Citat:
Ursprungligen postat av
MDrive
Du har dels inte ens läst hela artikeln. Att den "växer" temporärt under vintern är inte en helt oväntad händelse, vi har mer nederbörd (snö) med ett varmare klimat trots allt. Det var däremot
lite oväntat, men det är som alla såklart förstår inget som kan användas i det syfte du gör det.
Eller om du vill kan vi tävla om vem som har störst nyhet gällande sånt här.
https://www.independent.co.uk/environment/ross-ice-shelf-antarctica-melting-climate-change-global-warming-sea-level-temperature-a8891506.html
"Världens störta isflak smälter 10 gånger snabbare än väntat". Artikeln menar att den är stor som Frankrike, och om hela "flaket" smälter så höjs havet, globalt, med 4.8 meter. Det är nog väldigt många storstäder, men jag medger att jag inte vet exakt vilka då jag inte räknat med att havet skulle vara ett hot förrän om 50+ år (vilket fortfarande kan stämma).
Den exakta ordalydelsen i artikeln är
"If the entire West Antarctic Ice Sheet were to melt, it has been estimated the huge volume of water released would contribute 4.8m (16ft) to global sea levels."
Dvs om hela västra Sydpolen smälter så stiger vattennivån 4.8 meter.
Vem som helst som tittar på en karta över värden, ser pyttelilla Frankrike som motsvarar detta isflak, fattar direkt att havsnivåerna skulle stiga någon millimeter om isflaket smälte. 90% av isflaket ligger f.ö. redan under vatten och när det smälter bort så SJUNKER samtidigt havsnivån. För is har lägre densitet än vatten. Så det går exakt jämnt upp, det händer ingenting med vattennivån när den isen smälter.
Malmö ligger f.ö. 2 (två) meter över havet och skulle dränkas helt enligt detta scenario, värdigt en katastroffilm med Will Smith i huvudrollen. Dvs Hollywood-trams för tonåringar.
Efter denna fadäs från dig så placerar jag dig definitivt i troll-korgen. Jag kommer inte att läsa vad du skriver eller länkar till. Du är Herr Google som snabbt googlar fram något som passar dina syften, utan att ha egen kompetens eller ens fatta dina egna länkade artiklar.
Sällan har jag sett ett tydligare exempel på hur fake news skapar miljöångest hos lågkompetenta människor som sitter för mycket framför datorn och sedan sprider fake skräck vidare till andra lågkompetenta. Tur att FB finns för av-trollning.