investeringar lönar sig ibland, men väldigt sällan man får tillbaks varje investerad krona. Visst byta ut ett 30 år gammalt kök höjer värdet, men i mindre städer kostar det mer än vad värdestegingen är.

Man skall aldrig räkna med stigande priser..Det är super farligt, särskillt för de många som använder huset som bankomat..
Citera
2019-05-05, 21:08
Medlem
Citat:
Man måste amortera 2% ner till 70% av bostaden värde.

Aha. Jag tänkte inte på att det blev så mycket man var tvungen att amortera.
Citera
2019-05-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Det är absolut inte säkert att de går med på det. I dagsläger stiger få priser, troligare är väl att med inbakade blancolån går inte kalkylen upp. Har huset sjunkigt i värde går det absolut inte att baka in det.. Investeringar lönar sig ibland, men väldigt sällan man får tillbaks varje investerad krona. Visst byta ut ett 30 år gammalt kök höjer värdet, men i mindre städer kostar det mer än vad värdestegingen är.

Man skall aldrig räkna med stigande priser..Det är super farligt, särskillt för de många som använder huset som bankomat..

Om du ska renovera köket och går till banken så är det en Win-win situation. De får låna ut mer pengar och med ett nytt kök så kommer ditt boende bli värderat högre. De tar alltså en minimal risk när de lånar ut till dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in