2019-04-17, 15:39
Medlem
JymdKjams avatar
En förtörnad DN-skribent skriker ut sitt bilhat idag:

https://www.dn.se/sthlm/jessica-ritzen-det-ar-inte-for-barnens-skull-du-tar-bilen-till-jobbet/

/citat/

”Jag får backa till en bensinmack i Roslagen i somras när jag senast såg en komplett familj i bil på gemensam glassrast. Det håller inte att slentrianmässigt hävda att man måste ha bil för att familjen någon gång tänkt åka på bilsemester i Europa.

Dra inte bilskammen över dina barn.”

/slut citat/

Har ingen av er andra heller sett en barnfamilj i en bil sedan i somras?

”Dieselångor” över Stockholms broar har jag annars bara uppmärksammat när skärgårdsbåtarna står på tomgång, eller är jag helt ”ute och cyklar”...!?

Får man skriva vad som helst för knas i DN nuförtiden....? Vad säger ni?
Citera
2019-04-17, 15:44
Medlem
Jag säger att DN är som en fet saftig bajskorv mitt i ditt vardagsrum och du envisas med att det inte alls hjälper att öppna fönstret för att lukten inte har nåt med bajskorven att göra.
Citera
2019-04-17, 15:57
Medlem
Googlade lite för att få en bild av journalistens påstående. Enligt WWF färdas i genomsnitt 1,2 personer i en bil som framförs i Sverige. Så i princip verkar hennes påstående vara korrekt. Det är mycket eller ganska sällan man ser en hel familj åkandes i en bil. Detta i sin tur innebär inte att bilen inte behövs. Många är helt beroende av fortskaffningsmedlet av många orsaker, ta sig till jobbet, till affären , lämna barn på dagis och en hel del annat viktigt. Samtidigt såg vi siffror för någon dag sedan att en stor del av Stockholmarna har rimligt cykelavstånd till arbetet. Om ett antal av dessa säljer bilen får vi bättre hälsa,mindre övervikt,bättre personlig ekonomi och !! Ökad framkomlighet för de som måste ha bilen.
Dock kommer cykeln också ställa till en del problem bla för ortopedin.
Ni som älskar er bil, ni skall vara glada om fler cyklar.
Citera
2019-04-17, 16:16
Medlem
Joomlas avatar
Jag är inbiten bilist javisst, men är inte säker på att jag skulle orka ta bilen om jag bodde i Stockholm, om det fanns möjlighet att cykla eller åka kollektivt.

Känns som att det finns få jämförelser att göra om bilismen i Stockholm vs resten av Sverige. Eller?
Citera
2019-04-17, 16:25
Medlem
Hade kvinnorna stannat hemma och skött om barn och hushåll istället för att ägna sig åt den av systemet marknadsförda idéen om "karriär" hade vi nästan halverat antalet bilar i trafiken. Det kanske är de unga kvinnorna som ska skämmas för att de kör bil, flyger till Australien och shoppar som om det inte existerade någon morgondag.
Citera
2019-04-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag är inbiten bilist javisst, men är inte säker på att jag skulle orka ta bilen om jag bodde i Stockholm, om det fanns möjlighet att cykla eller åka kollektivt.

Känns som att det finns få jämförelser att göra om bilismen i Stockholm vs resten av Sverige. Eller?

Bilen , på sikt elbilen, är inget problem i stora delar av landet. Stockholm har dock sällskap av flera större städer. Där jag bor är det för jävligt på sina platser i rusningstrafiken. Inte roligt för de som sitter i köerna.Tack vare bättre bilar drabbas de boende inte så hårt. Partiklar är nog största problemet om man bortser från klimatpåverkan som drabbar alla.
Citera
2019-04-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Hade kvinnorna stannat hemma och skött om barn och hushåll istället för att ägna sig åt den av systemet marknadsförda idéen om "karriär" hade vi nästan halverat antalet bilar i trafiken. Det kanske är de unga kvinnorna som ska skämmas för att de kör bil, flyger till Australien och shoppar som om det inte existerade någon morgondag.

Avdelning tillbaka till 1800 talet.
Citera
2019-04-17, 16:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Ja, kvinnlig "frigörelse" är en enorm klimatbov. Obehagligt va!
Citera
2019-04-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ja, kvinnlig "frigörelse" är en enorm klimatbov. Obehagligt va!

Man kanske kan lösa det om mannen stannar hemma ?
Citera
2019-04-17, 16:39
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Man kanske kan lösa det om mannen stannar hemma ?
Ja visst, inte mig emot.
Citera
2019-04-17, 16:42
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ja visst, inte mig emot.
Grattis, då stannar Sverige.
Citera
2019-04-17, 16:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Ska vi rädda klimatet krävs det reaktionära metoder. Vill du inte rädda klimatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in