Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
För att allting tyder på det. Om man räknar bakåt på strålning, universums expansion mm, så ser det ut som en kurva i ett koordinatsystem, som går tillbaka till origo. Av allt att döma började allt i en bokstavlig punkt för ungefär 13,8 miljarder år sedan.
Men är det verkligen så vetenskapliga metoden fungerar? Att när något tyder på en sak väldigt mycket så kan vi med gott samvete betrakta det som ett faktum och uttrycka oss därefter? Nu är jag inte direkt en av de mer insatta men tycker det låter konstigt.
Är väl att gå i samma fälla som man gjorde förr när man sa att av allt att döma så är jorden platt. Allting tyder på det. Tittar man mot horisonten så ser den alldeles rät ut. osv. osv.
Den där kurvan i koordinatsystemet du nämner som visar på strålningen, expansionen osv. - varför skulle inte det kunna vara effekterna av vårt big bangs tillblivelse i det redan existerande rummet?
En så kraftig händelse kan man väl föreställa sig skulle kunna få rummet att expandera lokalt, eller varför känns det uteslutet?
Citat:
Ursprungligen postat av
jipeess
1 jag (och många, kanske de flesta astrofysiker/kosmologer) tror inte på flera bingbang eller multiversumteorin
Helt ok. Det tokiga blir ju när förespråkarna för de olika hållningarna framställer sina hypoteser och spekulationer som faktum istället för att vara öppna för att forskningen inom de här spekulativa frågorna med stor sannolikhet kommer leda till revolutionerande nya framsteg i framtiden. Så som det alltid har varit. Varför lär vi oss inte?
Citat:
Ursprungligen postat av
jipeess
2 subjektiva gissningar och uppfattningar går inte presenteras som faktum om man inte använder samma referenssystem/standard; objektiva sanningar kräver alltid en högsta möjlig standard
Är det det du anser att du har gjort när du säger "men hur kan något vara äldre än 14 miljarder år, och vad ska den perioden anges i?
den går ju inte ange i tid..."
... som att det är hugget i sten att det inte finns någon rumtid utanför vårt big bang?
Citat:
Ursprungligen postat av
jipeess
3 vetenskap bygger på förhållandet orsak-verkan
.. och när vi inte känner till orsaken så kan vi anta att det inte finns någon orsak?
Citat:
Ursprungligen postat av
jipeess
4 förstår inte riktigt argumentet, utveckla gärna,
det enda vetenskapen kan beskriva är att universum (tid och rum) har en startpunkt
Beskrivningar i all ära, att konstatera dem som faktum utan giltiga underlag är vad jag har svårt att smälta. Tycker man får försöka ta till sig att big bang och universum inte tvunget är samma sak.
Oavsett om big bang uppstod ur ingenting eller i ett redan existerande rum så får man fråga sig vad man grundar sin syn på att när ett big bang väl har kommit till så hindrar det därmed nya big bangs att utvecklas. Hur tänker du själv kring det?
För att lättare förstå min poäng så kan vi ju ta vårt big bangs allra första tid som exempel när det rent storleksmässigt är lättare att skapa sig en bild av det.
1. ingenting existerar och har aldrig gjort, inte ens tomrum.
2. ett big bang dyker plötsligt upp och är vid en given punkt stor som en ärta, den enda existensen av något någonsin.
Frågor:
- Finns nu inte längre förutsättningarna för nya big bangs att bli till? Kan inget annat förutom denna växande ärta uppstå?
I så fall varför? Platsbrist? Eller nån naturlag som hindrar?
När man påstår att det bara finns ett big bang/universum så är det just det man påstår - att denna lilla ärta plötsligt hindrar de eviga förutsättningarna för big bang att uppstå. Det vill jag gärna att någon utvecklar så att jag förstår hur ni tänker.
Citat:
Ursprungligen postat av
jipeess
5 det har med universums expansion att göra,
om vi kör filmen baklänges börjar universum med en maximalt ihoptryckt punkt där inga avstånd och därmed tid existerar,
"tvisten" handlar om var punkten kom ifrån..
Varför är du så säker på det? Jag har då inte hört hållbara argument för att det inte bara visar att vårt big bangs expansion (om man spolar filmen bakåt) en gång var en ihoptryckt punkt.
"Tvisten" handlar mycket riktigt om var punkten kom ifrån. Men varför erkänner du inte ens alternativet att det kom från ett redan existerande rum som ett av alternativen?