2024-07-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vet du verkligen inte vad inflation är, eller leker du kebab med pommes-leken?
Inflation = allmän prisuppgång.
Bitcoin = begränsat antal men enkelt replikerbar till oändligt många kloner, med volatilt uppblåst pris och verkligt värde noll.
Citera
2024-07-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Historiskt sett är det ju du som haft fel, vilket du fick erkänna tidigt i januari när vi hade slagit vad om utvecklingen i slutet av 2023.

Sedan, har jag märkt, att din otrevlighet gentemot Bitcoinkritiker tydligt ökar i intensitet när kursen faller. Tycker du höll en trevlig och respektfull ton för bara någon vecka sedan, men det här var verkligen ingen trevlig debatton ...

Det är mycket vända kappan efter vinden här. Prisförutsägelser görs men stryks när det visar sig att man troligtvis kommer att ha fel. Man får stå för det man säger men det vill varken Sith eller Leaston.

Experterna som gör sämre förutsägelser än amatörer.

Sith trodde på 150-250K dollar till december 2021.

Citera
2024-07-05, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Det är mycket vända kappan efter vinden här. Prisförutsägelser görs men stryks när det visar sig att man troligtvis kommer att ha fel. Man får stå för det man säger men det vill varken Sith eller Leaston.

Experterna som gör sämre förutsägelser än amatörer.

Sith trodde på 150-250K dollar till december 2021.

Och du tror på 150k-200k till 2025.
Citera
2024-07-05, 11:23
Medlem
Citat:

Citera vad jag har sagt exakt. Jag tror inte jag formulerade mig på det viset. Om du inte kan citera så har du inte fullföljt din bevisbörda och vi kan stryka det du säger.

Du verkar ha lite svårt för det här med tid. När man säger saker är ju också relevant.
Citera
2024-07-05, 11:26
Medlem
Citat:
Citera vad jag har sagt exakt. Jag tror inte jag formulerade mig på det viset. Om du inte kan citera så har du inte fullföljt din bevisbörda och vi kan stryka det du säger.

Du verkar ha lite svårt för det här med tid. När man säger saker är ju också relevant.

Ok, så du vill ändra dina förutsägelser beroende på hur vindarna för tillfället blåser, menar du?

Vad tror du nu om priset år 2025 då?
Citera
2024-07-05, 11:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Inget har förändrats i grunden. Det finns fortfarande bara en begränsad mängd bitcoin och en obegränsad mängd fiat.
Det finns också en "begränsad mängd" av bl a följande:
Litecoin
Bitcoin cash
Bitcoin SV

Vad jag känner till finns det dock inte någon "obegränsad mängd fiat".
Citera
2024-07-05, 11:35
Medlem
Citat:
Inget har förändrats i grunden. Det finns fortfarande bara en begränsad mängd bitcoin och en obegränsad mängd fiat.

Effekten blir ett onaturligt lågt pris en tid.
Den förklaringen makes no sense.
Citat:
Några kommer att få köpa bitcoin billigare än vad som hade varit möjligt på en organisk marknad i vilken mer eller mindre rationella aktörer försöker göra så bra affärer som möjligt. En eller två stora aktörer som inte agerar ekonomiskt rationellt, utan som förvaltar andras tillgångar och agerar som man ska göra om man vill få ner marknadspriset och sälja tillgångarna billigt, har nu trätt in på scenen.
Rationella aktörer försöker inte fånga fallande knivar.

Stater har inget intresse att förvalta konfiskerade låtsaspengar från kriminella verksamheter. Deras skyldighet är att inom rimlig tid omsätta de konfiskerade ”tillgångarna” till riktiga pengar som sen ska tillfalla allehanda brottsofferfonder o.dyl.

Att bjuda ut dem på den fria marknaden är auktion i sin renaste form.
Citera
2024-07-05, 11:36
Medlem
Tyska statens och amerikanska statens agerande drar osökt tankarna till "Brown Bottom" och hur man har misshandlat guldmarknaden genom åren:

https://en.wikipedia.org/wiki/1999%E2%80%932002_sale_of_United_Kingdom_gold_rese rves

När stater agerar på marknader så handlar det ofta inte om att göra bra affärer för skattebetalarna, utan det är andra större syften som ligger bakom. På det sättet kan agerandet ses som ett erkännande av att bitcoin, liksom guld, numera är en viktig tillgång vars pris man inte vill låta stiga obehindrat.

Inkompetenshypotesen kan fortfarande vara giltig också, men jag tycker inte att den är så plausibel, i och med att agerandet är ett brott mot tidigare etablerad praxis vad gäller bitcoinförsäljningar. Det är ett aktivt beslut man har tagit att välja detta nya tillvägagångssätt som medför att statens tillgångar säljs billigt.
Citera
2024-07-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Den förklaringen makes no sense.

Rationella aktörer försöker inte fånga fallande knivar.

Stater har inget intresse att förvalta konfiskerade låtsaspengar från kriminella verksamheter. Deras skyldighet är att inom rimlig tid omsätta de konfiskerade ”tillgångarna” till riktiga pengar som sen ska tillfalla allehanda brottsofferfonder o.dyl.

Att bjuda ut dem på den fria marknaden är auktion i sin renaste form.

Och varför har man inte gjort så vid tidigare bitcoinförsäljningar, tror du?
Citera
2024-07-05, 11:55
Medlem
Citat:

Tyvärr, du kan inte hitta på det jag skriver. Det är därför jag bad dig citera för jag visste att du inte är en ärlig person.

Citat:
Jag tror du ska vara glad om Bitcoin är på 150-170k dollar till 2026 i november. Jag tror definitvt under 200k dollar till 2026 i november. Jag gissar på 150-200K dollar som mest. Du har för ambitiösa förutsägelser.

Jag skrev alltså att jag tror definitivt under 200k dollar till november 2026 och jag lutar mot att personen som jag skrev till ska vara glad om bitcoin är på 150-170k dollar till november 2026. Glad betyder ju här att personen ska vara tacksam för 150-170k dollar är en bra/hög siffra.

Ett max för BTC till denna tidspunkt med ett bredare intervall fick mig att landa på 150-200k dollar. Gissningen syftar på när jag skrev kommentaren där och då i dåtid.

Maxet på 200k dollar är inte den faktiska gissningen utan är den mest extrema gissningen. Detta kan du se tydligt eftersom jag skrev: ''Definitivt under 200k dollar...''

Sluta fulcitera mig och hitta på vad jag tycker.

Men vet du vad? Även om jag har fel så betyder det ingenting för N = 1, är inte tillräckligt för att dra slutsatser. Det är det som är hela poängen.

Däremot kan man inte låta bli att skratta när man ser småbarn som Leaston som skrev 6-8 miljoner dollar.

Tji fick du.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-07-05 kl. 12:03.
Citera
2024-07-05, 12:23
Medlem
Citat:

Inkompetenshypotesen kan fortfarande vara giltig också, men jag tycker inte att den är så plausibel, i och med att agerandet är ett brott mot tidigare etablerad praxis vad gäller bitcoinförsäljningar. Det är ett aktivt beslut man har tagit att välja detta nya tillvägagångssätt som medför att statens tillgångar säljs billigt.

Om man vill tro att det hela handlar om inkompetens, så får man anta att de ansvariga tjänstemännen inte brytt sig om att kolla upp hur man brukar göra vid sådana försäljningar och att man inte hade förstått och är ovana vid den radikala transparens som blockkedjan innebär och därför trodde att man skulle kunna sälja av tillgångarna utan att marknaden skulle ta notis.

Det kan väl inte helt uteslutas att de är så okunniga och ansvarslösa, helt enkelt.
Citera
2024-07-05, 12:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det kan väl inte helt uteslutas att de är så okunniga och ansvarslösa, helt enkelt.

Det är tyvärr genomgående när staten sysslar med värden. Statligt anställda känner liksom inte lika stort ansvar kring skattebetalarnas pengar som anställda inom den privata sektorn måste göra inför aktieägarna.

Staten är helt enkelt ineffektiv och det är ofta därför libertarianer är för minskad stadsapparat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in