Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Är det Greta som avslöjat att kejsaren är naken när vi inte kan ta hand om vår miljö, eller är det Jimmie Åkesson när han kallar Greta för barn och att hon inte tillför någonting?
Greta gör inget fel, all cred till henne. Men faktum för mig är att Greta är ett barn, hon kan ingenting särskilt om miljön, och ändå behandlar vuxna henne i media som Jesus. Media verkar behöva och tro på Greta mer än Jimmie, partiledare för det näst största partiet.
Här är den faktiska intervjun mellan Malou von Sivers och Jimmie Åkesson:
video
MS: Vad har du för förhållande till Greta och hennes symbolfunktion?
JÅ: Det är fantastiskt med barn och ungdomar som är engagerade på olika sätt. Sen tror jag man gör mer nytta i skolan än utanför skolan.
MS: Hon borde inte sitta där nere?
JÅ: Nej, hon borde definitivt gå i skolan.
MS: Men det hon gör nu är ju pga att hon har suttit där?
JÅ: Klimatfrågan är en av de frågor som diskuteras mest, men det är också en av de mer infekterade frågorna. Det finns en linje, och avviker man på något sätt från den linjen, då är man ond, ungefär som med invandringspolitiken.
Jag förnekar inte att det finns klimatförändringar, och jag förnekar inte att mänskligheten påverkar dem i fel riktning, absolut inte. Men jag är ju politiker, och jag måste se till "vad gör politiken", och hur effektiv är den klimatpolitik som bedrivs.
Vi lägger massor av miljarder på fullständigt ineffektiv klimatpolitik, när vi egentligen borde satsa på att förnya kärnkraften, och att utveckla kärnkraften, för det är det enskilt viktigaste vi kan göra för klimatet här i Sverige.
MS: Men du vill tex sänka bensinskatten?
JÅ: Ja, jag vill iallafall inte öka den som de andra partierna vill.
MS: Och här står Greta som har blivit en sån symbol för att man måste dra i bromsen nu, och ta ansvar. Är det ansvarsfull politik, för det är ju ett styrmedel?
JÅ: Med all respekt för Greta, och hennes kunskap och engagemang, men det är ju en sak att sitta på Mynttorget i Stockholm och tala om de här sakerna, och en helt annan sak att bo i Norrlands inland och vara beroende av bilen för att komma till jobbet eller för att kunna skjutsa ungarna till skolan eller ens för att kunna tanka bilen behöver du köra flera mil.
Det är ju det perspektivet man också måste ha och tyvärr så är den klimatpolitik som bedrivs idag extremt Stockholmscentrerad.
MS: Skulle man ha olika skattesatser beroende på glesbydg, Stockholm, osv?
JÅ: Bensinskatten i Sverige påverkar inte klimatet globalt överhuvudtaget. Det har ingen som helst påverkan på det, utan ska vi påverka klimatet internationellt, då är det Kina och andra länder likt Kina, som ökar sin kolkraftsproduktion ständigt, det är de vi måste förmå och hjälpa, det är den enda chansen.
Det spelar ingen roll hur mycket Greta sitter på Mynttorget eller hur mycket vi höjer bensinskatten, det kommer inte att påverka klimatet överhuvudtaget.
MS: Vad tror du det beror på att hon talar i FN, träffar påven, att den här klimatfrågan är så stark?
JÅ: Det beror på att hon har en PR-kampanj bakom sig, det här är ju inget spontant initiativ, det här är ju en iscensatt PR-kampanj som medierna hakar på.
MS: "Iscensatt", det är ju en liten flicka som börjar sitta på ett torg och börjar prata klimat?
JÅ: Fast det är väl allmänt känt att det ligger en PR-byrå bakom det här?
MS: Men tar det ned det hon säger?
JÅ: Jag har respekt för hennes engagemang, absolut, men vi ska inte glömma att hon är ett barn.
MS: Det här med Kina, kan inte det parallellt ske med klimatbesparingar och klimatansvar i Sverige?
JÅ: Ja, om dom är effektiva. En miljard till el-cyklar är typiskt inte det. Höjd bensinskatt är typiskt inte det, för det försämrar vår konkurrenskraft och försvårar för människor att bo i hela landet.
Det är kärnkraft och det är forskning i ny energiteknik och miljöteknik [som är effektiva], det är där vi kan göra den stora insatsen så att länder som Kina på ett billigt och effektivt sätt långsiktigt kan sänka sina utsläpp. Då har vi gjort nytta på riktigt.
[Paus]
MS: Det nu kommit många starka reaktioner på att du sa att Greta har en reklambyrå bakom sin kampanj. Det lät kanske cyniskt att du säger att det är så? Det är ju ett jätte-engagemang...
JÅ: Jag tycker att jag var väldigt respektfull, men förhåller mig ändå med respekt till sanningen.
MS: Vet du att hon har en reklambyrå bakom sig, det förnekas ju av många som hört av sig?
JÅ: Jag tycker det är uppenbart om man följer diskussionerna på sociala medier att det finns en reklamperson bakom henne...
MS: Ingen byrå?
JÅ: Jag vet inte, det finns företag och kampanjer bakom det här...
MS: Men du vet inte hur det ligger till?
JÅ: Det kan man ju ta reda på i detalj naturligtvis.
MS: Men nu lät du så tvärsäker?
JÅ: Jag är tvärsäker på att hon inte gör detta alldeles ensam.
MS: Hon har otroligt många som stöttar henne, så är det ju.
JÅ: Så är det naturligtvis, men min poäng var att det här är ju inte en kampanj som kommit spontant. Det är iscensatt av människor som vill att det här ska bli nånting.
Syftena känner jag inte till, men för mig är det helt uppenbart när jag läser om det här.
[Malou övergår till att grilla Jimmie om hans "spelberoende"]