2024-07-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Var är alla som skrattade åt smushkush i våras när han sa btc skulle ner mot 50k eller mer?

Själv tror jag att folk har varit för ivriga och trott att vi ska nå 100k redan i sommar.

100k kan ske till vintern men jag tror även att vi kan få en flera månader lång torka kring 45-56k.

Skulle va jävligt härligt om det krashade rejält och vi fick priser på 25k influera månader.

Dom har väl förlorat allt när dom gått lång vid 70k haha.

Jag köpte flera altcoin idag då mpnga gått ner mycket.
Tror att altcoins snart börjar bottna.
Citera
2024-07-05, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det som ibland tas upp här: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering

Men i kort så är det ETF:erna, mining industrin och politikers allt större acceptans för Bitcoin som den tillgång den är. Halveringen har jag inte gett så mycket för egentligen då den blir allt mindre signifikativ för varje gång.

Ja men bitcoiniering är ju ingen naturlag det är en förhoppning
Citera
2024-07-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Inflation = allmän prisuppgång.
Bitcoin = begränsat antal men enkelt replikerbar till oändligt många kloner, med volatilt uppblåst pris och verkligt värde noll.

Jag vill ändå här säga att definitionen av inflation som en allmän prisuppgång enligt min mening är felaktig. Där befinner jag mig i lägret som hävdar att inflation är en ökning av penningmängden, medan de allmänna prisökningarna bara är en sekundäreffekt av att penningmängden utökas. Att priset på olja stiger och att det ökar inflationen i samhället, är inget jag håller med om. Det där handlar om marknadsmässiga prisfluktatuoner som påverkas av en mängd omvärldsfaktorer. Prisökningar är inte i min värld inflation, det är en felaktig definition som tyvärr vunnit stor utbredning, men som tyvärr i mycket förstår vår ekonomi…
Citera
2024-07-05, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne

Bitcoin Slumps Below $54K as Mt. Gox Moves $2.6B in BTC

Kan ju ha något med nedgången att göra.
Ja, det är vad alla är rädda för. 140 000 bitcoin som köptes när priset låg på några hundra dollar. Givetvis kommer många vara sugna på att sälja.
Citera
2024-07-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Jag vill ändå här säga att definitionen av inflation som en allmän prisuppgång enligt min mening är felaktig. Där befinner jag mig i lägret som hävdar att inflation är en ökning av penningmängden, medan de allmänna prisökningarna bara är en sekundäreffekt av att penningmängden utökas. Att priset på olja stiger och att det ökar inflationen i samhället, är inget jag håller med om. Det där handlar om marknadsmässiga prisfluktatuoner som påverkas av en mängd omvärldsfaktorer. Prisökningar är inte i min värld inflation, det är en felaktig definition som tyvärr vunnit stor utbredning, men som tyvärr i mycket förstår vår ekonomi…
Ökad penningmängd är inte synonymt med inflation, och fast penningmängd är inte synonymt med noll inflation. Det är odiskutabel fakta för alla utom bitcoiners, som felaktigt vill tro att bitcoins fasta antal skulle vara en fördel och någon sorts inflationshedge. Den fasta mängden är en av bitcoins absoluta svagheter som omöjliggör att den skulle kunna fungera som etablerad fungerande valuta.

Med noll inflation, som inte ens är önskvärt, så är prisnivåerna konstanta över tid. Det finns då mindre incitament att omsätta kapitalet och tillväxten bromsar in. Med ökande befolkningsmängd, ökande efterfrågan och ökande utbud så måste penningmängden också öka i samma takt enbart för att upprätthålla konstant prisnivå. Vilket statskontrollerade centralbanker aktivt bevakar och agerar på.

Sen inträffar hela tiden störningar i ekonomin som kan leda till inflation. Covidpandemin som ströp den globala handeln och pressade upp priserna på de fåtal varor som ändå nådde fram till konsumenterna. Rysslands invasion av Ukraina med sanktioner, strypta importer och allmän oro. Störningar på elmarknaderna med skenande elpriset osv. Centralbankerna reagerar med räntejusteringar som i sin tur påverkar bankernas vilja till kreditexpansion, och en inflation som rör sig tillbaka till inflationsmålet. Med bitcoin hade det inte varit möjligt.

Sen föredrar ju bitcoiners att istället lyfta fram vissa misskötta bananrepublikers alltför vidlyftiga sedelpressande, där effekten blir inflation. Men de länderna är korrupta och misskötta oavsett vilken valuta de lutar sig mot, må det så vara inhemsk skräpvaluta eller skräpbitcoin. San Salvador och Argentina är lysande exempel på skräpekonomier i fritt fall, där populistiska politiker kastar in bitcoin som förvärrar skiten, istället för att ta itu med de underliggande problemen.
Senast redigerad av HasseKlasse 2024-07-05 kl. 15:28.
Citera
2024-07-05, 15:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedningen1
Ja, det är vad alla är rädda för. 140 000 bitcoin som köptes när priset låg på några hundra dollar. Givetvis kommer många vara sugna på att sälja.
Kryptovalutor handlades nedåt på fredagen, sedan det rapporterats om en utbetalning av bitcoin till ett värde av cirka 9 miljarder dollar från den kraschade bitcoinbörsen Mt. Gox, som kollapsade för tio år sedan.
....
Mt. Gox kraschade till följd av ett hackningsangrepp som ledde till att 850.000 bitcoin försvann.
https://www.placera.se/placera/telegram/2024/07/05/bitcoin-faller-infor-mt-gox-utbetalning.html
Citera
2024-07-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kryptovalutor handlades nedåt på fredagen, sedan det rapporterats om en utbetalning av bitcoin till ett värde av cirka 9 miljarder dollar från den kraschade bitcoinbörsen Mt. Gox, som kollapsade för tio år sedan.
....
Mt. Gox kraschade till följd av ett hackningsangrepp som ledde till att 850.000 bitcoin försvann.
https://www.placera.se/placera/telegram/2024/07/05/bitcoin-faller-infor-mt-gox-utbetalning.html

Haha,kul ändå.

Detta förändrar väl ändå framtiden?

850k bitcoin är ju väldigt mycket.
Nu lär inte alla sälja men kan tänka mig att många gör det.
Citera
2024-07-05, 15:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Haha,kul ändå.

Jag vet inte hur mycket det kan påverka. Trejdar inte bitcoin. Men när det gäller framtiden är väl den politiska risken en viktig faktor, förutom börsens upp och nedgångar, förstås. Dom verkar följas åt.
Citera
2024-07-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedningen1

Citat:
Haha,kul ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag vet inte hur mycket det kan påverka. Trejdar inte bitcoin. Men när det gäller framtiden är väl den politiska risken en viktig faktor, förutom börsens upp och nedgångar, förstås. Dom verkar följas åt.

MtGox har kvar cirka 140 000 BTC, som ska fördelas. Resten vet man inte vart de tog vägen. Troligen var det till stor del bara tomma bitcoinlöften, som i fallet FTX.

https://bitcointreasuries.net/

Det är skönt att detta äntligen verkar bli av. Dessa 140k bitcoin har legat som ett orosmoln under många år.

Det återstår att se hur mycket som kommer att säljas direkt. Till skillnad från statliga aktörer så kommer ju innehavarna av dessa bitcoin att vilja göra bra affärer. Många sitter säkert på bitcoin redan, dessutom. Jag skulle själv ha fått en bit MtGox-bitcoin om jag hade orkat anmäla mig i tid för utdelningen.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-07-05 kl. 16:20.
Citera
2024-07-05, 16:43
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Haha,kul ändå.

Det här är bara en shakeout och senast i Augusti är den bortglömd. Passar på att ladda mer.
Citera
2024-07-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4

Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Ökad penningmängd är inte synonymt med inflation, och fast penningmängd är inte synonymt med noll inflation. Det är odiskutabel fakta för alla utom bitcoiners, som felaktigt vill tro att bitcoins fasta antal skulle vara en fördel och någon sorts inflationshedge. Den fasta mängden är en av bitcoins absoluta svagheter som omöjliggör att den skulle kunna fungera som etablerad fungerande valuta.

Med noll inflation, som inte ens är önskvärt, så är prisnivåerna konstanta över tid. Det finns då mindre incitament att omsätta kapitalet och tillväxten bromsar in. Med ökande befolkningsmängd, ökande efterfrågan och ökande utbud så måste penningmängden också öka i samma takt enbart för att upprätthålla konstant prisnivå. Vilket statskontrollerade centralbanker aktivt bevakar och agerar på.

Sen inträffar hela tiden störningar i ekonomin som kan leda till inflation. Covidpandemin som ströp den globala handeln och pressade upp priserna på de fåtal varor som ändå nådde fram till konsumenterna. Rysslands invasion av Ukraina med sanktioner, strypta importer och allmän oro. Störningar på elmarknaderna med skenande elpriset osv. Centralbankerna reagerar med räntejusteringar som i sin tur påverkar bankernas vilja till kreditexpansion, och en inflation som rör sig tillbaka till inflationsmålet. Med bitcoin hade det inte varit möjligt.

Sen föredrar ju bitcoiners att istället lyfta fram vissa misskötta bananrepublikers alltför vidlyftiga sedelpressande, där effekten blir inflation. Men de länderna är korrupta och misskötta oavsett vilken valuta de lutar sig mot, må det så vara inhemsk skräpvaluta eller skräpbitcoin. San Salvador och Argentina är lysande exempel på skräpekonomier i fritt fall, där populistiska politiker kastar in bitcoin som förvärrar skiten, istället för att ta itu med de underliggande problemen.

Svarar i annan tråd: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-07-05 kl. 17:38.
Citera
2024-07-05, 18:18
Medlem
Ändå imponerande styrka MSTR visar efter denna dipen på BTC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in