2020-10-29, 23:30
  #673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Har det presenterats någon form av lösning på det du skriver ovan?

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Ja och nej.

Främst så kommer blockstorleken nog inte ökas igen på ett tag. Med dagens fulla block på 2 MB så växer kedjan idag med 100 GB per år ungefär .. Det är inte så farligt..

Att skaffa 1 TB diskar till noder är nog inga större problem eller dyrt. Det blir billigare med åren. Men det kan bli lite trögt att just starta upp en ny nod och ladda ner hela kedjan från scratch. Idag tar detta 1-2 dygn på en bra dator.. en vecka eller mer på en Raspberry Pi.


300 GB borde jämföras med vad papperspengar och mynt väger. Alla pengar i hela världen. Och alla lastbilar i världen som transporterar pengarna. I relation till det är ju 300 GB inget problem. Fasen, de senaste AA-4k-spelen som kommer ut nu väger ju in på hundratals GB. För 3D-grafik som ska användas som bakgrundsbilder när folk leker krig i datorn : )
Citera
2020-10-30, 04:10
  #674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Ja, det måste ju bevisa att Craig Wright är Satoshi

Det finns CSWs förklaring på slack länge sedan när han kom upp, om du inte vet, betyder att du är inte inne i cypherpunk gruppen, bättre att du lever i din egen fantasi
Citera
2020-10-30, 08:42
  #675
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Men det kan bli lite trögt att just starta upp en ny nod och ladda ner hela kedjan från scratch. Idag tar detta 1-2 dygn på en bra dator.. en vecka eller mer på en Raspberry Pi.

Fast är detta ett problem för annat än potentiella hobby nördar som överväger om dom orkar starta upp en node?
Jag menar, ju större BTC växer sig, ju mer incitament kommer de stora investerarna ha att stötta nätverket genom att snurra upp egna noder. Att det tar 1-2 dygn är ingenting om du är dollarmiljonär i bitcoin.

Kostnaden för att köra en nod är väl att förstå hur man gör, dessa 1-2 dagar uppstart och sedan en försumbar löpande elkostnad?

Skulle det inte i en framtid, där bitcoin är värd ett par hundratusen dollar, kunna säljas "billig" nodeoptimerad-hårdvara med någon typ av plug and play installation för de som vill stötta? Om problem är problematiska nog så kommer problemen lösas på ett eller annat sätt.
__________________
Senast redigerad av se_där... 2020-10-30 kl. 08:46.
Citera
2020-10-30, 10:22
  #676
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Fast är detta ett problem för annat än potentiella hobby nördar som överväger om dom orkar starta upp en node?
Jag menar, ju större BTC växer sig, ju mer incitament kommer de stora investerarna ha att stötta nätverket genom att snurra upp egna noder. Att det tar 1-2 dygn är ingenting om du är dollarmiljonär i bitcoin.

Kostnaden för att köra en nod är väl att förstå hur man gör, dessa 1-2 dagar uppstart och sedan en försumbar löpande elkostnad?
Helst vill vi att alla merchants som kör exempelvis BTCPayServer på sin webbshop eller butik ska köra en egen nod också.. De vill nog inte vänta 30 dagar på att noden ska komma igång vilket hade varit fallet om några år med en BSV-big blocker modell. Ett par dagar är nog okej just nu.

Det blir ett mycket mer säkrare och robust nätverk om alla "användare" av Bitcoin, främst merchants kör noder och upprätthåller reglerna och så.. Då minskar risken för en hard fork attack så som Segwit2x eller Bitcoin Cash.

Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Skulle det inte i en framtid, där bitcoin är värd ett par hundratusen dollar, kunna säljas "billig" nodeoptimerad-hårdvara med någon typ av plug and play installation för de som vill stötta? Om problem är problematiska nog så kommer problemen lösas på ett eller annat sätt.
Det finns olika färdiga nod plug-n-play redan.

Umbrel. https://getumbrel.com
Nodle.IT https://www.nodl.it/
MyNode https://mynodebtc.com/ osv.
Citera
2020-10-30, 10:59
  #677
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
...massa bra node infomration...

Så då är vi ganska eniga om att för få antal noder på Bitcoin nätverket inte bör vara ett problem?
Citera
2020-10-30, 11:10
  #678
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Så då är vi ganska eniga om att för få antal noder på Bitcoin nätverket inte bör vara ett problem?
Det största problemet är när handlare, folk som faktiskt accepterar Bitcoin inte kan validera själva att transaktioner och block är äkta. Detta gäller även om man accepterar Lightning, det finns en nod bakom som validerar att lightning-kanalerna är äkta osv.

Med nuvarande max blockstorlek på 2 MB så kan kedjan teoretiskt bli 1 TB om 7-10 år, då den är 300 GB redan. Det kan komma gå segt att validera 1 TB när handlare ska sätta upp sin BTCPayServer lösning och börja ta emot betalningar.

Om det tar 1-3 dagar så kommer folk vänta. Men om det börjar ta 14-30 dagar så kommer folk sluta att köra noder och nätverket kommer centraliseras till några få större noder. Det är ett säkerhetsproblem.

Det är exakt vad vi ser hos Ethereum idag där alla kör Metamask som förlitar sig på Infura som drivs av ConsenSys. Skulle ConsenSys eller Infura gå ner ... Så skulle en stor majoritet av all Ethereum-appar bara sluta fungera.. För folk kör inte egna noder.

Så för få noder, för krångligt att starta upp nya noder är ett problem.
Citera
2020-10-30, 11:22
  #679
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Det största problemet är när handlare, folk som faktiskt accepterar Bitcoin inte kan validera själva att transaktioner och block är äkta. Detta gäller även om man accepterar Lightning, det finns en nod bakom som validerar att lightning-kanalerna är äkta osv.

Med nuvarande max blockstorlek på 2 MB så kan kedjan teoretiskt bli 1 TB om 7-10 år, då den är 300 GB redan. Det kan komma gå segt att validera 1 TB när handlare ska sätta upp sin BTCPayServer lösning och börja ta emot betalningar.

Samtidigt så är ju bitcoins första lager inte en lämplig lösning för micro transaktioner.
Är ovan ett problem om butiken kör tex lightning eller dylikt?

Kiosken kommer oavsett inte behöva någon kunskap om Bitcoin eller dess andra lagers lösningar överhuvudtaget, det kommer finnas tjänsteleverantörer se till att lösa åt dem, precis som Izettle, Visa och Swish gör åt dem idag.
Citera
2020-10-30, 14:05
  #680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pooke
Vad tror vi här på flashback? Har vi några gamla bitcoin rävar? 20k innan julafton 2020 rimligt? Hur ser det ut för 2021?

Jag är enormt optimistiskt, siktar på 100k usd 2021 minst.

Det är snack om att nästa bull run kommer vara längre samt ge mindre i utdelning. I beg to differ. Vi är i ett helt annat makroläge än senaste cykeln. Vi har institutioner som investerar, vi har företag som hedgar delar av deras cash förråd i bitcoin redan nu, och bitcoin står i 12 946 usd i skrivande stund. Så vad händer om företag får mani precis som den mani inom retail vid senaste bull run? Jag tror vi underskattar vart priset kan gå. Vissa säger 100k, andra säger 280k. Självklart har inte någon av oss en kristallkula och kan säga exakt vart peaken kommer.

Min prognos: 20k usd december 31 2020, 100k usd augusti 2021, 500k mars 2022. Därefter björnmarknad.

Jag tror på liknande siffror som dig, möjligen att 100k kan hända ännu tidigare. Om vi går över 25k i december-januari tror jag att det kan bli en galen FOMO Bull run upp till 100k på 1-2 månader. Då är det ju "bara 4x" till 100k!
Jag vågar inte tänka 500k riktigt än, men om ovanstående händer kommer jag också sätta 500k som troligt.

HODL!
Citera
2020-10-30, 17:50
  #681
Medlem
Hur kan man inte vara bullish som fan nu? Är så många blinda eller?
Citera
2020-10-30, 18:52
  #682
Medlem
Hur kan man vid sina sinnens fulla bruk vara bearish på btc? Mer perfekt breakout och retest får man leta efter.

https://pbs.twimg.com/media/ElWVFaLXUAQdW9v?format=jpg&name=4096x4096
Citera
2020-10-30, 19:06
  #683
Medlem
Innan någon pessimist hinner kommentera att teknisk analys inte fungerar.

Här är lite nyheter som kommit ut bara denna veckan:

Singapores största bank börjar erbuda sina kunder att handla och förvara krypto.
https://cointelegraph.com/news/singapore-s-largest-commercial-bank-reportedly-launching-crypto-trading

Samma i Indien.
https://cointelegraph.com/news/indian-bank-to-offer-crypto-services-across-its-34-branches

Iran kommer börja betala med BTC vid importer pga sanktioner.
https://www.trustnodes.com/2020/10/29/iran-changes-law-to-use-bitcoin-for-imports

Antalet BTC som hålls av företag och institutoner börjar närma sig 1M.
https://bitcointreasuries.org/
Citera
2020-10-30, 23:07
  #684
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Varför just 15k? Btc har väl inte tradeats mycket där innan.

Jag tror att om vi tar oss över och stänger ovanför 14k, så kan det snabbt gå upp mot nästa stopp 20k. För att göra ett failed rally sen ner igen mot 13-14k. Sen nästa år tar vi oss upp förbi 20k mot nya ath for realz.

Mycket möjligt, har ingen aning.. Just 15k är en nivå jag är nöjd med, då har jag gjort 200%
Men inget är hugget i sten. Dessutom behöver jag tid för att fundera på hur jag ska sälja dessa på smidigaste sätt. Har trejdat en del och pallar inte med strul med skatteverket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in