Citat:
Ursprungligen postat av
MrGeeky
Är absolut inte någon expert på kryptovalutor så ska inte påstå att jag minsann har rätt, vilket annars verkar vara kutym här på Flashback. Min portfölj består av en mycket liten andel bitcoin och annan kryptovaluta. Har sätt det delvis som en hedge. Delvis som en krydda i portföljen.
Däremot finns det betydligt bättre hedge som jag föredrar. Främst i korta positioner av terminer som har breda index som underliggande.
Så har jag hedgat nu, och så hedgade jag även i februari.
Jag tycker ditt upplägg är väldigt förnuftigt, vad jag ville poängtera är att Bitcoin inte idag är någon hedge mot krascher på aktiemarknaden utan tvärt om det som ryker först. Om goog, appl, tsla och facebook kraschar rejält betyder det antagligen att VC redan håller i sina pengar från tech startups - och att BTC redan har kraschat.
Jag med flera skulle då se detta som en chans att köpa billiga BTC snarare än något annat, för då pratar vi kortsiktiga rörelser. På lång sikt är det absolut en hedge, och det är varför jag tycker ditt upplägg är förnuftigt: det är en hedge mot att det där du inte är så insatt i tar över marknaden, alltså en fundamental förändring snarare än volatilitet på aktiemarknaden. Och hittills går ju utvecklingen åt just det hållet; bara jämför hur kryptomarknaden presterat gentemot tex banker och visa/mastercard senaste året.