2019-04-30, 09:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Råkade av en slump hitta lite om JÅ:s tidigare "klimatvänlighet" som du så högt bedårat de senaste dagarna.......... genom ett enda citat.
https://www.chalmers.se/sv/institutioner/tme/nyheter/Sidor/Klimatf%C3%B6rnekelse-starkt-kopplad-till-h%C3%B6gernationalism.aspx?fbclid=IwAR1zzwEYPowY0c oyKFcN1K AqXY8Zh5i200fuAaoiFD_jM9s6699adeKybeo

Källan må eventuellt vara kass, men jag betvivlar att de enskilda påståendena inte stämmer.
Det finns ju faktiskt folk på SMHI likt den lockige meteorologen Per Holmgren numera Miljöpartist, vars utspel i miljöfrågan faktiskt kan ifrågasättas och närmast likna ideologi. På en fråga från media om vad Per skull göra för att förbättra miljön svarade han "Jag skulle avskaffa alla val". En anti-demokrat helt enkelt. Cred till SD som upptäcker när miljöstämplade godhetsivrare faktiskt inte är så goda som man tror.
Citera
2019-04-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns en känd saga om Kejsarens nya kläder som säger mycket om oss svenskar i nutid. Några bluffmakare gör kläder av ingenting som de säljer dyrt till kejsaren. Han är en fegis och sucker för smicker, så han låtsas som han ser kläderna. Och ingen vågar göra bort sig och säga emot kejsaren. Utom ett litet barn, som ropar att han är naken. Och då släpper förtrollningen, och alla vuxna vågar se sanningen som den är. Kejsaren är naken.

Är det Greta som avslöjat att kejsaren är naken när vi inte kan ta hand om vår miljö, eller är det Jimmie Åkesson när han kallar Greta för barn och att hon inte tillför någonting?

Greta gör inget fel, all cred till henne. Men faktum för mig är att Greta är ett barn, hon kan ingenting särskilt om miljön, och ändå behandlar vuxna henne i media som Jesus. Media verkar behöva och tro på Greta mer än Jimmie, partiledare för det näst största partiet.

Det Greta säger är dock inte att vi ska lyssna på hennes ord och idéer , hon säger att vi och politikerna borde lyssna på forskare! Och jag tror mer på det forskningen säger än vad Jimmie Å säger.

Åkesson blir lite pinsam också när han säger att det Greta gör inte gör någon skillnad. Hon har satt klimatdiskussionen på agendan så att säga. I många många sammanhang. När diskuterades klimat på detta sätt i tamefan alla sammanhang senast? Greta har gjort så detta skett, oavsett vad man tycker om henne så är det ju lite fånigt att säga att det hon gör/gjort inte påverkat. Klimatet diskuteras tamefan överallt å det är ju mycke tack vare Greta. Det är svårt att neka till anser iaf Jag.
Citera
2019-04-30, 09:52
Medlem
8711s avatar
Det ger mycket uppmärksamhet det här i alla fall. Verkar vara en riktig magnet för billiga krönikor i varenda lokaltidning alla med samma vinkling om hur dålig Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna är och hur bra PR-Greta och hennes morsa är.

Verkar aldrig vilja ta slut på dessa krönikor i varenda lokaltidning man får upp vid enkla sökningar.
Citera
2019-04-30, 10:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Det Greta säger är dock inte att vi ska lyssna på hennes ord och idéer , hon säger att vi och politikerna borde lyssna på forskare! Och jag tror mer på det forskningen säger än vad Jimmie Å säger.

Åkesson blir lite pinsam också när han säger att det Greta gör inte gör någon skillnad. Hon har satt klimatdiskussionen på agendan så att säga. I många många sammanhang. När diskuterades klimat på detta sätt i tamefan alla sammanhang senast? Greta har gjort så detta skett, oavsett vad man tycker om henne så är det ju lite fånigt att säga att det hon gör/gjort inte påverkat. Klimatet diskuteras tamefan överallt å det är ju mycke tack vare Greta. Det är svårt att neka till anser iaf Jag.
Nja, det "Jimmie säger" förutsätter jag bygger på vetenskapliga fakta. Det är knappast så att SD är en hittepå-verkstad själva. Däremot kan de ju välja sida när det finns forskare som antingen har klimatfrossa eller inte, byggt på samma logik som när de som enda parti valde att arbeta emot tiggare och för många flyktingar till Sverige t.ex.

Det är svårt att neka till Gretas insats när det gäller den här tråden och andra Greta-trådar på FB och jorden runt. Men om biverkningarna blir "sämre miljö" för att man åker tåg i 30 timmar istället för att flyga i två timmar, vilket Greta valde till Davos, så bevisar det att insatsen för hennes egen del begränsar sig till "mamma sa att tåg var bra". Och då är det rimligt att vi diskuterar om vi verkligen ska lyssna på Greta eller om hon ska gå i skolan.

Som vanligt vill jag tillägga att jag inte dissar Gretas insats, utan medias uppblåsning av hennes insats, som då i praktiken blir "hennes insats", att hon syns överallt.
Citera
2019-04-30, 10:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du har dels inte ens läst hela artikeln. Att den "växer" temporärt under vintern är inte en helt oväntad händelse, vi har mer nederbörd (snö) med ett varmare klimat trots allt. Det var däremot lite oväntat, men det är som alla såklart förstår inget som kan användas i det syfte du gör det.

Eller om du vill kan vi tävla om vem som har störst nyhet gällande sånt här.

https://www.independent.co.uk/environment/ross-ice-shelf-antarctica-melting-climate-change-global-warming-sea-level-temperature-a8891506.html

"Världens störta isflak smälter 10 gånger snabbare än väntat". Artikeln menar att den är stor som Frankrike, och om hela "flaket" smälter så höjs havet, globalt, med 4.8 meter. Det är nog väldigt många storstäder, men jag medger att jag inte vet exakt vilka då jag inte räknat med att havet skulle vara ett hot förrän om 50+ år (vilket fortfarande kan stämma).
Den exakta ordalydelsen i artikeln är
"If the entire West Antarctic Ice Sheet were to melt, it has been estimated the huge volume of water released would contribute 4.8m (16ft) to global sea levels."
Dvs om hela västra Sydpolen smälter så stiger vattennivån 4.8 meter.

Vem som helst som tittar på en karta över värden, ser pyttelilla Frankrike som motsvarar detta isflak, fattar direkt att havsnivåerna skulle stiga någon millimeter om isflaket smälte. 90% av isflaket ligger f.ö. redan under vatten och när det smälter bort så SJUNKER samtidigt havsnivån. För is har lägre densitet än vatten. Så det går exakt jämnt upp, det händer ingenting med vattennivån när den isen smälter.

Malmö ligger f.ö. 2 (två) meter över havet och skulle dränkas helt enligt detta scenario, värdigt en katastroffilm med Will Smith i huvudrollen. Dvs Hollywood-trams för tonåringar.

Efter denna fadäs från dig så placerar jag dig definitivt i troll-korgen. Jag kommer inte att läsa vad du skriver eller länkar till. Du är Herr Google som snabbt googlar fram något som passar dina syften, utan att ha egen kompetens eller ens fatta dina egna länkade artiklar.

Sällan har jag sett ett tydligare exempel på hur fake news skapar miljöångest hos lågkompetenta människor som sitter för mycket framför datorn och sedan sprider fake skräck vidare till andra lågkompetenta. Tur att FB finns för av-trollning.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-04-30 kl. 10:40.
Citera
2019-04-30, 11:00
Medlem
Citat:
Jävligt många påståenden, igen, fantasifulla, men fortfarande fantasier. Bevisa med källhänvisning eller sluta tro att jag är dum nog att falla för ditt skitsnack, tack. Alternativt, bli hemskt gärna "sur" och påpeka hur otrevlig jag är för att avleda från att du inte har några källor. Det fungerar också för min del.

(Läser tråd) Precis som Svithjod nu gör! Anklagar mig för att inte hitta källa åt Hiscore's fantasipåståenden. HAHAHAHA! Jävla rolig debatteknik alltså. Kräva källor från motståndarna för idiotsidans fantasier.
Det framstår som mer och mer uppenbart att du helt saknar insikt i vetenskaplig metodik. Visst skulle jag kunna besvära mig med att ge dig källhänvisningar till vetenskapliga arbeten publicerade i välrenommerade tidskrifter. Men till vad nytta? Du lyckades ju gravt missförstå en artikel från en populärvetenskaplig tidskrift (New Scientist). Hur skulle du kunna klara av att ens läsa en riktig vetenskaplig artikel? (Än mindre förstå vad du läser.) Du hade gett upp redan efter att ha tragglat dig igenom abstract. Se sanningen i vitögat: Du saknar tillräcklig skolning för att kunna uttala dig vederhäftigt. Det märks inte minst på att ett av dina vanligaste uttryck är "HAHAHAHA!" Nej, jag tar inte åt mig. Jag har inte bara forskat, såväl i Sverige som utomlands, jag har även undervisat på universitet. Med tanke på hur dåliga förkunskaper folk har med sig från gymnasieskolan, törs jag knappt ens fantisera om vilken nivå du befinner dig på. Men en vild gissning ger vid handen att du kanske är ungefär lika kunnig som Greta.
Citera
2019-04-30, 11:29
Medlem
Åkesson är dum i huvudet. I de få upplagor av historieböcker som kommer hinna tryckas innan mänskligheten har utrotat sig själv kommer Greta att vara en hjälte jämförbar med Martin Luther King och Nelson Mandela. Hon vågar stå upp mot överheten och slåss för det som är rätt, till ett mycket högt personligt pris.
Citera
2019-04-30, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Utbyggnad av kärnkraft när kärnkraft blir dyrare och dyrare år för år medan alternativa energikällor blir bättre och billigare år för år är minst sagt lite hål i huvudet politik men SD är ju till stor del ett lobbyist styrt parti.
Tror det handlar mindre om kostnader och mer om att inte göra sig beroende av kolkraft de gånger vinden inte blåser, vattennivån är låg eller det är molnigt. Vill man nu inte vara beroende av kolkraft eller gas heller så får man nog vänja sig vid ett liv utan elektricitet i perioder.
Citera
2019-04-30, 11:42
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Jag önskar att han hade sagt det till Stefan Löfven istället för Greta.
Citera
2019-04-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Åkesson är dum i huvudet. I de få upplagor av historieböcker som kommer hinna tryckas innan mänskligheten har utrotat sig själv kommer Greta att vara en hjälte jämförbar med Martin Luther King och Nelson Mandela. Hon vågar stå upp mot överheten och slåss för det som är rätt, till ett mycket högt personligt pris.

Så här sjuka är faktiskt den patologiska vänsters hjärnor.
Citera
2019-04-30, 12:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss

Klimat har det tjatats om i åratal. För några år sedan när det snöade och var kallt i Maj så hette det att väder och klimat inte var samma sak. Nu är minsann väder och klimat exakt samma sak enligt gröntomtarna.
Citera
2019-04-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Bortsett från att du visar dig lika okunnig som självaste Åkesson beträffande Gretas skolgång undrar jag lite vad ditt svammel hade med mitt inlägg och att Åkesson gör sig till åtlöje när han uttalar sig om klimatet att göra?

Vart har du fått ifrån att jag skulle vara klimathysteriker(vad det nu betyder) eller på vänsterflanken och vad är det inte särskilt många håller med mig om?

Nu är jag tveksam till att Åkesson skulle ha uttalat sig om hälften av det du svamlar om.
Jag tänkte mer på när han skyllde förra årets historiskt varma sommar på el niño, när det året inte hade någon sådan utan en la niña” vilket snarare borde kyla ner klimatet.
Han har ungefär lika bra koll på det som när han tycker Greta borde gå i skolan, vilket hon gör och klarar av utmärkt.
Fast Åkesson är ju i.a.f. uppbackad av sin nästan lika "intelligenta" SD-representanter när det gäller just klimatet:
SD i Huddinge vill lägga ner cykelvägsprojekt för att de tror flåsande cyklister producerar mer cO2 än bilar.
SD vill kapa anslagen till SMHI för att institutet talar om klimatförändringar.
SD-ledamot fryser och ser det som ett bevis på att global uppvärmning är fejk.
SD-ledamot tycker torkan bevisar att klimatforskningen har fel.
SD hävdar att det är mer effektivt att satsa på att minska klimatpåverkan internationellt än i Sverige, men en granskning av hur de röstar i Europaparlamentet visar att de är bland de absolut sämsta partierna för klimatet.

O.s.v., o.s.v....

Jo, man kanske på något sätt kan kalla Åkesson just ärlig när han framstår som den obildade idiot han är.
Inte för att det hjälper de förblindade runkarnas syn på honom men ändå.

Du kan ju inte lasta Åkesson för enskilda SD-politikers konstiga åsikter i frågan.
Givetvis så måste utsläppen minskas internationellt där det går att göra skillnad.
Eller du kanske hör till dom som tror att Sverige kan rädda världen.
Narrativet där du ska få dåligt samvete och känna att du förstör jordens framtid går ut på att du ska vara okej med skatter och avgifter relaterade till klimatet, på grund av ditt dåliga samvete så förväntas du betala och vara tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in