Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Du säger "riskfylld". Är det för att du är oinsatt och inte vet så mycket om krypto? Isf är det ju ett påstående baserat på okunskap. Då hade det varit bättre att säga "jag vet inte om kryptolösningen är riskfylld eller inte".
Eller är det så att du är väldigt insatt, men ändå gjort bedömning att "kryptolösningen" är riskfylld? Isf vill jag höra hur du resonerar.
Men det är ju större chans att du förlorar din telefon, med tanke på hur ofta du har med dig den på olika tillställningar (ändå är det väldigt sällsynt att man tappar bort sin telefon...)
En hårvaruplånbok har du liggande på lämplig plats, så chansen att du tappar bort den blir ju minimal. Som Stopp.Belagg gjort klart så kan du, tillskillnad från mobiltelefonen, skapa redundans så att du har råd att (på något vis) tappa bort din kryptolösning men ändå ha backup på allt. Tex genom multi sig lösningar.
Nej jag är nog mer insatt än de allra flesta men jag betänker fler sorters risker än de flesta.
Att förvara hemligheter på ett fysiskt föremål som måste gömmas någonstans ser jag som en mycket hög risk i längden. Saker tenderar till att försvinna, speciellt om de göms i flera år på en plats som jag då ansåg var "smart". Uppenbar risk vid inbrott också. Kanske har jag inte ens en tanke på detta föremål om jag flyttar om flera år, utan kommer på det ett antal år senare efter flytten.
Vi talar här alltså om tre olika risker:
1. att jag tappar bort föremålet
2. Att föremålet slutar fungera, i fallet med hårdvaruplånbok
3. Att det kan komma i orätta händer vid t.ex. inbrott eller en gäst i mitt hem.
Alla dessa saker innebär en potentiell katastrof.
Att tappa bort min mobil eller att den går sönder innebär ingen katastrof för mig, bara att köpa en ny. Det finns där heller inget alternativ då jag har en mobil med mig därför att det är ett bruksföremål som jag vill ha med mig. Inte alls jämförbart med en hemlighet på ett fysiskt föremål alltså, det vill jag absolut inte bära med mig pga rånrisken bl.a. Jag vill heller inte förvara det på en plats där jag inte befinner mig.
Jag vill inte bära en klocka eller kontanter till ett värde av flera miljoner heller, alldeles för stor risk. Men en mobil för 10,000 kr kan jag bära utan problem.