2019-04-27, 09:59
Medlem
MDrives avatar
Goddag allesammans. Kortfattat skulle jag gärna vilja se att det frigörs lite utrymme för klimat- och miljörelaterade nyheter på forumet. Vart och om är inte upp till mig att bestämma, men jag lägger här fram några argument för detta.

För det första är klimatproblemet år 2019 väldigt stort, problematiskt (kräver diskussion), uppmärksammat och diskuterat, åtminstone på andra ställen på internet, även så i Sverige. Flashback menar jag har hamnat på efterkälken här. Många gånger hänvisar man till forumet "Klimat, miljö och geovetenskap", och det är slutet på diskussionen. I det forumet finns en tråd som för tillfället används som en slags "allt-i-allo-tråd" för så gott som alla klimatnyheter, all klimatdiskussion, all politik, alla åtgärder.

Nyheter, händelser och enskilda diskussioner begravs väldigt lätt, om de ens får någon uppmärksamhet alls, då inte särskilt många Flashbackare besöker forumet. Kort och gott får dessa klimatnyheter inte den uppmärksamhet den har i både media, bland folket och på övriga delar av internet.

Jag föreslår att nyheter, som t.ex. den undre, tillåts få utrymme på andra forumdelar, då klimatproblem självklart påverkar t.ex. vår inrikes- och utrikespolitik, samt ekonomi. En markant, historiskt stor dessutom, andel av vårbudgeten avsattes till klimatproblemen vi har framför oss, och av allt att döma diskuteras detta inte alls på Flashback just nu.

"Så slår ett varmare klimat mot Europa" https://www.etc.se/klimat/sa-slar-ett-varmare-klimat-mot-europa

Folk på Flashback verkar dessutom vara väldigt omedvetna om hur klimatnyheternas innehåll utvecklats på senare år, vilket jag menar gör att diskussioner om klimatproblemen ofta urartar i sånt som moderatorer hatar, rena påhopp, ett grovt språk och en total avsaknad av källkritik. Det är många åsikter som florerar, och jag menar att det i grund och botten består av att det vanliga Flashback-flödet idag mer eller mindre inte främjar trådar om klimatproblemen.

Allt-i-allo-tråden på klimatforumet kommer aldrig upp i "Aktuella ämnen" då den är så pass gammal, och någorlunda inaktiv. På så sätt blir klimatnyheter, trots att de har stort utrymme i en "typisk svensks internetupplevelse", i praktiken helt frånvarande från Flashback.

Jag hoppas att detta kan förändras, så att mer fruktfulla diskussioner förekommer, där fakta och vetenskap främjas, och det uppstår en, måhända livlig, men konstruktiv diskussion om problemen, som på sikt kommer leda till mindre arbete för moderatorer då diskussioner tillåts ta plats, istället för idag där de "urartar" till diskussioner om vetenskapen i sig.

Mvh MDrive, uppfinnare och vetenskapsintresserad
Senast redigerad av MDrive 2019-04-27 kl. 10:08.
Citera
2019-05-01, 11:26
Medlem
MDrives avatar
Mindre tillägg: Status quo på Flashback gällande klimat- och miljörelaterade nyheter, dvs. kunskap om dessa ämnen, är att kunskapsnivån förmodligen är otroligt låg idag.

Som bevis på detta hänvisar jag till (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten . Den är numera vad jag skulle kalla en "död" tråd. Den må ha lite aktivitet, men det sker inga som helst framsteg i den. Debattklimatet är fullkomligt sterilt, och det jag som sagt lägger märke till är att kunskapsnivån hos de flesta som väljer att besöka tråden, är närmast katastrofalt låg. I praktiken långt under vad en medelsvensk person som plockar upp tidningen då och då har. Jag menar att så länge man läser nånting så har man bättre kunskap än den som gång på gång visas upp i både tråden i fråga, och på övriga trådar som har ett klimattema på forumet.

Ett exempel på det senare är den nya tråden (FB) DN klimateskalerar och inför ”bilskam” - är de ute och cyklar? . I praktiken de enda som väljer att läsa sig igenom artikeln är de enda som ö.h.t. verkar förstå argumentet som läggs fram (i detta fall att Stockholmare är lata som tar bilen väldigt korta sträckor). Det verkar handla om ca: 3 personer, i en nu 10 sidor lång tråd. Resten skulle jag summera ungefär som lösa och okunniga "knee-jerk"-åsikter, raljerande om att "tvingas gå tillbaks till 1800-talet", och den sedvanliga förskjutningen mot en diskussion som handlar om huruvida växthusgaser "ens är ett problem eller ej", med en vild flora av så gott som alla klassiska, okunniga påståenden och myter som man "läst någonstans".

Jag menar att det finns starka bevis för att läget gällande kunskapsnivån hos Flashbackare i detta ämne. Mitt förslag är att försöka åtgärda detta, genom att låta moderatorer och administratörer utföra någon slags förändring, som gör att Flashback får en mycket mer normal exponering av klimat- och miljörelaterade nyheter. Och, väljer man att tillåta lite "OT", då det trots allt finns väldigt mycket att lära sig om t.ex. klimatet, så menar jag att moderatorerna får mindre att bekymra sig över, då det blir fler och fler användare på Flashback som faktiskt vill korrigera felaktiga påståenden, myter och liknande.
Citera
2019-05-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Mindre tillägg: Status quo på Flashback gällande klimat- och miljörelaterade nyheter, dvs. kunskap om dessa ämnen, är att kunskapsnivån förmodligen är otroligt låg idag.

Som bevis på detta hänvisar jag till (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten . Den är numera vad jag skulle kalla en "död" tråd. Den må ha lite aktivitet, men det sker inga som helst framsteg i den. Debattklimatet är fullkomligt sterilt, och det jag som sagt lägger märke till är att kunskapsnivån hos de flesta som väljer att besöka tråden, är närmast katastrofalt låg. I praktiken långt under vad en medelsvensk person som plockar upp tidningen då och då har. Jag menar att så länge man läser nånting så har man bättre kunskap än den som gång på gång visas upp i både tråden i fråga, och på övriga trådar som har ett klimattema på forumet.

Ett exempel på det senare är den nya tråden (FB) DN klimateskalerar och inför ”bilskam” - är de ute och cyklar? . I praktiken de enda som väljer att läsa sig igenom artikeln är de enda som ö.h.t. verkar förstå argumentet som läggs fram (i detta fall att Stockholmare är lata som tar bilen väldigt korta sträckor). Det verkar handla om ca: 3 personer, i en nu 10 sidor lång tråd. Resten skulle jag summera ungefär som lösa och okunniga "knee-jerk"-åsikter, raljerande om att "tvingas gå tillbaks till 1800-talet", och den sedvanliga förskjutningen mot en diskussion som handlar om huruvida växthusgaser "ens är ett problem eller ej", med en vild flora av så gott som alla klassiska, okunniga påståenden och myter som man "läst någonstans".

Jag menar att det finns starka bevis för att läget gällande kunskapsnivån hos Flashbackare i detta ämne. Mitt förslag är att försöka åtgärda detta, genom att låta moderatorer och administratörer utföra någon slags förändring, som gör att Flashback får en mycket mer normal exponering av klimat- och miljörelaterade nyheter. Och, väljer man att tillåta lite "OT", då det trots allt finns väldigt mycket att lära sig om t.ex. klimatet, så menar jag att moderatorerna får mindre att bekymra sig över, då det blir fler och fler användare på Flashback som faktiskt vill korrigera felaktiga påståenden, myter och liknande.

Nej, det behövs inte utrymme för din agenda som bygger helt på att du inte kan något om termodynamik.

Om man påstår att koldioxid höjer temperatur, så behöver man experiment som bekräftar det påståendet.

Det finns inte ett enda experiment som visar att koldioxid kan höja temperaturen hos någonting öht. Tvärtom, motsatsen finns.

Allt fler fysiker höjer rösterna mot klimathotet då man tröttnat på att växthusteorin motsäger bevisade fysiska lagar.

"Klimathotet" har högst 10 år kvar, kanske bara 5, innan det har kastats på sophögen som ett pinsamt vetenskapligt misstag.

Om du ska propagera för klimathotet så behöver du en enda sak innan du börjar, en labbrapport som visar hur en värmekälla ökar energidensiteten på värmeflödet, utöver energin den matas med, när man adderar co2. Om du hade lite kunskap om termodynamik så skulle du inse att experimentet är onödigt, eftersom hela idén om att kall gas kan värma en varm kropp är helt idiotisk och strider mot bevisade fysiska lagar.

Du kommer in här med en översittarattityd och påstår att kvaliteten är för låg, men du har inte ens förstått grundproblemet i växthusteorin där man påstår att jorden värmer upp sig själv via en -18°C gasblandning.

Tack och hej då!
Citera
2019-05-01, 12:25
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det finns inte ett enda experiment som visar att koldioxid kan höja temperaturen hos någonting öht
Tack för att du tog dig tiden med ett så visande exempel.
Citat:
Om du ska propagera för klimathotet
Vill bara att det ska gå att posta nyheter/trådar om klimat- och miljöfrågor. Vem som helst får posta vad som helst, det är äkta yttrandefrihet. Just nu går det ö.h.t. inte att skapa trådar om detta på Flashback, utan allt knycklas in i "den stora tråden om global uppvärmning", en tråd som är dels död (debattmässigt), och dels gör att det aldrig uppstår diskussion om ett ämne då Flashbackare knappast besöker tråden.

Allt jag vill. (Och det är rätt ironiskt att du försöker spåra ur en tråd med okunskap, när tråden i sig tar upp att okunskap spårar ur trådar.)
Senast redigerad av MDrive 2019-05-01 kl. 12:28.
Citera
2019-05-02, 09:03
Moderator
Tinuviels avatar
Jag vet inte om du startat många trådar som blivit sammanslagna med "den stora tråden" men mitt tips är att identifiera nyheter du vill diskutera, utforma en trådstart (som tydligt avgränsar det du vill diskutera) och sedan, innan du postar, kommunicera med någon moderator i den forumdel du vill placera tråden i.
Citera
2019-05-02, 16:04
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag vet inte om du startat många trådar som blivit sammanslagna med "den stora tråden" men mitt tips är att identifiera nyheter du vill diskutera, utforma en trådstart (som tydligt avgränsar det du vill diskutera) och sedan, innan du postar, kommunicera med någon moderator i den forumdel du vill placera tråden i.
Jojo, försökte nyss och det urartade i ett utbyte av kreativa förolämpningar, från bådas håll. Huruvida det är lämpligt beteende från moderatorer som ska sätta högt till tak låter jag vara osagt.
Citera
2019-05-02, 16:12
Medlem
MDrives avatar
Sista tillägget: Efter att ha försökt i ett par dagar, att dels få uppmärksamhet för tråden, dels få svar från moderatorer, och efter ett flertal veckor som (väldigt) aktiv i klimatrelaterade diskussioner, blir nu den slutgiltiga analysen att:

Flashback är en soptipp om man är intresserad av att diskutera samt uppmärksamma klimatrelaterade nyheter. Det går idag inte på ett bra sätt.

Kontentan är denna. Det går inte starta nya trådar om vilken nyhet som helst, oavsett hur viktig. Tråden hamnar då i forumet "Klimat- miljö- och geovetenskap", varav den sen stängs och man hänvisas till en diskussionstråd om huruvida global uppvärmning existerar eller ej. Wow.

Användare på Flashback är fortfarande generellt väldigt ointresserade av en diskussion gällande klimatet. Det finns ett fåtal användare som accepterar vetenskapen bakom den klimatkris vi har, men de är som sagt väldigt få, förmodligen under 30 aktiva, och de är inte särskilt öppna eller aktiva i det ämnet, förmodligen för att de själva vet vad reaktionen då blir. Användaren Skunkjobb har jag sett säga ifrån när någon Flashbackare sagt något dumt, men precis som vanligt får man ett okunnigt, raljerande svar tillbaks (ofta med förolämpningar), varav åtminstone vad jag sett av den användaren, han ryter till i samband med att han bara hänvisar till vanlig vetenskap. Olyckligt, men eventuellt ett inlärt beteende.

Beroende på huruvida Flashback som forum fortsätter ha en fullkomligt ignorant inställning till klimatproblemen eller ej så kan det eventuellt vara "för tidigt" att försöka få igenom någon slags förändring på denna front. Klimatdiskussioner är idag som sagt "idiotiska". De går ingen vart. Folk skriker varandra i munnen, och det spelar ingen som helst roll att en användare förstår vetenskapen bakom eller ej. En källhänvisning till vetenskap leder ingenstans, utan får "den ignorante" att bara fördubbla sina mentala försvar, ofta med en ännu mer raljerande ton.

Då detta bara är början på 2019, och det enda som rimligtvis "skett" i Sverige hittills är lite osynligt högre matpriser och en otroligt varm sommar med bränder och en dyr historia med vattenbombplan (och förmodligen en massa fläktar och AC-apparater), så går det gissa sig till att detta är anledningen till att "ignoransen" fäst sig så väl som den gjort. Tillsammans med den typiskt "toxiskt manliga" attityden användare här har går det anta att användare som förstår klimatproblemen råkar ut för ett slags grupptryck, en likriktning av åsikter, en åsiktskorridor, helt enkelt. (Notera: Manlighet är självklart helt okej. Att känna sig tvingad att i var och vartannat inlägg förolämpa ens motståndare är bara toxisk kultur.)

Ironiskt, men detta är min analys, och det sista inlägg jag gör på forumet. Jag har spenderat 3-4 veckor här med att försöka diskutera, källhänvisa, vara vänlig, vara bestämd, vara förklarande, skriva långa summeringsinlägg om klimatfysik, ha en "liknande" raljerande ton, förklara att jag röstar SD osv. osv........ Precis inget biter, och diskussionen når på rekordtid avloppsnivå. Det är Flashback när det kommer till klimatdiskussioner i Maj 2019, plus att klimatrelaterade trådar följer ett annat regelverk.

o/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in