• 1
  • 2
2019-04-28, 10:17
Medlem
Jag har varit ganska s introvert av mig sen typ 20-rsldern eller s, och detta r vl egentligen inte helt fel - jag trivs med att vara fr mig sjlv under lngre tider och kan knna mig njd nr jag gr hem tidigare n de flesta andra personerna p ett party och liknande.
Grejen r bara det att jag ibland helst skulle vilja ha mjlighet att stanna kvar ett tag och smprata med folk utan att drabbas av den dr smygande stressade och obekvma knslan som introverta mnniskor alltid knner nr de umgs med folk under en lngre tid.
Jag tror inte att det dr r min "riktiga" personlighet eftersom jag ibland knner mig missnjd med den.

Jag brukade umgs vldigt mycket med kompisar under skoltiden och trivdes oftast bra med det, och jag mrker att jag n idag kan spendera flera timmar med dem utan problem, i alla fall om jag umgs med en av dem i taget.
Och det skulle vara vldigt kul att kunna ha den avslappnade knslan ven nr jag umgs med folk i lite strre grupper.

Jag tror faktiskt att mitt problem r att jag helt enkelt ltt fr knslan av att jag efter ett tag inte har ngonting att tillfra - jag kommer ofta till det dr stadiet d jag inte kommer p ngonting att snacka om, och s str alla andra och snackar vidare med varandra, och d pallar jag inte vara dr lngre utan gr hem istllet.
Och det r den typen av situationer som jag inte trivs med.

Hur lser man det hr?
Jag borde ju ha den dr sociala sidan "inom mig" p ngot stt om jag hade den personligheten under i princip hela barn- och tonrstiden?
Citera
2019-04-28, 10:19
Medlem
Man kan gra vad fan man vill
Citera
2019-04-28, 10:27
Medlem
Brunbeverns avatar
Gr att diskutera hur mycket detta egentligen har med phitt som introvert och extrovert att gra. Du har skert varit med om situationer dr du pratar jttemycket medan andra inte vet vad de ska sga? I de situationerna lovar jag dig att de knner sig som den introverte och du r den extroverta.

Pongen jag vill komma till med det r att, vad r det som sger att du r introvert bara fr att du rkar bli den tysta personen i andra sammanhang? Inget egentligen. Det r bara att diskussionsmnet, sllskapet och sammanhanget passar just de mnniskorna vl just d. Skulle du sitta i ett gng med 5 personer och prata och de alla r "pratglada personer" men 3-4 stycken av er brjar prata rymdfysik, s skulle 1-2 av de vriga som inte har koll p det oundvikligen sitta dr tyst och knna att de inte har ngot att tillfra heller oavsett hur sociala de r.

Konversationer handlar inte om att vissa r duktiga och andra r dliga och r p sidan och r dlig p kallprat. Ofta handlar det bara om att mnet eller formen att diskutera p inte passar vissa. Desto vrre leder dessa situationer till att personer brjar ifrgastta sig som du gr nu, dvs letar sin sociala sida och s vidare. Du har nog en social sida redan.
Citera
2019-04-28, 10:28
Medlem
shitmagnets avatar
"Smygande stressande knslan som alla introverta knner"?

Det lter mer som ngon form av utbrndhet. Introversion innebr inte att man upplever ngot slags behov av flykt, nr man r tillsammans med andra.
Citera
2019-04-28, 10:44
Medlem
tunnelbanaTokyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitmagnet
"Smygande stressande knslan som alla introverta knner"?

Det lter mer som ngon form av utbrndhet. Introversion innebr inte att man upplever ngot slags behov av flykt, nr man r tillsammans med andra.

Dr har du fel. Det r precis pongen med indelningen i introvert och extravert: Extraverta personer fr energi av att umgs med andra mnniskor medan introverta personer drneras p energi nr de r tillsammans med andra.

Det r ngot som man inte kan trna bort.
Citera
2019-04-28, 10:49
Medlem
DixieDs avatar
Svar j
Frsk att prata med folk tills du gr bort dig. D frsvinner rdslan fr vad ska tycka/tnka om dig.
Citera
2019-04-28, 10:55
Medlem
-os avatar
Nej. Du kan bli "bttre" p att dlja din stress osv men du kommer frbli introvert.
Citera
2019-04-28, 10:57
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Svar j
Frsk att prata med folk tills du gr bort dig. D frsvinner rdslan fr vad ska tycka/tnka om dig.

Ja och d blir du lika omdmesls som de flesta extroverta. Och dom tror dom ger vrlden s d blir du samtidigt PK.
Citera
2019-04-28, 11:00
Medlem
Har dom andra mer att tillfra tycker du? Mnga snackar bara rappakalja...
Du styr kosan dit du vill i livet, vill du vara mer social s kr p!
Citera
2019-04-28, 11:01
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja och d blir du lika omdmesls som de flesta extroverta. Och dom tror dom ger vrlden s d blir du samtidigt PK.

Man behver inte babbla om vad som helst som vdret. Jag hatar falska extroverta mnniskor som bara vill synas men man fr lra sig att ha ett intresse fr mnniskor.

Exempelvis kan jag vad mnga av mina kollegor har fr intressen utanfr jobbet och det r lttare d att frga om deras intressen och hur det gr n att bara babbla om ngot icke intressant fr deras del
Citera
2019-04-28, 11:03
Medlem
Flamses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelbanaTokyo
Dr har du fel. Det r precis pongen med indelningen i introvert och extravert: Extraverta personer fr energi av att umgs med andra mnniskor medan introverta personer drneras p energi nr de r tillsammans med andra.

EXAKT, folk anvnder dessa begrepp s felaktigt s ofta.
En introvert person kan mycket vl vara gapig och prata jttemycket. Det r bara att han blir utmattad av det.

Men eftersom introvert/extrovert anvnd p ett helt annat stt i dagligt sprk s blir det mnga som missfrstr vad det betyder inom psykologin.
Citera
2019-04-28, 11:05
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelbanaTokyo

Nu pratade jag inte om energins vara eller icke vara.
Killen lter mer som att han fr ngest av att umgs med andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in