• 1
  • 2
2019-05-04, 11:45
Medlem
För ett tag sedan så fick jag bankkontot spärrat och avslutat. Gissar det va pga jag tog emot pengar från hackat swish men inte säker. Frågade banken men de kunde inte säga nåt.

Har alltså fått kontot avslutat och och när jag skulle öppna konto på nordea fick jag inte det pga jag inte har nån inkomst just nu.

Jag har lite pengar i bitcoin som jag sparat under åren så pengar är inget problem.

Men vill ju såklart ha kort och konto som förut. Vad göra? Kanske finns nåt alternativ likt PayPal, western union och liknande?
Citera
2019-05-04, 11:55
Medlem
Taklampsfots avatar
Säg att du skall börja jobba och behöver ett konto så att din chef kan betala ut din lön.
Citera
2019-05-04, 12:00
Medlem
Forex och Skandiabanken är inget problem
Citera
2019-05-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Frågade banken men de kunde inte säga nåt.

Har alltså fått kontot avslutat och och när jag skulle öppna konto på nordea fick jag inte det pga jag inte har nån inkomst just nu.

Låter jättekonstigt. Har aldrig haft problem att öppna konton själv eller åt barnen på en bank. Ingen har någonsin frågat efter inkomst.

Säljer du droger eller hur försörjer du dig? Banken har väl bestämt att de helt enkelt inte vill ha dig som kund. Men fråga nån annan bank bara eller är du portad hos alla?
Citera
2019-05-04, 12:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Testa någon annan bank. Inkomst låter ju störtlöjligt. De flesta har konto sedan de föddes närmast där släktingar kan sätta in pengar åt en på födelsedag etc. Asylsökande får konto hos ICA Banken.

Citat:
När Richard Landén från Helsingborg ville öppna ett bankkonto hos Swedbank fick han nej, som menade att han bland annat var tvungen att sätta in sin lön på det nya kontot.

– Det som sades då var att jag behövde få in min lön, som krav. Han ville också veta om jag hade något sparande. Jag fick veta att det inte var möjligt att öppna ett sparkonto bara så där, säger Richard Landén till Ekot.

Finansinspektionens regler säger att i princip alla som vill öppna ett bankkonto ska få göra det, utan att diskrimineras. Undantagen är om man uppträder ohederligt mot banken, eller om banken misstänker penningtvätt eller finansiering av terrorism. Inte heller en betalningsanmärkning bör vara ett hinder.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6246385

Låter som någon spärr rörande misstanke om penningtvätt alltså. Bankerna har blivit extremt pissnödiga kring detta trots att de fuskar mest själva.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-05-04 kl. 12:23.
Citera
2019-05-04, 12:25
Bannlyst
Googlade och hittade den här "internetbanken" https://www.marginalen.se/privat/
Det går att ansöka online så testa där, annars Ica banken där lär det också gå att ansöka online.
Citera
2019-05-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Googlade och hittade den här "internetbanken" https://www.marginalen.se/privat/
Det går att ansöka online så testa där, annars Ica banken där lär det också gå att ansöka online.

Går ej då jag saknar bank id
Citera
2019-05-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Testa någon annan bank. Inkomst låter ju störtlöjligt. De flesta har konto sedan de föddes närmast där släktingar kan sätta in pengar åt en på födelsedag etc. Asylsökande får konto hos ICA Banken.

Låter som någon spärr rörande misstanke om penningtvätt alltså. Bankerna har blivit extremt pissnödiga kring detta trots att de fuskar mest själva.

Jo, men ansökte ju om konto på en annan bank än den jag blev utkastad från.
Citera
2019-05-04, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Går ej då jag saknar bank id

Ajfan då blir det värre, hur skaffar man ett bankid egentligen om man inte är kund hos någon bank, moment 22?
Citera
2019-05-04, 12:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Testa Ica-banken.
Citera
2019-05-04, 12:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Ajfan då blir det värre, hur skaffar man ett bankid egentligen om man inte är kund hos någon bank, moment 22?

Fyller i en blankett, skriver under och postar via snigelpost. Hur klarade vi oss för 7-8 år sedan när mobilt bankid inte fanns?
Citera
2019-05-04, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fyller i en blankett, skriver under och postar via snigelpost. Hur klarade vi oss för 7-8 år sedan när mobilt bankid inte fanns?

Det var inte min fråga, min fråga var hur skaffar man ett bankid när man inte är kund hos någon bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in