2021-03-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Problemet med en sån strategi är ju att det är omöjligt (för mig i alla fall) att förutse när det kraschar.
Men det var inte omöjligt för dig att veta att BTC var skit när den bara hade haft ett par år på nacken.

Antingen är du helt jävla blåst eller så trollar du, om du kan läsa så har du fått svar på allt du skriver, men du kör fortfarande på med samma tugg och ignorerar vad folk säger till dig.
Senast redigerad av MRRaul 2021-03-29 kl. 00:20.
Citera
2021-03-29, 00:53
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Jag är inte det minsta bitter. Jag gick inte in 2013 för att jag redan då såg att de tekniska förutsättningarna för BTC fattades. Om man är övertygad att kursen förr eller senare kommer att vara noll så är det jävligt svårt att se en vettig strategi för att göra pengar på det. Sen har ju incels utan kunskap om finanssystemet tillsammans med kriminella och charlataner drivit upp kursen trots att Bitcoin saknar förutsättningar på sikt
Den tekniska analysen, om du verkligen gjorde den, fungerar bara om man tänker sig ett helt statiskt oföränderligt system. Den grundläggande tanken är samma och sund. Med kontinuerliga uppdateringar och runtliggande infrastruktur så rullar det på rätt bra. hade vi kört på som i början där alla synkade ner gigabytes av blockchain lokalt osv så hade du haft en poäng, men självklart löser folk problem efter hand.
Citera
2021-03-29, 03:02
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Har du kollat vad Elon tidigare har sagt om Bitcoin? Om du har någon länk till en intervju där har förklarar vad han håller på med nu så får du gärna posta den. Han är (i mina ögon) uppenbarligen en av de mest kapabla människorna någonsin.
Så om du nu tycker att Elon Musk är en av dom mest kapabla människorna någonsin så undrar man ju i vilken av kategorierna: incels utan kunskap om finanssystemet, kriminella eller charlataner som du tycker han tillhör? Eller gäller inte det uttalande från dig längre? Du är givetvis medveten om att han är en av dem som har pushat priset på BTC mest till dags dato, eller har du missat den lilla detaljen?
Citera
2021-03-29, 08:00
Avslutad
Citat:
7 transaktioner per sekund. Och en idiotiskt stor energiåtgång.

"Åhh nej att ingen visste detta förens nu, måste skynda mig och sälja alla mina Bitcoins innan någon annan upptäcker denna idioti..."

Citat:
Vilka "övriga" och "världens bästa" menar du? Flashbacks Bitcoin-fanboys, pajasen ni länkar till som blåser er, eller Stefan Ingves? Ni saknar tyvärr helt förmåga att ta in information som inte är i linje med era känslor, så nej, än så länge har jag inte det.

Du vet att hundratals företag gått in i Bitcoin officiellt va? Plus ett stort mörkertal som inte gått ut med det officiellt.
Du vet att dessa företag inte anställt världens dyraste apor som sköter deras investeringar genom chansningar va. Utan det är världens bästa ekonomer, matematiker och kvantare det handlar ​om.

Har dom (och ALLA andra som sysslat med Bitcoin i 12 års tid) missat "7 transaktioner per sekund" som du precis upptäckt tror du? Eller kan det vara så att det kanske inte är så enkelt?

Citat:
Jag har fortfarande inte fått skuggan av en förklaring av er till vad som ska hända med Bitcoins 7 trans per sekund.
Hur många transaktioner per sekund klarar fysiskt guld? Eller fysiska sedlar?
Hur lång tid tror du det tar att cleara en VISA kort dragning?

Kan det vara så att man löser transaktions problemet i andra lager, oavsett om vi talar köp och sälj av guld eller en VISA kort dragning?

Du har väldigt mycket åsikter men påvisar en stor ignorans i ämnet du försöker hävda dig i.

Citat:
Och även om ni uppenbarligen skiter i den globala uppvärmningen så verkar ni inte heller tro att det är ett imageproblem med ett system där en betalning genererar lika mycket utsläpp som en medellång flygresa.
Detta är redan besvarat, om du inte klarade att ta till dig av svaret så är det ingen ide att vi svarar igen.

Citat:
Ni slänger ur er en massa om M0/M1 osv som väldigt tydligt visar att ni inte kan någonting om hur pengar fungerar. Jag har arbetat med betalningar i 10 + år. Jag vet översiktligt hur betalsystem fungerar (främst nationella, men också mer om internationella än någon av er) och vilka ny standards som är på gång osv. I den världen har Bitcoin aldrig varit någonting. För kanske fem år sedan var "Blockchain" hett, men nu verkar alla ha släppt även det. Jag har försökt posta lite länkar här men du läser dem uppenbarligen inte
Om detta vore sant att du så skulle jag tagit tillbaka "7 transaktioner per sekund" -argumentet illa kvickt. "Att jobba på bank" kan man uppenbarligen göra utan att förstå hur transaktioner och clearing fungerar, eller vad "pengar" ens är...

Blockchain pratade bankerna om, inte för att konkurrera med Bitcoin om "pengar" utan för att testa om system som Corda, R3 (och XRP?) mfl, kan vara ett sätt att ersätta dagens transaktionssystem som bankerna använder.
Stora problemet är att alla banker måste enas om en standard, dvs något som bankerna inte löst särskilt bra de senaste 50 åren.

Citat:
Hela storyn med Bitcoin är att det är ett säkert system utan en central aktör som alla måste lita på. 2: Ni säger att problemet med transaktionsvolymen ska lösas genom att introducera aktörer som alla måste lita på (typ PayPal) då faller liksom den första poängenn.
Du behöver inte använda Paypal eller annan 3e part för din transaktion om du finner anledning att inte lita på dem. Du kan köra din egna nod om du vill ha högsta säkerhet utan 3:e parts inblandning. Idag lite krångligt att sätta upp, men lär bli plug and play i framtiden när efterfrågan ökar.

Men vi pratar bara om en (1st) transakation. Du får det att låta som att Paypal blir min nya bank. Du kan fortfarande ha ditt hela ditt konto på mobilen, coldstorage, online, papperslapp eller memorerad i huvudet, om du hellre vill det.

Citat:
Teslas köp är väl det enda som jag inte riktigt förstår. Elon har alltid pratat väldigt sansat om bitcoin (du har väl inte kollat upp det förrän i februari). Jag tror ärligt att hans motiv främst är att vidga sin marknad till kriminella.
Wow...

Citat:
Tycker du inte själv att det är märkligt med ett diskussionsforum som mobbar alla som inte haussar föremålet för diskussion? Det är lite som att vara inne på Livets Ords forum och ifrågasätta Guds existens.

Det är du som kommer in med attityd och idiotförklarar alla med ditt "7 transaktioner per sekund" - argument.

Det är lite som om en bandymålvakt berättar för piloten att flygplanet aldrig kommer kunna flaxa med vingarna så som en fågel gör för att flyga.
Citera
2021-03-29, 08:18
Avslutad
fffffuuuuuu,

Om du hade länkat till vettig kritik från någon som är en expert på ett relevant område så hade vi säkert kunnat diskutera kring det.

Den kritik jag sett är från Ray Dalio (med flera) som spekulerar i att regeringar kanske kommer förbjuda Bitcoin. Men inte heller detta är något nytt, utan snarare något som gör att Bitcoin BARA är värd $55k idag istället för $55M
Citera
2021-03-29, 09:45
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Hur många transaktioner per sekund klarar fysiskt guld? Eller fysiska sedlar?
Hur lång tid tror du det tar att cleara en VISA kort dragning?

Fysiskt guld När ska du fatta att det inte är ett argument? Det är något som Saylor tutar i er.

Förutom det så är det ganska enkelt att förstå att både sedlar och guld klarar hur många transaktioner som helst per sekund på en global skala, men det är ju ett irrelevant argument i båda riktningarna så det kan vi lämna därhän.

Korttransaktioner clearas i batch på ett par dager (det går till på olika sätt beroende på om det är mellan svenska banker eller mellan en svensk och en utländsk bank). Det är ju segt 2021, och det tillsammans med avgifter är ju anledningen att realtidsbetalningar kommer så starkt nu. När du betalar med Swish så sker hela transaktionen på runt en sekund, och snart kommer samma sak inom EU. Hur som helst så ligger volymerna som du vet på nivåer 10 000-tals gånger högre än vad Bitcoin klarar.

Så nej, jag har inte fattat ännu

Kan du förklara för mig som uppenbarligen är efterbliven vad som ska hända när efterfrågan på transaktioner blir 100 000 gånger högre än nätverket klarar? Jag antar att du själv har Bitcoin på riktigt och inte någon hittepå-avart?

Citat:
Om du hade länkat till vettig kritik från någon som är en expert på ett relevant område så hade vi säkert kunnat diskutera kring det.

Stefan Ingves är en av världens ledande experter på monetära system, men eftersom han är kritisk så tycker du att han är inkompetent. Så det blir nog svårt...

Här har du en snubbe som är lagom kritisk: https://www.youtube.com/watch?v=EH6vE97qIP4&t=43s&ab_channel=MITOpenCourse Ware (det är rätt många timmar, men sjukt intressant).

Man får hålla isär när de pratar mer om "Blockchain" än specifikt om Bitcoin.

Citat:
Du vet att hundratals företag gått in i Bitcoin officiellt va? Plus ett stort mörkertal som inte gått ut med det officiellt.
Du vet att dessa företag inte anställt världens dyraste apor som sköter deras investeringar genom chansningar va. Utan det är världens bästa ekonomer, matematiker och kvantare det handlar ​om.

Har du hört talas om finanskrisen 2008? Det var samma gäng. Bitcoin var väl just en reaktion på deras idioti?
Citera
2021-03-29, 09:47
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Så om du nu tycker att Elon Musk är en av dom mest kapabla människorna någonsin så undrar man ju i vilken av kategorierna: incels utan kunskap om finanssystemet, kriminella eller charlataner som du tycker han tillhör? Eller gäller inte det uttalande från dig längre? Du är givetvis medveten om att han är en av dem som har pushat priset på BTC mest till dags dato, eller har du missat den lilla detaljen?

Jo då det vet jag och jag är helt ärlig med att jag inte förstår varför. Han är fortfarande väldigt kryptisk när han pratar om det.
Citera
2021-03-29, 09:56
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRRaul
Men det var inte omöjligt för dig att veta att BTC var skit när den bara hade haft ett par år på nacken.

Antingen är du helt jävla blåst eller så trollar du, om du kan läsa så har du fått svar på allt du skriver, men du kör fortfarande på med samma tugg och ignorerar vad folk säger till dig.

Nej jag fattar ärligt talat inte. Hela jävla poängen var ju att kunna betala direkt med BTC P2P? Det är alltså jättedyrt och jättelångsamt nu, och det kommer bara bli värre.

Då pratar ni om att det ska komma andra lager i infrastrukturen där man ska ha någon slags kredit i Bitcoin som ska avvecklas hos någon annan? Banker? "Neo-banker"? Eller? Det låter för mig helt jävla ärkedumt: Då är vi ju tillbaka där vi startade? Med Bokföring, fast i BTC istället för SEK (för oss).

Kan du bara säga till mig: Vem kommer att ha Bitcoin på riktigt i din tänkta framtid? Centralbanker (stället för Guld), Stora företag? Banker? Privatpersoner?
Senast redigerad av fffffuuuuuu 2021-03-29 kl. 10:01.
Citera
2021-03-29, 10:01
Avslutad
Citat:
Korttransaktioner clearas i batch på ett par dager
Exakt. Hur är detta bättre än att cleara bitcoin transaktioner på max någon timme?
Jag vet inte hur mycket tydligare jag kan göra det för dig om du inte försöker förstå.

Citat:
Hur som helst så ligger volymerna som du vet på nivåer 10 000-tals gånger högre än vad Bitcoin klarar.
Fortfarande inte i närheten av hastigheten och mängden som Lightning klarar.

Citat:
Kan du förklara för mig som uppenbarligen är efterbliven vad som ska hända när efterfrågan på transaktioner blir 100 000 gånger högre än nätverket klarar? Jag antar att du själv har Bitcoin på riktigt och inte någon hittepå-avart?
Du ser problem som du tror är olösliga.
Jag tror du behöver förstå att Bitcoin är första lagret och det mesta kommer hanteras i 2:a lagret, oavsett om vi pratar Lightning eller någon annan teknik.

Internet är byggt på massor av lager som hanterar olika saker beroende på vad som är bäst för respektive användningsområde. I slutändan så får du din videostream, eller hemsida blixtsnabbt utan att behöva bry dig om IP, TCP, HTTP, Ethernet, SMTP, UDP, DNS, CPU, RAM, Gigabit med mera.

Liknande sak kommer hända kring Bitcoin. Du får se det som att det är fundamentat till allt annat, precis som att internet är fundamentat till allting man gör på internet.
Citera
2021-03-29, 10:03
Avslutad
Citat:

Korttransaktioner clearas i batch på ett par dager (det går till på olika sätt beroende på om det är mellan svenska banker eller mellan en svensk och en utländsk bank). Det är ju segt 2021, och det tillsammans med avgifter är ju anledningen att realtidsbetalningar kommer så starkt nu. När du betalar med Swish så sker hela transaktionen på runt en sekund, och snart kommer samma sak inom EU. Hur som helst så ligger volymerna som du vet på nivåer 10 000-tals gånger högre än vad Bitcoin klarar.

Så nej, jag har inte fattat ännu

Brukar hänvisa till denna 2 minutare för dem som inte förstår det här med att skicka Bitcoin (eller valfri valuta) varsomhelst, blixtsnabbt och gratis med hjälp av Bitcoin blockjedjan.
https://youtu.be/B2I0FB2Wn50?t=2632

I framtiden kommer man förstås inte köpa sin Tesla (eller whatever) genom en Bitcoin transaktion. Förstår man inte hur det skall gå till, så bör man förkovra sig istället för att komma med påståendet att Bitcoin aldrig kommer fungera pga "7 transaktioner per sekund".

På 90 -talet fanns det folk som ifrågasatte poängen med Internet när vi hade Postverket och Televerket. Va inte en av dem som ifrågasätter Bitcoin för att vi har Checkar, SEPA och Clearing.
(fick bli min nya signatur)
Senast redigerad av se_där... 2021-03-29 kl. 10:25.
Citera
2021-03-29, 10:35
Medlem
Citat:
Har du kollat vad Elon tidigare har sagt om Bitcoin? Om du har någon länk till en intervju där har förklarar vad han håller på med nu så får du gärna posta den. Han är (i mina ögon) uppenbarligen en av de mest kapabla människorna någonsin.
Jag vet inte ens vad din poäng är. Ändå tror du att jag ska leta upp länkar till ditt oklara argument? 😆
Citera
2021-03-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Mja, det var kanske ett relief rallye, eller så är det de sedvanliga weekend warriors som leker traders när proffsen har ledigt. Det är ofta som priset går upp från fredag kväll när USA har stängt och det händer ofta att priset går ner igen innan måndagsmorgon glimmar. Om jag inte vore så lat skulle jag träjda den swingen varje helg.

Här får ni lite makroperspektiv att begrunda som omväxling:
BITCOIN LMACD's Resistance & Bearish Cross. Alarming or not?

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Mm kanske. Vi får se på Måndag.
Ändå intressant att jämföra det som händer nu med föregående option expiries: https://www.reddit.com/r/CryptoCurrency/comments/mdf4la/this_is_what_happens_to_bitcoin_when_options/

Måndag och en stor grön dildo på min skärm 👏🏽
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in