Citat:
Ursprungligen postat av
jipeess
1 det handlar nog mest om att befästa positionerna och skapa värdefull/nödvändig trovärdighet och auktoritet,
all seriös forskning slukar pengar och finansiärerna kräver idéer, resultat och kommersiellt användbar produktion,
ödmjukhet, försiktighet, gissningar, högriskprojekt etc etc är ekonomiskt och prestigemässigt förödande
Låter rimligt, det ligger nog mycket i det.
Tyvärr, gissar jag, leder det för gemene man till sämre förtroende för forskare och vetenskapen i sig, när man gång på gång är med om att de så kallade bevisen visar sig inte vara några bevis alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
jipeess
4 allting man är övertygad om presenteras och vidarebefordras okritiskt som faktum,
det handlar om kredibilitet;
att vatten består av 2 väte- och 1 syreatom,
att människan varit på månen, att förintelsen ägt rum etc etc tror jag på utan egna verifikationer, eftersom jag tror på de som lämnat dessa uppgifter
Oj, i den här bemärkelsen funkar vi helt olika. Jag har bra mycket större krav på hur man formulerar sig inom olika frågor beroende på hur nära man är svaret. Saknar man bevis och känner minsta tvekan så är man öppen, ärlig och tydlig med det. Av just anledningen du nämner - kredibiliteten. Man litar tillslut inte på den som ropar varg hela tiden. Eller som ropar FAKTUM så fort man anar att något kan vara på ett visst sätt.
Sånt slarv tillåts inte på andra håll i samhället så att vetenskapen tillåts göra det känns inte bekvämt alls.
Som jag varit inne på förut - hur skulle det låta om rättsväsendet jobbade på samma sätt? "Vi har inga bevis men av all data vi har idag så pekar allt på att det var person X som utförde massmordet, så lås in honom på livstid!"
Citat:
Ursprungligen postat av
jipeess
5 ett expanderande rum i ett befintligt rum löser möjligen ett problem, men skapar femtioelva nya, enligt de flesta kosmologer och astrofysiker, av vilka jag högaktar många,
så enligt ochams rakkniv tror jag på den enklaste och i min mening därmed bästa förklaringen
Tro inte för blint bara. Det är långt ifrån alltid man leds rätt av att följa Ockhams rakkniv.
Universum ÄR komplicerat. Så instinktivt tycker jag det låter tokigt att förvänta sig att oftast hitta de rätta svaren bland de mer enklare formulerade, bara för att...
Ja... för att vad? För att några auktoriteter har sagt det?
Då tror jag mer på att både lyssna på andra och tillåta sig att tänka själv. Inte bara lämna över förtroendet och ansvaret till andra som är så vanligt bland vanligt fölk.
Alla modeller skapar femtioelva frågor i slutändan.. men kanske främst de som talar om en existens som ploppar fram ur ingenting.
Evig inflation kommer inte med så grova logiska snedskutt som jag uppfattar det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
När alla fakta tyder på en sak så måste man utgå ifrån att det är så. Vi vet idag att de som trodde att jorden var platt hade fel, vilket beror på att vi har mer fakta än vad de hade.
Håller absolut inte med.
När alla fakta tyder på en sak så har vi tre huvudsakliga val som jag ser det.
1. dra slutsatsen att det är sant
2. dra slutsatsen att det är falskt
3. dra slutsatsen att vi enbart har fakta som TYDER på något och därför kan vi som mest utgå ifrån att det TROLIGEN är det som är sanningen, men innan vi har bevis så väntar vi med att välja sida och komma med våra dömanden eller påståenden om vad som är rätt och fel, sant eller falskt.
Att välja nr 1 låter väldigt ovetenskapligt och oansvarigt. Det tror jag de flesta av oss är överens om.
Vi hade aldrig tillåtit just nämnda rättsväsende att jobba så. Eller någon annan institution eller lära för den delen. Så varför VETENSKAPEN?
Jag hoppas att vi missförstår det här. Förhoppningsvis kan någon fylla i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Egentligen är det flera kurvor i flera koordinatsystem, men alla tyder på samma sak.
Allt tyder på att rummet uppstod samtidigt med allt annat. Det verkar öht inte kunna finnas rum utan materia/energi.
Inte allt.
Evig inflation är vad jag lägger min röst på.
"En av dessa förklaringsmodeller kallas för ”evig inflation”. Enligt denna teori uppstår det i detta eviga tomrum hela tiden nya universum som utvidgas. Vårt universum är bara ett av sannolikt oändligt många, men de andra är så långt bort från oss i tid och rum att all kommunikation med dem är omöjlig.
I teorin argumenterar man för att tomrummet utvidgas fantastiskt snabbt, vilket kommer att föra de enskilda universum allt längre bort från varandra."
https://illvet.se/universum/universu...-fore-big-bang
Citat:
Ursprungligen postat av
jipeess
skulle kanske nämnt
något av allt som talar för att multibingbang/multiversum-tanken inte kan undfly faktum att det inte kan vara begynnelselöst eller evigt bakåt,
spelar ingen roll om det är 1 eller 9834959767e stycken universum
borde-guth-vilenkin-teorin tex, beskriver och visar nämligen att vilket som helst universum, kluster eller enskilt, som befinner sig i expansion (ett statiskt expansionlöst skapar ännu fler problem!) inte kan existera oändligt bakåt
här beskriver alexander vilenkin själv på ett hyfsat begripligt sätt:
https://www.youtube.com/watch?v=NXCQelhKJ7A
men visst,
det går att vrida och vända på detta också,
var och en för bedöma själv..
Motsägelsefullt måhända, men en slags evig inflation utan expanderande rum (men med expanderande big bangs) vore något, om jag nu ska vrida och vända lite på det