2019-05-04, 13:04
Medlem
Gå in på en bank. Förklara att du behöver konto+ kort+bank id, eftersom du ska börja omsätta pengar på blocket, tradera, jobb, starta eget eller what ever. (Det perfekta tillfället för en vit lögn) Du kan ju även hitta på att du ska börja få in pengar från Försäkringskassan, akassa eller föräldrarna.

Det viktiga är att få de att tro på dig där och då.
En bank är en affärstransaktion och deras uppgift är att dra in pengar på det du omsätter på ditt konto.

Om du inte kan övertyga banken om att det kommer trilla in inkomster till dem via räntor, avgifter osv så kommer du få ett nej. Tror de att eventuella pengar som kommer in är svarta så blir det ett stort NEJ.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-05-04 kl. 13:15.
Citera
2019-05-04, 13:07
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Det var inte min fråga, min fråga var hur skaffar man ett bankid när man inte är kund hos någon bank.

Haha ja du har ju svaret i din egna fråga egentligen. Det går inte. Det heter BANKid av en anledning.

Banken utfärdar en licens åt appen BankID (som ägs av bankerna(??)) i ditt namn så du kan legitimera mig.
Citera
2019-05-04, 13:17
Medlem
Det råder kontraheringsplikt och bankerna får inte neka dig ett helt vanligt konto. Undantag finns om det föreligger ”särskilda skäl”, om du tex begått ekonomisk brottslighet tidigare. Att du blev nekad pga 0 inkomst kan alltså inte stämma.
Senast redigerad av Puckochoklad 2019-05-04 kl. 13:19.
Citera
2019-05-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Det råder kontraheringsplikt och bankerna från inte neka dig ett helt vanligt konto. Undantag finns om det föreligger ”särskilda skäl”, om du tex begått ekonomisk brottslighet tidigare. Att du blev nekad pga 0 inkomst kan alltså inte stämma.

Det har jag råkat ut för själv när jag inte ville öppna konto+kort utan att flytta över mitt lönekonto.
Fick lirka länge innan det gick igenom.
Och det var innan de här ekonomisk brottslighetsfrågorna fanns...

Swedbank för säkert 10år sen.
Citera
2019-05-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Det har jag råkat ut för själv när jag inte ville öppna konto+kort utan att flytta över mitt lönekonto.
Fick lirka länge innan det gick igenom.
Och det var innan de här ekonomisk brottslighetsfrågorna fanns...

Swedbank för säkert 10år sen.

Jo men kontraheringsplikten är som jag förstått det något som tillkommit för bara några år sedan.

Edit: sedan 1 juni 2017
Citera
2019-05-04, 13:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det var inte min fråga, min fråga var hur skaffar man ett bankid när man inte är kund hos någon bank.

Det gör man inte för bank id utges av bankerna. Freja eid+ börjar komma så sakteliga som alternativ men ännu sålänge är det tyvärr fortfarande bankernas id som är totalt dominerande.

Vill man klara sig utan bankerna så får man helt enkelt acceptera att vara mer analog.
Citera
2019-05-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Jo men kontraheringsplikten är som jag förstått det något som tillkommit för bara några år sedan.

Edit: sedan 1 juni 2017

Tack för infon.

Då bör det räcka med att besöka 2-3banker för att lösa problemet.
Citera
2019-05-04, 13:29
Medlem
Emlows avatar
Byt bank, undvik Swedbanken.
Citera
2019-05-04, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det gör man inte för bank id utges av bankerna. Freja eid+ börjar komma så sakteliga som alternativ men ännu sålänge är det tyvärr fortfarande bankernas id som är totalt dominerande.

Vill man klara sig utan bankerna så får man helt enkelt acceptera att vara mer analog.

Ja det var precis vad jag trodde, jobbigt för TS bara som inte är kund hos någon bank och har svårt att bli det iaf online.
En dum fråga som du kanske kan svara på, man kan inte gå in på ett bankkontor och betala en slant för att få ett Bank-id utfärdat?

Freja eid+ intressant, är det jag som är efter som inte har koll på den tjänsten, kollade deras sida nu och frågan är om dom kan slå igenom på riktigt när dom måste "ragga" samarbetspartners.
Du som är insatt, ser du några fördelar med Freja vs ett "vanligt" bank-id?
Citera
2019-05-04, 13:41
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
För ett tag sedan så fick jag bankkontot spärrat och avslutat. Gissar det va pga jag tog emot pengar från hackat swish men inte säker. Frågade banken men de kunde inte säga nåt.

Har alltså fått kontot avslutat och och när jag skulle öppna konto på nordea fick jag inte det pga jag inte har nån inkomst just nu.

Jag har lite pengar i bitcoin som jag sparat under åren så pengar är inget problem.

Men vill ju såklart ha kort och konto som förut. Vad göra? Kanske finns nåt alternativ likt PayPal, western union och liknande?

Du kan öppna ett Revolut konto direkt, tar ett par dagar att få kortet och fungerar överallt
Citera
2019-05-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
För ett tag sedan så fick jag bankkontot spärrat och avslutat. Gissar det va pga jag tog emot pengar från hackat swish men inte säker. Frågade banken men de kunde inte säga nåt.

Har alltså fått kontot avslutat och och när jag skulle öppna konto på nordea fick jag inte det pga jag inte har nån inkomst just nu.

Jag har lite pengar i bitcoin som jag sparat under åren så pengar är inget problem.

Men vill ju såklart ha kort och konto som förut. Vad göra? Kanske finns nåt alternativ likt PayPal, western union och liknande?
Nu är det enbart en bank du testat i. En bank jag själv testade fast då i Norge. Även att jag hade jobb så fick jag inte ens ett uttagskort. Levde ett år på kontanter som togs ut över disk innan min chef reagerade. Nordea blåljög för mig. Det visade sig att de ensamma stod med korkade regler.
Jag bytte bank o med det fick jag inte bara ett kort med betalfunktion utan ett konto med alla tjänster samt en kredit på 25 000kr.
Du borde testa fler banker även om betalkort samt Swich kan bli svårt.
På något sätt har du fått en spärr på dig. Denna måste du få bort.
Jag misstänker att den där betalningen hade med pengatvätt eller föll under antiterrorreglerna som gäller internationellt.
Citera
2019-05-04, 13:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja det var precis vad jag trodde, jobbigt för TS bara som inte är kund hos någon bank och har svårt att bli det iaf online.
En dum fråga som du kanske kan svara på, man kan inte gå in på ett bankkontor och betala en slant för att få ett Bank-id utfärdat?

Freja eid+ intressant, är det jag som är efter som inte har koll på den tjänsten, kollade deras sida nu och frågan är om dom kan slå igenom på riktigt när dom måste "ragga" samarbetspartners.
Du som är insatt, ser du några fördelar med Freja vs ett "vanligt" bank-id?

Insatt vill jag inte kalla mig, skillnaden är att freja eid följer eustandard, dvs du kommer kunna logga in i frankrike lika väl som i sverige. Skatteverket och pensionsmyndigheten har redan börjat öppna upp för andra europeiska länder så med tiden skall det nog bli bra. Ännu sålänge är man tvungen att ha bankernas id och det är lite av heliga graalen - svårt att bli kund och bara ha bankid tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in