2019-04-27, 16:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Hade inte förvånat mig om Åkesson runkat till Greta med tanke på vad för musikband han är med i

Haha, gråtvänsterns bästa argument. Går du i samma klass som Greta eller?
Citera
2019-04-27, 16:43
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Det enda jag har att tillägga om det första är att "han vinner inga väljare" genom att kritisera Greta och tycka hon borde vara i skolan. Snarare väcker det misstanke hos mig, en vetenskapsintresserad person, som alltså kan det här med kritiskt tänkande och att inte acceptera uttalande på "face value".
Att år 2019 vara för, även en temporär, minskning av bensinskatter och använda ett rätt utdaterat och ihåligt argument om "men landsbygden" tyder på en agenda, och att man inte tar problemen på allvar. Kommer inte orka leta upp källa då det är ett så gammalt (och jag trodde välkänt) påstående, men enligt en äldre rapport var det inte folk på landsbygden som drabbades hårdast av en prisökning på bensin, och det visade sig att det snarare är stadsborna som brukar mest bensin, trots att de kan ta sig runt med andra färdmedel.
Stinks to high heaven!

Jag ser mest en massa känslo-ord i ditt inlägg, men inte så mycket fakta eller logik. Du viftar mest med händerna ("utdaterat").

Är det så att du egentligen bara vill sjunga med i halleluja-kören tillsammans med alla andra, och inte diskutera vad han faktiskt sa?
Citera
2019-04-27, 16:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag tror liksom inte det finns något kommersiellt värde i Greta, att vi ska fortsätta med samma
livsstil och att industrier ska fortsätta skita ned miljön finns det däremot ett stort kapitalistiskt
intresse i.
Egentligen borde Greta och miljörörelsen hjälpa Jimmie med att föra in en miljöpolitik i SD.
SD är det minst miljövänliga parti, men SD verkar ändå vara här för att stanna. Skiten ser
inte ut att åka ur riksdagen på ett bra tag

Hur menar du nu? De har en helt rimlig klimat och miljöpolitik. Inte ens Miljöpartiet verkar ha någon särskilt bra miljöpolitik för Sverige. De bryr sig enbart om klimatet.
Citera
2019-04-27, 16:59
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag ser mest en massa känslo-ord i ditt inlägg, men inte så mycket fakta eller logik. Du viftar mest med händerna ("utdaterat").

Är det så att du egentligen bara vill sjunga med i halleluja-kören tillsammans med alla andra, och inte diskutera vad han faktiskt sa?
Det är en analys, så självklart är den personlig. Däremot kan jag en hel del om klimatmyter och klimatskeptiska påståenden, och de åsikter han har verkar definitivt komma från ungefär samma ställe. "Men Kina då" är t.ex. lite av en "bread and butter" för klimatförnekare, men han försöker använda argumentet på ett giltigt sätt. Men det rimmar illa när hans argument trots allt går ut på "Vi behöver inte göra något än, sänk bensinskatten nu och försök trycka på Kina istället".

Alla länder har ett ansvar, och att skylla ifrån sig/skjuta från sig ansvaret är barnsligt.
Citera
2019-04-27, 17:10
Medlem
emotallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsAnkan
Jag gillar både Jimmie och Greta men till Gretas försvar så gör hon ett bra jobb och hon har precis som många andra har en anpassad skolgång och många stora stjärnor så som påven, Arnold Schwarzenegger, Leonardo DiCaprio, Hillary Clinton och barack Obama hyllar henne och det är där skon klämmer på många för dom är så frukansvärt avundsjuka för vem vill inte bli hyllad av dom stora

Vilka är "stora"??? Du menar de stora globalist djävulsdyrkarna? Ja, då har du rätt.

Jävulen ljuger då är den jävla Obama-negern och Hillary och de andra svinen JÄVULAR!

P.S. Det finns ingen som helst jävlamiljöpåverkan! Allt är lögn! GÅ UT OCH OBSERVERA SJÄLV!!! Etablisemanget styr och ställer som de vill och dränerar oss på pengar, vi är jävla slavar åt dem! JÄVULEN LJUGER!!!
Citera
2019-04-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ju mer man läser om aktuell psykologisk forskning, desto mer lär man sig att människor är extremt irrationella.

En skicklig politiker vet att det enklaste sättet att driva igenom stora förändringar utan en massa jobbiga mothugg är att koppla dem till en så stor och akut kris som möjligt. Är folk jätterädda för något går de med på väldigt mycket för att lösa den krisen.

Jag säger inte att miljön inte är ett problem. Men vissa politiker använder frågan för att driva igenom en del av sina förslag, utan att de nödvändigtvis är de bästa lösningarna.

Man ser också just nu ett bra exempel på hur en del politiker försöker skapa sig en hegemoni. Alla som inte är med dem är onda, och ska bekämpas på alla möjliga sätt. Självklart är det lockande för dem om de kan lyckas med detta.

Jag har citerat exakt vad Åkesson sade under intervjun (länk). Allt är lugnt och genomtänkt. Man kanske inte håller med om hans exakta lösningar, men de ligger definitivt inom vad som borde vara mittfåran.

Istället behandlas Åkesson som en kättare som ställt sig upp i kyrkan och sagt att "det finns ingen Gud!" Irrationellt? Ja, men också ett maktmedel mot honom.

Upprepar bara det jag skrev: Både Åkesson och Gretha behöver återinfinna sig i skolan.
Citera
2019-04-27, 17:25
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Det är en analys, så självklart är den personlig. Däremot kan jag en hel del om klimatmyter och klimatskeptiska påståenden, och de åsikter han har verkar definitivt komma från ungefär samma ställe. "Men Kina då" är t.ex. lite av en "bread and butter" för klimatförnekare, men han försöker använda argumentet på ett giltigt sätt. Men det rimmar illa när hans argument trots allt går ut på "Vi behöver inte göra något än, sänk bensinskatten nu och försök trycka på Kina istället".

Alla länder har ett ansvar, och att skylla ifrån sig/skjuta från sig ansvaret är barnsligt.

Du rider på höga hästar om vetenskaplighet, men dina inlägg här devolverade snabbt ner i ett sjabbigt misstänkliggörande av Åkesson.

Det du skriver ovan inom citationstecken är inget citat, utan tvärtom en direkt motsats till vad han faktiskt sa i intervjun (länk):
"borde satsa på att förnya kärnkraften, och att utveckla kärnkraften, för det är det enskilt viktigaste vi kan göra för klimatet här i Sverige."

"Det är kärnkraft och det är forskning i ny energiteknik och miljöteknik [som är effektiva], det är där vi kan göra den stora insatsen"
Så du hittar på felaktiga citat, och försöker misstänkliggöra honom genom att på nåt luddigt sätt koppla ihop honom med klimatförnekare. Samtidigt säger han rakt ut så här i intervjun:
"Jag förnekar inte att det finns klimatförändringar, och jag förnekar inte att mänskligheten påverkar dem i fel riktning, absolut inte."

Han säger också så här i intervjun:
"Bensinskatten i Sverige påverkar inte klimatet globalt överhuvudtaget. Det har ingen som helst påverkan på det, utan ska vi påverka klimatet internationellt, då är det Kina och andra länder likt Kina, som ökar sin kolkraftsproduktion ständigt, det är de vi måste förmå och hjälpa, det är den enda chansen."
Vad är direkt felaktigt?

Menar du att Sverige kan påverka de globala utsläppen nämnvärt genom att sänka våra egna utsläpp?

Hur stor del av de globala utsläppen kan vi minska genom att höja den svenska bensinskatten?
Citera
2019-04-27, 17:27
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Upprepar bara det jag skrev: Både Åkesson och Gretha behöver återinfinna sig i skolan.

Wow. Det är bara att buga sig inför ditt eminenta inlägg i debatten. Det är verkligen en veritabel doktorsavhandling, fullspäckad med fakta, logik, och källhänvisningar. Hatten av!

Tur att du inte låter som en i halleluja-kören: "Åkesson är ond och dum, men vi är godast i världen!"
Citera
2019-04-27, 17:32
Medlem
Citat:
Wow. Det är bara att buga sig inför ditt eminenta inlägg i debatten. Det är verkligen en veritabel doktorsavhandling, fullspäckad med fakta, logik, och källhänvisningar. Hatten av!

Tur att du inte låter som en i halleluja-kören: "Åkesson är ond och dum, men vi är godast i världen!"

Tja, läser du det partiprogram han representerar så finner du säkert samma slutsats som jag; att han har kunskaper på en 16-åings nivå, framförallt inom områdena skola, vård och omsorg. Så både Gretha och Åkesson behöver bilda sig mera i skolan. Jag tror till och med att Gretha vet mer om hur skolan fungerar än vad Åkesson gör...
Citera
2019-04-27, 17:36
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Du rider på höga hästar om vetenskaplighet, men dina inlägg här devolverade snabbt ner i ett sjabbigt misstänkliggörande av Åkesson.
Mm, och här kommer dom där starka känslorna du anklagade mig för att ha.
Citat:
"Bensinskatten i Sverige påverkar inte klimatet globalt överhuvudtaget.
Det här är ett otroligt misstänksamt uttalande t.ex. Nu vet jag inte vad han virrar i, men jag antar att han använder det jag hört någonstans, att "bensinskatten inte påverkat våra utsläpp" (eftersom de inte satt nog ekonomiskt tryck på bränslet att få folk att använda det mindre), i syfte att göra påståendet "Sverige påverkar inte alls globalt".

Det är lurigt, och misstänksamt. Och om det inte är så, så antyder han än ännu mer felaktig sak, nämligen "Sveriges utsläpp påverkar ingenting globalt", vilket bara inte är sant.

Sveriges utsläpp påverkar, och vi ligger ungefär på samma nivå som resten av världens utvecklade länder om man räknar per person, inklusive Kina (vi har däremot mycket vattenkraft och kärnkraft, vilket gör att de totala utsläppen blir mindre).

Som sagt, stinker agenda om uttalandena.
Citera
2019-04-27, 17:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tja, läser du det partiprogram han representerar så finner du säkert samma slutsats som jag; att han har kunskaper på en 16-åings nivå, framförallt inom områdena skola, vård och omsorg. Så både Gretha och Åkesson behöver bilda sig mera i skolan. Jag tror till och med att Gretha vet mer om hur skolan fungerar än vad Åkesson gör...

Jimpa har gått ut gymnasiet och studerat på högre lärosäten. Det har inte Greta.

Vad du anser om någons nivå är tämligen ointressant, då du själv verkar ligga på en nivå i paritet med en låtsasakademiker.
Citera
2019-04-27, 18:00
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Nu vet jag inte vad han virrar i, men jag antar att han använder det jag hört någonstans, att "bensinskatten inte påverkat våra utsläpp" (eftersom de inte satt nog ekonomiskt tryck på bränslet att få folk att använda det mindre), i syfte att göra påståendet "Sverige påverkar inte alls globalt".

En snabb googling visar att Sveriges inrikes transporter står för mindre än en halv promille av världens utsläpp. Dvs inte någon global påverkan.

Internt i Sverige står de för ca en tredjedel av utsläppen. Det är alltså fullt rimligt att fråga sig om det är där vi ska börja skära?

Återigen, Åkesson sa i intervjun att vi ska inrikta våra inhemska klimatåtgärder där de faktiskt gör mest nytta avvägt mot de ekonomiska och sociala kostnaderna. Vad har du emot detta tankesätt?

Sen kan man ju diskutera i nån annan tråd vilka åtgärder som faktiskt är bäst (bensinskatt, kärnkraft, solkraft, elbilar, etc). Men så fungerar tydligen inte svensk politik idag. Istället måste man hoppa på halleluja-kören runt Greta, eller bli stämplad som en ond människa.

Citat:
"otroligt misstänksamt uttalande"

"stinker agenda om uttalandena."

Är du medveten om att du låter som de värsta klimatförnekarna? Du kan inte argumentera med fakta och logik, utan läser bara fram en massa mellan raderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in