2019-05-15, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Men är det verkligen så vetenskapliga metoden fungerar? Att när något tyder på en sak väldigt mycket så kan vi med gott samvete betrakta det som ett faktum och uttrycka oss därefter? Nu är jag inte direkt en av de mer insatta men tycker det låter konstigt.
Är väl att gå i samma fälla som man gjorde förr när man sa att av allt att döma så är jorden platt. Allting tyder på det. Tittar man mot horisonten så ser den alldeles rät ut. osv. osv.

När alla fakta tyder på en sak så måste man utgå ifrån att det är så. Vi vet idag att de som trodde att jorden var platt hade fel, vilket beror på att vi har mer fakta än vad de hade.

Citat:
Den där kurvan i koordinatsystemet du nämner som visar på strålningen, expansionen osv. - varför skulle inte det kunna vara effekterna av vårt big bangs tillblivelse i det redan existerande rummet?
En så kraftig händelse kan man väl föreställa sig skulle kunna få rummet att expandera lokalt, eller varför känns det uteslutet?

Egentligen är det flera kurvor i flera koordinatsystem, men alla tyder på samma sak.

Allt tyder på att rummet uppstod samtidigt med allt annat. Det verkar öht inte kunna finnas rum utan materia/energi.
Citera
2019-05-15, 14:40
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
...När man påstår att det bara finns ett big bang/universum så är det just det man påstår - att denna lilla ärta plötsligt hindrar de eviga förutsättningarna för big bang att uppstå. Det vill jag gärna att någon utvecklar så att jag förstår hur ni tänker...

skulle kanske nämnt något av allt som talar för att multibingbang/multiversum-tanken inte kan undfly faktum att det inte kan vara begynnelselöst eller evigt bakåt,

spelar ingen roll om det är 1 eller 9834959767e stycken universum

borde-guth-vilenkin-teorin tex, beskriver och visar nämligen att vilket som helst universum, kluster eller enskilt, som befinner sig i expansion (ett statiskt expansionlöst skapar ännu fler problem!) inte kan existera oändligt bakåt

här beskriver alexander vilenkin själv på ett hyfsat begripligt sätt:

https://www.youtube.com/watch?v=NXCQelhKJ7A

men visst,
det går att vrida och vända på detta också,
var och en för bedöma själv..
Senast redigerad av jipeess 2019-05-15 kl. 14:43.
Citera
2019-05-15, 15:17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Förutsätts tiden inte ha varken början eller slut så vad är då kontinuiteten frågan om? Är nuet alltid lika platt eller har den någon krökning, upplevs tiden alltid som gränslös?

Om nuet alltid är mittpunkten är det väl som en evig spiral ner mot nollpunkten kanske.
Men både "början", liksom "slutet" är ju något som vi, som betraktare, bestämmer oss för.

Tex det som "börjar" kan ju ha flera tidigre faser, innan det blir bedömt som att ha börjat.

En enkel jämförelse är ju det med när ett liv börjar.
Vi brukar säga att det börjar i samband med att det ploppar ur mamman.
Men det är ju något som vi bestämmer, bedömer.

Det har mer med tradition att göra än att något verkligen börjar då.
Dvs forntidens astrologer höll koll på vilka planeter och andra himlakroppar som höjde sig över horisonten, i just det ögonblick barnet ploppade ut.
Idag är det en läkare på ett BB som tittar på klockan. Men det är ändå samma princip, och i samma tradition.

Inget börjar ändå så bestämt som Vi bedömer det.
Som andra i tråden påpekat så är allt istället något ständigt pågående. Bara i olika faser.
Citera
2019-05-16, 22:42
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
1 det handlar nog mest om att befästa positionerna och skapa värdefull/nödvändig trovärdighet och auktoritet,
all seriös forskning slukar pengar och finansiärerna kräver idéer, resultat och kommersiellt användbar produktion,

ödmjukhet, försiktighet, gissningar, högriskprojekt etc etc är ekonomiskt och prestigemässigt förödande

Låter rimligt, det ligger nog mycket i det.

Tyvärr, gissar jag, leder det för gemene man till sämre förtroende för forskare och vetenskapen i sig, när man gång på gång är med om att de så kallade bevisen visar sig inte vara några bevis alls.

Citat:
4 allting man är övertygad om presenteras och vidarebefordras okritiskt som faktum,
det handlar om kredibilitet;
att vatten består av 2 väte- och 1 syreatom,
att människan varit på månen, att förintelsen ägt rum etc etc tror jag på utan egna verifikationer, eftersom jag tror på de som lämnat dessa uppgifter

Oj, i den här bemärkelsen funkar vi helt olika. Jag har bra mycket större krav på hur man formulerar sig inom olika frågor beroende på hur nära man är svaret. Saknar man bevis och känner minsta tvekan så är man öppen, ärlig och tydlig med det. Av just anledningen du nämner - kredibiliteten. Man litar tillslut inte på den som ropar varg hela tiden. Eller som ropar FAKTUM så fort man anar att något kan vara på ett visst sätt.
Sånt slarv tillåts inte på andra håll i samhället så att vetenskapen tillåts göra det känns inte bekvämt alls.
Som jag varit inne på förut - hur skulle det låta om rättsväsendet jobbade på samma sätt? "Vi har inga bevis men av all data vi har idag så pekar allt på att det var person X som utförde massmordet, så lås in honom på livstid!"

Citat:
5 ett expanderande rum i ett befintligt rum löser möjligen ett problem, men skapar femtioelva nya, enligt de flesta kosmologer och astrofysiker, av vilka jag högaktar många,
så enligt ochams rakkniv tror jag på den enklaste och i min mening därmed bästa förklaringen

Tro inte för blint bara. Det är långt ifrån alltid man leds rätt av att följa Ockhams rakkniv.
Universum ÄR komplicerat. Så instinktivt tycker jag det låter tokigt att förvänta sig att oftast hitta de rätta svaren bland de mer enklare formulerade, bara för att...
Ja... för att vad? För att några auktoriteter har sagt det?

Då tror jag mer på att både lyssna på andra och tillåta sig att tänka själv. Inte bara lämna över förtroendet och ansvaret till andra som är så vanligt bland vanligt fölk.

Alla modeller skapar femtioelva frågor i slutändan.. men kanske främst de som talar om en existens som ploppar fram ur ingenting.
Evig inflation kommer inte med så grova logiska snedskutt som jag uppfattar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
När alla fakta tyder på en sak så måste man utgå ifrån att det är så. Vi vet idag att de som trodde att jorden var platt hade fel, vilket beror på att vi har mer fakta än vad de hade.

Håller absolut inte med.

När alla fakta tyder på en sak så har vi tre huvudsakliga val som jag ser det.

1. dra slutsatsen att det är sant
2. dra slutsatsen att det är falskt
3. dra slutsatsen att vi enbart har fakta som TYDER på något och därför kan vi som mest utgå ifrån att det TROLIGEN är det som är sanningen, men innan vi har bevis så väntar vi med att välja sida och komma med våra dömanden eller påståenden om vad som är rätt och fel, sant eller falskt.

Att välja nr 1 låter väldigt ovetenskapligt och oansvarigt. Det tror jag de flesta av oss är överens om.
Vi hade aldrig tillåtit just nämnda rättsväsende att jobba så. Eller någon annan institution eller lära för den delen. Så varför VETENSKAPEN?

Jag hoppas att vi missförstår det här. Förhoppningsvis kan någon fylla i.

Citat:
Egentligen är det flera kurvor i flera koordinatsystem, men alla tyder på samma sak.

Allt tyder på att rummet uppstod samtidigt med allt annat. Det verkar öht inte kunna finnas rum utan materia/energi.

Inte allt.
Evig inflation är vad jag lägger min röst på.

"En av dessa förklaringsmodeller kallas för ”evig inflation”. Enligt denna teori uppstår det i detta eviga tomrum hela tiden nya universum som utvidgas. Vårt universum är bara ett av sannolikt oändligt många, men de andra är så långt bort från oss i tid och rum att all kommunikation med dem är omöjlig.
I teorin argumenterar man för att tomrummet utvidgas fantastiskt snabbt, vilket kommer att föra de enskilda universum allt längre bort från varandra."

https://illvet.se/universum/universu...-fore-big-bang

Citat:
skulle kanske nämnt något av allt som talar för att multibingbang/multiversum-tanken inte kan undfly faktum att det inte kan vara begynnelselöst eller evigt bakåt,

spelar ingen roll om det är 1 eller 9834959767e stycken universum

borde-guth-vilenkin-teorin tex, beskriver och visar nämligen att vilket som helst universum, kluster eller enskilt, som befinner sig i expansion (ett statiskt expansionlöst skapar ännu fler problem!) inte kan existera oändligt bakåt

här beskriver alexander vilenkin själv på ett hyfsat begripligt sätt:

https://www.youtube.com/watch?v=NXCQelhKJ7A

men visst,
det går att vrida och vända på detta också,
var och en för bedöma själv..

Motsägelsefullt måhända, men en slags evig inflation utan expanderande rum (men med expanderande big bangs) vore något, om jag nu ska vrida och vända lite på det
Senast redigerad av PsychoticAlien 2019-05-16 kl. 22:57. Anledning: korrigering
Citera
2019-05-17, 08:27
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Låter rimligt, det ligger nog mycket i det.

1 Tyvärr, gissar jag, leder det för gemene man till sämre förtroende för forskare och vetenskapen i sig, när man gång på gång är med om att de så kallade bevisen visar sig inte vara några bevis alls.

2 Oj, i den här bemärkelsen funkar vi helt olika. Jag har bra mycket större krav på hur man formulerar sig inom olika frågor beroende på hur nära man är svaret. Saknar man bevis och känner minsta tvekan så är man öppen, ärlig och tydlig med det. Av just anledningen du nämner - kredibiliteten. Man litar tillslut inte på den som ropar varg hela tiden. Eller som ropar FAKTUM så fort man anar att något kan vara på ett visst sätt.
Sånt slarv tillåts inte på andra håll i samhället så att vetenskapen tillåts göra det känns inte bekvämt alls.
Som jag varit inne på förut - hur skulle det låta om rättsväsendet jobbade på samma sätt? "Vi har inga bevis men av all data vi har idag så pekar allt på att det var person X som utförde massmordet, så lås in honom på livstid!"

3 Tro inte för blint bara. Det är långt ifrån alltid man leds rätt av att följa Ockhams rakkniv.
Universum ÄR komplicerat. Så instinktivt tycker jag det låter tokigt att förvänta sig att oftast hitta de rätta svaren bland de mer enklare formulerade, bara för att...
Ja... för att vad? För att några auktoriteter har sagt det?
Då tror jag mer på att både lyssna på andra och tillåta sig att tänka själv. Inte bara lämna över förtroendet och ansvaret till andra som är så vanligt bland vanligt fölk.

4 Alla modeller skapar femtioelva frågor i slutändan.. men kanske främst de som talar om en existens som ploppar fram ur ingenting.
Evig inflation kommer inte med så grova logiska snedskutt som jag uppfattar det.

5 Motsägelsefullt måhända, men en slags evig inflation utan expanderande rum (men med expanderande big bangs) vore något, om jag nu ska vrida och vända lite på det

1 ja,
det är ett mänskligt drag, och ingen borde/kan förvänta eller kräva att vetenskapsmäns moral är ädlare än hos politiker, säljare, gifta par, rörmokare etc

2 verkligheten är som jag skrev;
sådant "slarv" tillåts inte formellt, men är en realitet,
det manipuleras, slarvas, fuskas och brister på alla områden,

appropå rättsväsendet, så hör det till ett av de områden folk i alla länder hyser minst tilltro för,
kolla gärna in rapporter ang the devastating decline of human rights and justice around the world och liknande;
inte minst i vårat land har förtroendekapitalet och kredibiliteten för instanser som förväntas tillhandahålla trovärdighet störtdykt i nästan alla opinionsindex

3 principen för ockhams rakkniv innebär inte att skära i blindo

4 återigen,
det beror på vilka slutsatser vars och ens sinne drar,
bgv-teoremet tilltalar iaf mitt
Citera
2019-05-17, 23:39
Medlem
Citat:
Förutsätts tiden inte ha varken början eller slut så vad är då kontinuiteten frågan om? Är nuet alltid lika platt eller har den någon krökning, upplevs tiden alltid som gränslös?

Om nuet alltid är mittpunkten är det väl som en evig spiral ner mot nollpunkten kanske.

Utvecklingen av de naturliga talen börjar med noll men har inget slut. (Ett snöre börjar någonstans men kan teoretiskt fortsätta oändligt).

Tid är kongruent med utvecklingen av naturliga tal.

Hoppas det hjälper med ditt grubblande.
Citera
2019-05-18, 00:17
Medlem
Tiden hade egentligen inte en början heller, när tid fanns som dimension, då existerade redan universum. Tiden kommer heller inte ha ett slut, eftersom universumet upphört.
Citera
2019-05-18, 00:43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Tiden hade egentligen inte en början heller, när tid fanns som dimension, då existerade redan universum. Tiden kommer heller inte ha ett slut, eftersom universumet upphört.
Hur kan Universum någonsin upphöra? Om jag minns det efter det upphör att existera, vad minns jag då?
Citera
2019-05-20, 10:02
Bannlyst
Citat:
Hur kan Universum någonsin upphöra? Om jag minns det efter det upphör att existera, vad minns jag då?

Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till?
Citera
2019-05-20, 10:04
Medlem
Citat:

om man tänker sig att nollpunkten är då stefan löfvén fuskade till sig sin position som statsminister och nutid är att han fortfarande ockuperar denna position då har ju tiden inget slut. Tiden får ett slut när stefan löfvén blir avsatt.
Citera
2019-05-20, 10:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:

Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till?
Tiden går baklänges.
Citera
2019-05-20, 10:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvbimbo
om man tänker sig att nollpunkten är då stefan löfvén fuskade till sig sin position som statsminister och nutid är att han fortfarande ockuperar denna position då har ju tiden inget slut. Tiden får ett slut när stefan löfvén blir avsatt.
Hur mäter du tiden som punkten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in