2019-04-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Givetvis är det bra att hon åker på turné och talar till ledare. Förhoppningsvis kanske andra viktigare länder i frågan agera även om jag är skeptiskt till det.

Men samtidigt så måste man vara ärlig och våga erkänna att Greta är ett 16-årigt barn. Hon har ingen utbildning och är inte doktorand i geovetenskap. Samtidigt så måste man även få kritisera det hon gör, precis som folk får kritisera andra för sina engagemang.

Det var i min mening vad Jimpa gjorde.
Vet inte hur bra det är för miljön bara att hon åker på turne`det borde gå att hitta ett lämpligare sätt att få ut budskapet just för att inte påverka miljön, sedan tycker jag att det är konstigt att dessa miljövurmare inte protesterar mot OS ansökan te.x där uppstår en massa onödigt resande och byggande som påverkar miljön negativt.
Citera
2019-04-30, 16:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Trådens ämne är Åkessons utspel, och reaktionerna på detsamma. Själva klimatfrågan och andra debattörer är inte trådens fokus.

Stora mängder OT raderat. Varningar på väg...

Strix/Mod
Citera
2019-04-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Oavsett vad överbefolkningen beror på så måste den brytas, våran u-hjälp har ju bara möjliggjort att befolkningsökningen har blivit värre. Men det har ju inte gjorts några ansträngningar för att ta tag i detta, 5 miljarder människor har vi ökat med sedan 1950. Detta skulle ju din generation förhindrat för länge sedan men det brydde ni er inte om, så du kanske borde vara lite ödmjuk. Nu sitter vi ordentligt i skiten.

Vem är du att påstå att jag inte sätter mig in i saker din lilla besserwisser.

En 16-åring ska inte åka runt och trycka ner domedagsscenarios och klimatångest i halsen på andra ungdomar och vuxna det leder ingenstans. Greta tror ju att hon vet en massa det är ju därför hon kampanjar, enbart pinsamt att vuxna följer en 16-åring som ser världen i svart och vit med sin knäppa mor i bakgrunden.
Vill hon ha någon uppskattning så kan det var dags att presentera lösningar, att bara höra att det är kört hjälper ingen.

Du kan ju även kliva ner från dina höga hästar.
Jag känner faktiskt ingen vuxen som följer henne. Däremot känner jag många som var som mig o fördömde henne ända till jag såg hennes driftighet o kamp. Detta o inte hennes budskap är något jag ställer mig bakom. Detta borde även alla politiker göra, även Åkesson.
Citera
2019-04-30, 17:35
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Säkert inte allt, men SD styrs och följs av folk som är extremt känslodrivna som hela tiden pratar om hur hemskt det är i princip hela Sverige och hur rädda de är och alla bör vara..

Ja de pekar på ett problem som folk känner igen sig i och som övriga partier skapat. Utan en totalhavererad invandringspolitik hade inte SD haft möjlighet att segla upp. Ert misslyckande.

Men angående känslostyrt så är det vanligt att artister, komiker, skolbarn, konstnärer mm går hem hos vänstern.

Vill man lyfta klimatfrågan skulle man kunna ena en stor mängd forskare som lägger fram faktabaserade bevis, vilket man också gjort i många fall. MEN, det går inte hem hos vänstern på samma sätt.

Hos vänstern har en komiker som Özz Nujen, en liten gullig flicka som Greta, en rapartist eller gråtande batikhäxa större gehör än någon forskare. De pratar på en nivå som passar vänstern bättre. De pratar känslostyrt på ett barns nivå.

Varför är det så? Vänsterns väljare består till stor del av barn och vuxna människor som har en mental mognad som påminner om små barn.

Här har vi den känsolstyrda batikhäxan Margret tex:

https://www.youtube.com/watch?v=LTfcH-Lqy4Y

Greta ingår i samma kultur. En gullig liten flicka som oroar sig om klimatet och väcker känslor --> det som styr gemene vänsterväljare.
Citera
2019-04-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Hon vågar stå upp mot överheten och slåss för det som är rätt, till ett mycket högt personligt pris.
Vi måste leva i två olika universa du och jag. Vilken överhet menar du att Greta står upp mot? SVT? Dagens Nyheter? Miljöpartiet? Och vilket är hennes höga personliga pris? Att hon helgonförklaras av SVT, Dagens Nyheter och Miljöpartiet? Eller vad menar du egentligen? Ser du det som ett personangrepp från Åkessons sida för att han motvilligt lämnar en kommentar efter att en påstridig programledare tjatat sig till det?
Citera
2019-04-30, 20:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag känner faktiskt ingen vuxen som följer henne. Däremot känner jag många som var som mig o fördömde henne ända till jag såg hennes driftighet o kamp. Detta o inte hennes budskap är något jag ställer mig bakom. Detta borde även alla politiker göra, även Åkesson.

Jimpan sa ju att han gillade hennes engagemang. Men hon är ett barn och borde vara i skolan.
Citera
2019-04-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nja, det "Jimmie säger" förutsätter jag bygger på vetenskapliga fakta. Det är knappast så att SD är en hittepå-verkstad själva. Däremot kan de ju välja sida när det finns forskare som antingen har klimatfrossa eller inte, byggt på samma logik som när de som enda parti valde att arbeta emot tiggare och för många flyktingar till Sverige t.ex.

Det är svårt att neka till Gretas insats när det gäller den här tråden och andra Greta-trådar på FB och jorden runt. Men om biverkningarna blir "sämre miljö" för att man åker tåg i 30 timmar istället för att flyga i två timmar, vilket Greta valde till Davos, så bevisar det att insatsen för hennes egen del begränsar sig till "mamma sa att tåg var bra". Och då är det rimligt att vi diskuterar om vi verkligen ska lyssna på Greta eller om hon ska gå i skolan.

Som vanligt vill jag tillägga att jag inte dissar Gretas insats, utan medias uppblåsning av hennes insats, som då i praktiken blir "hennes insats", att hon syns överallt.

Det Greta säger: Lyssna på forskarna, nu. (Hon säger väldigt lite själv om exakt vad som ska göras, vilket hon får skit för ibl.Det hon säger är ju bara . Lyssna på forskningen och agera utifrån det. Nu.
Åkesson säger : Greta borde gå tillbaka till skolan.
Tror Åkesson att Greta kommer lära sig i skolan att säga ”lyssna inte på forskning” ...? Jättekonstigt. Eller?
Citera
2019-04-30, 23:48
Medlem
Citat:
Jimpan sa ju att han gillade hennes engagemang. Men hon är ett barn och borde vara i skolan.

Har Åkesson missat totalt att hon har anpassad skolgång pga sin Aspbergers å just exakt inte var i skolan pga diagnosen i ännu större utsträckning innan hon började med ” fridays for futute” projektet....? Varenda människa som löst en enda artikel om henne vet väl det...!?
Citera
2019-05-01, 01:21
Medlem
Citat:
Du ser antagligen inte det nedvärderade i vad Jimpan sa? Fundera på om din idol, Löfvén hade sagt samma sak. Lägg till att hon protesterar mot invandringen i stället.
Citera
2019-05-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Ja de pekar på ett problem som folk känner igen sig i och som övriga partier skapat. Utan en totalhavererad invandringspolitik hade inte SD haft möjlighet att segla upp.
SD seglade upp för att folk varit för känslostyrda och påverkade av en ändlös skräckropanda från SD m.fl. som saknar förankring i verkligheten, för de flesta har ALDRIG drabbats negativt av invandring eller invandrare. Snarare tvärtom för utan invandrare skulle många jobb i Sverige bl.a. i sjukvården vara obesatta.
Citat:
Ja Vill man lyfta klimatfrågan skulle man kunna ena en stor mängd forskare som lägger fram faktabaserade bevis, vilket man också gjort i många fall. MEN, det går inte hem hos vänstern på samma sätt
Jo men inte hos högerfolk. Som pratar om vetenskap men uppenbarligen sällan förstår den.
Citera
2019-05-01, 10:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
SD seglade upp för att folk varit för känslostyrda och påverkade av en ändlös skräckropanda från SD m.fl. som saknar förankring i verkligheten, för de flesta har ALDRIG drabbats negativt av invandring eller invandrare. Snarare tvärtom för utan invandrare skulle många jobb i Sverige bl.a. i sjukvården vara obesatta.
Förutom att det är tvärtom, de är tiggarkramarna som är känslostyrda, så är det är som att säga att "Apples iphone seglade upp för att folk varit för känslostyrda". Tvärtom tog Apple reda på vad folket ville ha och gav dem det. SD har varit det enda alternativet för folk som varit oroliga för Sveriges framtid, se alla trådar här, medans de andra partierna sovit. Detta har gett stor cred till SD som man numera kan lyssna på i andra frågor också. De har ju redan bevisat att de hade rätt i tiggar- och flykting-frågan, och alla andra partier hade fel. Kan ge en ledtråd om vem som har rätt även i klimatfrågan. Även den är känslostyrd liksom flyktingfrågan och kräver ett kallt logiskt tänkande, som SD har men de andra partierna saknar. Fast nu kommer M och KD och närmar sig verkligheten lite grann, och vips kommer rösterna.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-01 kl. 10:45.
Citera
2019-05-01, 10:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hos vänstern har en komiker som Özz Nujen, en liten gullig flicka som Greta, en rapartist eller gråtande batikhäxa större gehör än någon forskare. De pratar på en nivå som passar vänstern bättre. De pratar känslostyrt på ett barns nivå.

Varför är det så? Vänsterns väljare består till stor del av barn och vuxna människor som har en mental mognad som påminner om små barn.
Vänstern i Sverige, jag tror inte det är så i alla länder, har ett starkt förakt för kunskap, för skola, för utbildning. Alla är lika mycket värda, även de som inte kan något. Antagligen är det osolidariskt att inte alla kan lika mycket. Med detta i bakhuvet så bryr man sig inte om att lyssna på någon som verkligen kan, utan likt en trotsig tonåring söker man efter den som står allra längst från kunskap. Där hittar de Greta, som sannolikt klickar i alla känslo-boxar hos vänstern och därför måste hyllas.

Vänstern är även lika fördomsfull som högern, som helst lyssnar på äldre män, när de automatiskt väljer bort alla äldre och alla män. Även där klickar Greta i alla känslo-boxar som finns.

Greta är helt enkelt urmodern i Sverige, den person som borde leda allt, om man är en vänster-känslo-flummare. För mig och Jimmie är hon ett barn.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-01 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in