• 1
  • 2
2019-05-01, 13:19
Medlem
BlondBimbos avatar
Jag har haft BankID på min stationära dator och laptop i många år och det har fungerat toppen. Har samma lösenord till både min stationära dator och laptop. Ett lösenord på 45 tecken inkl specialtecken. Men nu ska jag även ansluta min smartphone (Samsung Galaxy S6/Android v7) till BankID eller snarare mobilt BankID. Och jag har två frågor...

Bör jag ha samma lösenord till mitt mobila BankID som jag har till mina två andra datorer eller bör jag registrera ett annat lösenord enbart för mobilen? Följdfrågan blir - går det att ha två olika lösenord registrerade på ett och samma personnummer?

Vad är maxlängden för lösenord till BankID. Minst 6 tecken vill jag minnas att jag läst men jag har aldrig sett någon uppgift om maxlängd. Gmail har 99 tecken om jag inte minns fel.
Citera
2019-05-01, 13:22
Medlem
S.O.Stolps avatar
Självklart väljer du ett nytt lösen på 6 siffror. Sitta och fippla med 45 tecken är ju efterblivet.
Citera
2019-05-01, 13:23
välj ett nytt lösenord på 6 siffror, mycket mer effektivt.
Citera
2019-05-01, 13:26
Medlem
mikaelss avatar
Generellt anses det dåligt att ha samma lösenord till flera tillämpningar, men det är ju onekligen enklare.
Menar du lösen till datorn/telefonen eller till det BankID dom är installerat på den? Det är nämligen inte samma sak. Du kan utan problem ha olika (eller samma) lösen till dina olika BankID om du vill, de är oberoende av varandra, separata certifikat.
Citera
2019-05-01, 13:26
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Välj ett nytt lösenord.
Citera
2019-05-01, 13:33
Medlem
Turist i tidens avatar
Kan man ha annat än siffror på telefonen?
Jag är en idiot, efterbliven och allt annat som jag kallats på Flashback så ni behöver inte skriva det igen.
Citera
2019-05-01, 13:36
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Självklart väljer du ett nytt lösen på 6 siffror. Sitta och fippla med 45 tecken är ju efterblivet.

En klassiker.
Citera
2019-05-01, 13:37
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
välj ett nytt lösenord på 6 siffror, mycket mer effektivt.
Går det inte att använda bokstäver? Det är ju betydligt större sannolikhet att en smartphone kommer på villovägar än att någon av mina datorer gör det. Och ett PW bestående av enbart 6 siffror verkar ju tämligen osäkert.
Citera
2019-05-01, 13:38
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Varför 45 tecken?!?!

Lyckas en hackare få in en keylogger i din dator så spelar det ändå ingen roll om ditt lösenord är så 200 tecken långt, det fångas upp ändå.
Citera
2019-05-01, 13:46
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Generellt anses det dåligt att ha samma lösenord till flera tillämpningar, men det är ju onekligen enklare.
Menar du lösen till datorn/telefonen eller till det BankID dom är installerat på den? Det är nämligen inte samma sak. Du kan utan problem ha olika (eller samma) lösen till dina olika BankID om du vill, de är oberoende av varandra, separata certifikat.
Jag menar lösenordet till själv BankID. Varken telefon eller någon av mina datorer är lösenordsskyddade förutom det lösenord jag har till Firefox lösenordshantering. Men där finns inte lösenordet till BankID utan det finns bara lagrat i mina hjärnceller.

Datorerna och telefon har jag ju på flera gånger per dag men logga in via BankID gör jag bara några gånger per månad. Så jag kan ta den "tidspillan" det tar att manuellt knacka in 45 valfria tecken inkl specialtecken vid BankID-inloggning.
Citera
2019-05-01, 13:48
Medlem
xitunos avatar
Lösenordet för bankid sparas inte centralt. Det är istället hur det krypteras på den lokala enheten. Har du tre enheter med bankid kan du ha tre olika lösenord (en per enhet).
Citera
2019-05-01, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Går det inte att använda bokstäver? Det är ju betydligt större sannolikhet att en smartphone kommer på villovägar än att någon av mina datorer gör det. Och ett PW bestående av enbart 6 siffror verkar ju tämligen osäkert.

Nej, det är siffror på en knappsats på skärmen. Minimum är 6 siffror men man kan ju ha fler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in