2019-04-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Det Greta säger är dock inte att vi ska lyssna på hennes ord och idéer , hon säger att vi och politikerna borde lyssna på forskare! Och jag tror mer på det forskningen säger än vad Jimmie Å säger.

Åkesson blir lite pinsam också när han säger att det Greta gör inte gör någon skillnad. Hon har satt klimatdiskussionen på agendan så att säga. I många många sammanhang. När diskuterades klimat på detta sätt i tamefan alla sammanhang senast? Greta har gjort så detta skett, oavsett vad man tycker om henne så är det ju lite fånigt att säga att det hon gör/gjort inte påverkat. Klimatet diskuteras tamefan överallt å det är ju mycke tack vare Greta. Det är svårt att neka till anser iaf Jag.

Ja det var samma prat och hype runt år 2000 med Al Gore, så detta går i cykler, lite massinvandringsvurm och så går det åt helvete då kör man feminism och metoo och sedan vidare till klimatet. Det går runt bara.
Citera
2019-04-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Varför läser du då varenda lokaltidning?

Nu handlar detta om miljö/klimat samt en förespråkare för aktivt arbete för miljön.
Miljöarbete ÄR en politisk fråga o i en helhet även en invandringsfråga.
SD pratar om att hjälpa på plats o då bör man se till vilka faktorer som gör att människor flyr. Vill man verkligen hjälpa på plats? Ja, jag ser inga tecken på detta.
Men folk flyr pga krig/brott mot mänskliga rättigheter.
Varför finns krig? Jo, för att uppnå snabba förändringar i ökat välstånd. För man ser ytterst få krig mellan välbärgade länder.
Då kommer vi fram till hur man kan få ihop miljö med fattigdom, krig o människor på flykt.
Genom århundraden har Europa levt gott på att tömma fattiga länder på rikedomar. Vi skaffade oss försprång mot ex Afrika genom att plundra kontinenten o vi nöjde oss inte ens med rikedomar utan vi tog till o med deras befolkning.
Dålig miljö skapar fattigdom samtidigt som fattigdom gör att de själva inte har råd att göra något åt sin miljö. Då gör fattiga människor det fattiga människor alltid gjort, dvs, tillskansa sig andras egendom o sedan har vi ett krig.

Här brister Åkesson.
I stället för att nedvärdera Greta så borde han hylla henne för hennes kamp mot flyktingströmmarna då ingen lär fly från ett land där de har det bra.

Det handlar om överbefolkning och det är inte mitt och Sveriges fel att jorden är överbefolkad och människor i Sverige ska ju inte behöva ta den smällen. Men tydligen så går det ju ut på att vi ska importera världens alla problem.
Citera
2019-04-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
OJOJOJ nu fick vi minsann svar på tal! Ditt bästa strategiska val, om du skulle välja att inte källhänvisa, skulle vara att inte svara alls! Nu svarar du, och dessutom på exakt samma sätt som jag förutspådde! HAHAHAHA! (Fetade) Men, gärna, vad var det jag missade? Tycks inte komma ihåg någon kritik från ditt förra inlägg.
Men lille vän! Även om jag ger dig referenser till vetenskapliga artiklar som du inte kan förstå, hur skall du få tillgång till dem? Seriösa vetenskapliga tidskrifter är inte reklamfinansierade, därför ligger artiklarna bakom betalvägg. Det är inget problem för mig, jag loggar in via universitetet, så jag behöver inte själv betala något. Men hur hade du tänkt göra? Skall du pynta ur egen ficka för att kunna läsa artiklar som du inte är kompetent att förstå? Fullt så korkad tror jag faktiskt inte att du är. Du får helt enkelt hålla dig till populärvetenskapliga tidskrifter och Aftonbladet. De är också mer på din egen nivå.
Citera
2019-04-30, 13:42
Medlem
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Climate_Mobilization#cite_note-8

https://newrepublic.com/article/135684/declare-war-climate-change-mobilize-wwii

https://www.youtube.com/watch?v=a5GVXmHgy1A

Det är en populär åsikt. Att du aldrig hört den tyder bara på att du inte läser klimatnyheter, vilket jag gör. Börja här: https://www.reddit.com/r/environment/top/
(Din åsikt är förövrigt i stil med Zhurfarns. Hakar upp sig på småsaker som i detta fall inte ens är en småsak utan något du inbillat dig att jag sagt, allt i syfte att desperat söka efter en "vinst", och framstå (för de andra förnekarna i tråden) som att man faktiskt har något att tillägga. Barnsligt.)

Jag söker inte efter en vinst och jag är inte en förnekare, patetiskt påhitt för att kleta förintelseförnekelse på någon som inte köper domedagsteorierna rakt av. Det brukar vara samma individer som vurmar för dysfunktionell massinvandring och genusvetenskap som gillar Greta, PK-hjon med andra ord.

Problemet med dig är att du marinerar dig själv i klimatnyheter och hjärntvättar sig själv till att tro på en undergång ala sektmedlem. Du och Greta är samma andas barn.

Bara för att några jämför klimatet och minskningen av koldioxidutsläpp med andra världskriget i en artikel så betyder det inte att det är korrekt eller realistiskt. köper du allting rakt av bara det handlar om klimatet.
En populär åsikt, exakt en åsikt som är populär bland klimatalarmister.
Citera
2019-04-30, 13:42
Medlem
Sverige i ett nötskal, en "svensk" kvinnlig Is-terrorist på 16 vårar visste inte att det var fel att åka ner och kriga. Greta som är i samma ålder vet dock hur man löser klimatet trots att hon kan och vet lika mycket som en 16 årig is-terrorist. Ser vi inga problem med att en kvinnlig is-terrorist klarar sig pga okunskap medans en klimataktevist med samma ålder får stjärnstatus och alla borde lyssna på henne?
Citera
2019-04-30, 14:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
När husdjur i hundratal dör som ett resultat av extrem värme, dvs. ett värmerekord, och det inte skett något liknande i modern historia så blir det definitivt ett tungt argument för det klimatförändringar dels orsakar, global uppvärmning. Men du har tydligen ingen empati för hundar, vilket även om det är ett bokstavligt känsloargument förmodligen går hem hos rätt många.

Och detta är förmodligen ett rekord i något skrämmande som kallas "wet bulb temperature", som är en kombination av temperatur- och luftfuktighet i skugga, som gör att det blir bokstavligt talat omöjligt att överleva mer än några timmar om ett sådant fenomen uppstår. Jag är väldigt ny på det ämnet, men jag tycks ha kommit ihåg att det fanns teorier om att det skulle uppstå i området runt Thailand först. Människor vad jag förstår har svettkörtlar, vilket gör oss väldigt effektiva på att avge värme. En hund har t.ex. bara flämtande, vilket är en mindre effektiv metod. Det är alltså inte osannolikt att det här fenomenet (i Thailand, som dödar husdjur) är husdjurets "wet bulb temperature".

Jaha så nu hatar man hundar också.😣 Märkligt hur det alltid ska konstrueras halmgubbar.

Känner en person som just kom hem från norra thailand efter 3v semester. De hade vad jag förstod det som varmast med en toppnotering på 44.3 vilket givetvis är varmt men tror inte det är rekord.

Det låg inte döda hundar längs gatorna, vilket man kunde förvänta sig med tanke på att det dräller runt hundar typ överallt.

Var själv på semester där för en rad år sedan och då hade vi 41. Då hörde jag ingen skylla på klimatförändringar.

Det stora problemet i norr har varit luftkvaliteten och folk har sprungit runt med ansiktsskydd. Låter inte otroligt att det har bidragit till hettan i norr.
Citera
2019-04-30, 14:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Fattar du verkligen inte att båda argument stämmer? "Sverige är 2 promille! Vi behöver inte göra något!" samt "Vi är ett av 770st länder lika stora som Sverige, och vi är del av de länder som släpper ut mest. Vi behöver göra något!".

Jag garanterat att om Thailand-nyheten med de blodspyende hundarna du så gärna ignorerar öppnar ögonkranarna på svenskar om det skulle bli en nyhet.

Klart att det skulle gå hem hos klimathysteriker. Känslor är viktigare än fakta. Bara se på hur folk grät för den lilla pojken på stranden.

Att det var hans farsas fel att han dog förnekade många.
Citera
2019-04-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Och överbefolkningen beror på? Fattigdom med hög barndödlighet där fler barn i dag överlever.
Och fattigdomen beror på? Jordens resurser räcker inte till.
Ser du var jag är på väg?
Än värre. En vuxen Flashbackskribent vet inte skillnaden på en 16-åring som tror sig veta saker mot en 16-åring som kräver att politiker över hela världen ska hålla de avtal de skrivit på och som baseras på forskning.
För Greta påstår inte att hon har lösningarna. Hon har bara satt sig in i samma forskning som politikerna satt sig in i.
Sätt dig in i saker innan du påstår något.

Oavsett vad överbefolkningen beror på så måste den brytas, våran u-hjälp har ju bara möjliggjort att befolkningsökningen har blivit värre. Men det har ju inte gjorts några ansträngningar för att ta tag i detta, 5 miljarder människor har vi ökat med sedan 1950. Detta skulle ju din generation förhindrat för länge sedan men det brydde ni er inte om, så du kanske borde vara lite ödmjuk. Nu sitter vi ordentligt i skiten.

Vem är du att påstå att jag inte sätter mig in i saker din lilla besserwisser.

En 16-åring ska inte åka runt och trycka ner domedagsscenarios och klimatångest i halsen på andra ungdomar och vuxna det leder ingenstans. Greta tror ju att hon vet en massa det är ju därför hon kampanjar, enbart pinsamt att vuxna följer en 16-åring som ser världen i svart och vit med sin knäppa mor i bakgrunden.
Vill hon ha någon uppskattning så kan det var dags att presentera lösningar, att bara höra att det är kört hjälper ingen.

Du kan ju även kliva ner från dina höga hästar.
Citera
2019-04-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Överbefolkningen beror på brist på preventivmedel och avsaknade av information och kontrollfunktioner. Fattigdomen handlar inte just om brist på naturresurser utan om samhällen som inte organiserat och utvecklat sig i tillräcklig grad med ny teknik, samhälleliga institutioner osv.

Politik handlar också om avvägningar och inte att enskilt följa vad några forskare som är beroende av anslag har fått för sig.

Precis och denna brist på preventivmedel och information samt utbildning har rullat i årtionden.
De har samhällen och ett invånarantal som de inte kan kontrollera på grund av de förökar sig i för hög takt.

Vi är mer än dubbelt så många människor på jordklotet jämfört med vad vi borde vara.
Citera
2019-04-30, 14:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srail
Sverige i ett nötskal, en "svensk" kvinnlig Is-terrorist på 16 vårar visste inte att det var fel att åka ner och kriga. Greta som är i samma ålder vet dock hur man löser klimatet trots att hon kan och vet lika mycket som en 16 årig is-terrorist. Ser vi inga problem med att en kvinnlig is-terrorist klarar sig pga okunskap medans en klimataktevist med samma ålder får stjärnstatus och alla borde lyssna på henne?

Alla 16-åringar är inte kloner av varandra. Så bara för att en 16-åring hamnat helt snett i tankarna så innebär det inte att alla andra också gjort det.

Greta åker dock inte runt och lär ut hur man löser klimatproblemen utan hon åker runt och vädjar till politikerna att agera. Och uppmuntrar andra att höja sin röst.

Diskussionen om huruvida människan påverkar klimatet eller inte är i stort sett redan avslutad. Nu gäller det att få politiker och andra att agera. Och det är förstås lättare sagt än gjort. Att ställa om samhällen tar tid och att göra avkall på bekvämligheter och acceptera försämringar är inte populärt.
Citera
2019-04-30, 15:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Alla 16-åringar är inte kloner av varandra. Så bara för att en 16-åring hamnat helt snett i tankarna så innebär det inte att alla andra också gjort det.

Greta åker dock inte runt och lär ut hur man löser klimatproblemen utan hon åker runt och vädjar till politikerna att agera. Och uppmuntrar andra att höja sin röst.

Diskussionen om huruvida människan påverkar klimatet eller inte är i stort sett redan avslutad. Nu gäller det att få politiker och andra att agera. Och det är förstås lättare sagt än gjort. Att ställa om samhällen tar tid och att göra avkall på bekvämligheter och acceptera försämringar är inte populärt.

Givetvis är det bra att hon åker på turné och talar till ledare. Förhoppningsvis kanske andra viktigare länder i frågan agera även om jag är skeptiskt till det.

Men samtidigt så måste man vara ärlig och våga erkänna att Greta är ett 16-årigt barn. Hon har ingen utbildning och är inte doktorand i geovetenskap. Samtidigt så måste man även få kritisera det hon gör, precis som folk får kritisera andra för sina engagemang.

Det var i min mening vad Jimpa gjorde.
Citera
2019-04-30, 16:17
Medlem
Citat:
Förstår bokstavligt talat inte den här inställningen. Du accepterar att utsläpp är ett problem. Forskare säger att "Hela världen måste sluta med utsläpp nu". Och vad gör du? Säger "Nej, det behöver hela världen inte alls det. Sverige är bara ett snapsglas av utsläppen, så vi behöver inte göra nånting"..????
Klart att du inte förstår en enkel metafor.

I övrigt tycker jag att du kan skriva dina miljötankar i en tråd som är ämnad för det, rubriken i denna tråd handlar inte om de frågor som du verkar vara intresserad av.

P.s är det miljöförstörarnas fel att Thailändsk polis går och skjuter av hundar med jämna mellanrum D.s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in