2021-12-08, 08:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Jag har inte påstått något annat. Jag säger bara att botten vid en eventuell krasch eller vid nya regleringar/tekniker som sätter käppar i hjulet för just bitcoin kan gå hela vägen ner till det faktiska värdet bitcoin har, vilket jag bedömer vara närmare 0 än 30k.
Fast så kan man väl säga om allt. Botten för guld blir nära 0 om det kommer nya regleringar som gör guld värdelöst.
Är några sådana regleringar påväg för guld? Nej troligtvis inte. Är några sådana regleringar på väg för Bitcoin? Nej, troligtvis inte.
De regleringar som pratas om nu är regleringar för att begränsa svarta penningflöden i miljonsummorna. Enklast hade varit att bara kriminalisera all Bitcoin, men det gör man inte vilket borde vara super bullish för sådana som dig.

Citat:
Kryptos påminner läskigt mycket om IT-bubblan på 90 talet om du frågar mig. Hade de fel om att IT(krypto?) var framtiden? Nej, uppenbarligen inte. Gick majoriteten av företagen omkull och bubblan sprack rejält? Ja.
IT bubblan varade under 2-3 år. Bitcoin inleder sitt 12:e år. Den har haft sina booms and busts under dessa år, ändå så snittar den +200% per år i genomsnitt.

Citat:
Som sagt, Bitcoin kan nog vara en av de investeringarna som ger bäst avkastning av allt i hela världen sett över de kommande 5 åren. Men den kan också krascha TOTALT, vilket vissa här verkar förneka. Ingen vet.
Den KAN krasha, ja. Det kan allt, eller hur?

Tyvärr har folk en förmåga att fastna i snack om möjligheter när folk borde snacka om sannolikheter istället. Dom flesta vet inte ens skillnaden.
Vad som är MÖJLIGT är helt ointressant att diskutera. Det vad som är TROLIGT som måste vara fokus.
Senast redigerad av Leaston 2021-12-08 kl. 08:38.
Citera
2021-12-08, 08:45
Medlem
Leastons avatar
Har noterat att flera respekterade traders på twitter på sistone erkänner att deras Hodl går bättre än deras trading, vilket får mig att undra hur många hobbytraders vi har här inne som presterar bättre än de som bara håller...?

Själv har jag erkänt tidigare att min hodl konto går bättre än det jag försöker trade:a (utger mig ifs inte ens till att vara en trader). Att jag inser det själv har gjort det lätt att anpassa så att det bara är småsummor jag trade:ar.

Att gå upp i SEK i en bullrun är inte samma sak som att vara vinnande trader imo.
Citera
2021-12-08, 08:49
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fast så kan man väl säga om allt. Botten för guld blir nära 0 om det kommer nya regleringar som gör guld värdelöst.
Är några sådana regleringar påväg för guld? Nej troligtvis inte. Är några sådana regleringar på väg för Bitcoin? Nej, troligtvis inte.
De regleringar som pratas om nu är regleringar för att begränsa svarta penningflöden i miljonsummorna. Enklast hade varit att bara kriminalisera all Bitcoin, men det gör man inte vilket borde vara super bullish för sådana som dig.
Guld är en råvara som kommer ha ett värde även om hela vår civilisation kraschar. Bitcoin är om möjligt t.om ännu längre bort från en råvara än en vanlig valuta. Att man inte kriminaliserat det än betyder inte att man inte kommer göra, lagen ligger ofta långt efter tekniken.

Citat:
IT bubblan varade under 2-3 år. Bitcoin inleder sitt 12:e år. Den har haft sina booms and busts under dessa år, ändå så snittar den +200% per år i genomsnitt.
Fast nu var inte Bitcoin en bubbla från första början eller? Bitcoin hade ju faktiskt en funktion som motsvarade sitt marketcap tidigt, dvs den öppnade upp det rejält för diverse transaktioner man inte ville visa. Helt plötsligt kunde man beställa hem lite vad fan som helst, rätt ner brevlådan. Produkter som man annars skulle fått betala extrema risk-markups på om man nu kunde få tag på det överhuvudtaget.
Citera
2021-12-08, 08:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Guld är en råvara som kommer ha ett värde även om hela vår civilisation kraschar. Bitcoin är om möjligt t.om ännu längre bort från en råvara än en vanlig valuta. Att man inte kriminaliserat det än betyder inte att man inte kommer göra, lagen ligger ofta långt efter tekniken.
Är det ens mening och prata om att guld har ett värde i ett scenario där en konserv med krossade tomater har ett högre värde?
Den dagen civilisationen krashar kan vi diskutera vidare vad som har olika värden.
Nu ser jag dock inga tecken på att det sker, och därför kommer jag placera mina bets utifrån hur det ser ut idag. Du får gärna göra annorlunda.

Citat:
Fast nu var inte Bitcoin en bubbla från första början eller? Bitcoin hade ju faktiskt en funktion som motsvarade sitt marketcap tidigt, dvs den öppnade upp det rejält för diverse transaktioner man inte ville visa. Helt plötsligt kunde man beställa hem lite vad fan som helst, rätt ner brevlådan. Produkter som man annars skulle fått betala extrema risk-markups på om man nu kunde få tag på det överhuvudtaget.
Bitcoin har haft sina upp och nergångar på kort sikt, men sett på längre sikt så snittar den fortfarande +200% per år vilket är det enda relevanta för mig som inte daytradar eller är ute efter snabba vinster.
Senast redigerad av Leaston 2021-12-08 kl. 08:57.
Citera
2021-12-08, 08:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du kan ju gärna komma med en anledning till hur Bitcoin används idag rent praktiskt till den grad som motiverar en market cap på 9 biljoner eller ens i närheten.

(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
Citera
2021-12-08, 09:01
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Har noterat att flera respekterade traders på twitter på sistone erkänner att deras Hodl går bättre än deras trading, vilket får mig att undra hur många hobbytraders vi har här inne som presterar bättre än de som bara håller...?

Själv har jag erkänt tidigare att min hodl konto går bättre än det jag försöker trade:a (utger mig ifs inte ens till att vara en trader). Att jag inser det själv har gjort det lätt att anpassa så att det bara är småsummor jag trade:ar.

Att gå upp i SEK i en bullrun är inte samma sak som att vara vinnande trader imo.
Lite det här som är så roligt med de flesta krypto-hypare. De flesta jag lyckas få ur lite info ur vågar knappt investera en månadslön i det, samtidigt som de i princip påstår att riskerna med krypto är närmare noll långsiktigt

Citat:
Är det ens mening och prata om att guld har ett värde i ett scenario där en konserv med krossade tomater har ett högre värde?
Den dagen civilisationen krashar kan vi diskutera vidare vad som har olika värden. Nu ser jag dock inga tecken på att det sker, och därför kommer jag placera mina bets utifrån hur det ser ut idag. Du får gärna göra annorlunda.
Ville bara klargöra skillnaden mellan en råvara och krypto. Jag är mycket väl medveten om att det är populärt att jämföra BTC med Guld inom krypto kretsar, man har man förstått vad en råvara är och varför folk investerar i råvaror så inser man snabbt att den liknelsen saknar koppling till verkligheten.
Citera
2021-12-08, 09:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Lite det här som är så roligt med de flesta krypto-hypare. De flesta jag lyckas få ur lite info ur vågar knappt investera en månadslön i det, samtidigt som de i princip påstår att riskerna med krypto är närmare noll långsiktigt
Finns många som är all in i Bitcoin. Kan in svara för de du pratat med men tror de flesta är placerade helt olika utifrån sin övertygelse.

Citat:
Ville bara klargöra skillnaden mellan en råvara och krypto. Jag är mycket väl medveten om att det är populärt att jämföra BTC med Guld inom krypto kretsar, man har man förstått vad en råvara är och varför folk investerar i råvaror så inser man snabbt att den liknelsen saknar koppling till verkligheten.
Bitcoin är en tillgång precis som guld, kaffe, sommarstuga eller segelbåt. Olika tillgångar har olika värden i olika scenarion. Jag utgår utifrån de scenarion jag ser på horisonten idag.
Citera
2021-12-08, 09:31
Medlem
Ni som sitter med minst 70% i altcoins, har någon av er passerat 500K i kryptovärde?
Hade aldrig spelat på sån högrisk vid dom summorna.
Citera
2021-12-08, 09:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Ni som sitter med minst 70% i altcoins, har någon av er passerat 500K i kryptovärde?

Men tittar man på Bitcoin dominance så är det väl rimligt att tänka att den går neråt över tid? Isf, är det fel att ligga i altcoins?

Antar att frågan isf hänger på vad man tror DeFi (och GameFi, Metaverse) har för framtid?
(och givet att Bitcoin inte är det bästa L1 för detta).
Liksom, om Ethereum har 20x i sig de kommande 5 åren medans Bitcoin bara har 10x, så är väl ditt påstående inte helt rätt?
Citera
2021-12-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Allt beror på hur mycket pengar man har. 500k är en liten summa om du har 100M.

Enligt BC Backer har BTC redan toppat på 69k. Nu pågår alltså en retracement. BTC kan gå till ca 30k innan den återvänder till ca 60k, sen krasch. Denna retracement kan enligt honom pågå till 2023. Det betyder att denna cycle kan hålla på ända till 2023. Om det stämmer kommer altcoinsen ha mkt tid på sig att pumpa. Historiskt sett har de pumpat under retracement av BTC. 2022 blir nog ett bra år för altcoins.
Citera
2021-12-08, 10:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Enligt BC Backer har BTC redan toppat på 69k. Nu pågår alltså en retracement. BTC kan gå till ca 30k innan den återvänder till ca 60k, sen krasch.
Denna retracement kan enligt honom pågå till 2023. Det betyder att denna cycle kan hålla på ända till 2023.
Men han sa ju nyss att vi skulle toppa vid 85k, och han sa att vi skulle droppa 80% (dvs till 13k), så vad han säger nu skall tas med samma nypa salt som alla andra predictions som görs.

Han kan svänga till helt nya predictions nästa vecka verkar det som.
Citera
2021-12-08, 10:18
Medlem
Muppetys avatar
-
Senast redigerad av Muppety 2021-12-08 kl. 10:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in