2019-04-27, 14:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glio9
Vad ska man säga? Till skillnad från makthungriga krigsherrar, religion (IS), pengar, resurser (olja), storpolitik o.s.v.

Vi får väl hoppas att de löser klimatproblemen i Syrien, Jemen och Palestina så det blir lugnt där.

De syftar nog på framtiden. I framtiden så kan klimatförändringarna vara en grund för krig.
Citera
2019-04-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De syftar nog på framtiden. I framtiden så kan klimatförändringarna vara en grund för krig.

Är huvudet lång ner i sanden, långsökt är kanske ett passande ord?
Citera
2019-04-27, 14:48
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Är det Greta som avslöjat att kejsaren är naken när vi inte kan ta hand om vår miljö, eller är det Jimmie Åkesson när han kallar Greta för barn och att hon inte tillför någonting?

Greta gör inget fel, all cred till henne. Men faktum för mig är att Greta är ett barn, hon kan ingenting särskilt om miljön, och ändå behandlar vuxna henne i media som Jesus. Media verkar behöva och tro på Greta mer än Jimmie, partiledare för det näst största partiet.

Här är den faktiska intervjun mellan Malou von Sivers och Jimmie Åkesson: video

MS: Vad har du för förhållande till Greta och hennes symbolfunktion?

JÅ: Det är fantastiskt med barn och ungdomar som är engagerade på olika sätt. Sen tror jag man gör mer nytta i skolan än utanför skolan.

MS: Hon borde inte sitta där nere?

JÅ: Nej, hon borde definitivt gå i skolan.

MS: Men det hon gör nu är ju pga att hon har suttit där?

JÅ: Klimatfrågan är en av de frågor som diskuteras mest, men det är också en av de mer infekterade frågorna. Det finns en linje, och avviker man på något sätt från den linjen, då är man ond, ungefär som med invandringspolitiken.

Jag förnekar inte att det finns klimatförändringar, och jag förnekar inte att mänskligheten påverkar dem i fel riktning, absolut inte. Men jag är ju politiker, och jag måste se till "vad gör politiken", och hur effektiv är den klimatpolitik som bedrivs.

Vi lägger massor av miljarder på fullständigt ineffektiv klimatpolitik, när vi egentligen borde satsa på att förnya kärnkraften, och att utveckla kärnkraften, för det är det enskilt viktigaste vi kan göra för klimatet här i Sverige.

MS: Men du vill tex sänka bensinskatten?

JÅ: Ja, jag vill iallafall inte öka den som de andra partierna vill.

MS: Och här står Greta som har blivit en sån symbol för att man måste dra i bromsen nu, och ta ansvar. Är det ansvarsfull politik, för det är ju ett styrmedel?

JÅ: Med all respekt för Greta, och hennes kunskap och engagemang, men det är ju en sak att sitta på Mynttorget i Stockholm och tala om de här sakerna, och en helt annan sak att bo i Norrlands inland och vara beroende av bilen för att komma till jobbet eller för att kunna skjutsa ungarna till skolan eller ens för att kunna tanka bilen behöver du köra flera mil.

Det är ju det perspektivet man också måste ha och tyvärr så är den klimatpolitik som bedrivs idag extremt Stockholmscentrerad.

MS: Skulle man ha olika skattesatser beroende på glesbydg, Stockholm, osv?

JÅ: Bensinskatten i Sverige påverkar inte klimatet globalt överhuvudtaget. Det har ingen som helst påverkan på det, utan ska vi påverka klimatet internationellt, då är det Kina och andra länder likt Kina, som ökar sin kolkraftsproduktion ständigt, det är de vi måste förmå och hjälpa, det är den enda chansen.

Det spelar ingen roll hur mycket Greta sitter på Mynttorget eller hur mycket vi höjer bensinskatten, det kommer inte att påverka klimatet överhuvudtaget.

MS: Vad tror du det beror på att hon talar i FN, träffar påven, att den här klimatfrågan är så stark?

JÅ: Det beror på att hon har en PR-kampanj bakom sig, det här är ju inget spontant initiativ, det här är ju en iscensatt PR-kampanj som medierna hakar på.

MS: "Iscensatt", det är ju en liten flicka som börjar sitta på ett torg och börjar prata klimat?

JÅ: Fast det är väl allmänt känt att det ligger en PR-byrå bakom det här?

MS: Men tar det ned det hon säger?

JÅ: Jag har respekt för hennes engagemang, absolut, men vi ska inte glömma att hon är ett barn.

MS: Det här med Kina, kan inte det parallellt ske med klimatbesparingar och klimatansvar i Sverige?

JÅ: Ja, om dom är effektiva. En miljard till el-cyklar är typiskt inte det. Höjd bensinskatt är typiskt inte det, för det försämrar vår konkurrenskraft och försvårar för människor att bo i hela landet.

Det är kärnkraft och det är forskning i ny energiteknik och miljöteknik [som är effektiva], det är där vi kan göra den stora insatsen så att länder som Kina på ett billigt och effektivt sätt långsiktigt kan sänka sina utsläpp. Då har vi gjort nytta på riktigt.

[Paus]

MS: Det nu kommit många starka reaktioner på att du sa att Greta har en reklambyrå bakom sin kampanj. Det lät kanske cyniskt att du säger att det är så? Det är ju ett jätte-engagemang...

JÅ: Jag tycker att jag var väldigt respektfull, men förhåller mig ändå med respekt till sanningen.

MS: Vet du att hon har en reklambyrå bakom sig, det förnekas ju av många som hört av sig?

JÅ: Jag tycker det är uppenbart om man följer diskussionerna på sociala medier att det finns en reklamperson bakom henne...

MS: Ingen byrå?

JÅ: Jag vet inte, det finns företag och kampanjer bakom det här...

MS: Men du vet inte hur det ligger till?

JÅ: Det kan man ju ta reda på i detalj naturligtvis.

MS: Men nu lät du så tvärsäker?

JÅ: Jag är tvärsäker på att hon inte gör detta alldeles ensam.

MS: Hon har otroligt många som stöttar henne, så är det ju.

JÅ: Så är det naturligtvis, men min poäng var att det här är ju inte en kampanj som kommit spontant. Det är iscensatt av människor som vill att det här ska bli nånting.

Syftena känner jag inte till, men för mig är det helt uppenbart när jag läser om det här.

[Malou övergår till att grilla Jimmie om hans "spelberoende"]
Citera
2019-04-27, 14:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Är huvudet lång ner i sanden, långsökt är kanske ett passande ord?

En del menar att det redan har börjat:

Citat:
Bevisen från forskningen blir allt starkare: klimatförändringar leder till terrorism och krig. I Mali växer oron för att det förändrade klimatet ska förvärra kriget i landet.
– Klimatförändringar är en av de största drivkrafterna i konflikten i vårt land säger utrikesminister Abdoulaye Diop.

https://www.svd.se/klimatkrisen-forvarrar-kriget-i-mali
Citera
2019-04-27, 14:54
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt Gretas mamma (Malena Ernman) så är Greta väldigt lycklig nu:

Så hon mår kanske bättre än någonsin nu.

Jag kan inte bedöma sanningshalten i detta, men man ska nog akta sig för att försöka spå hur Greta mår rent psykiskt eftersom förutsättningarna för henne inte är samma som för en "vanlig" 16-åring. Hon kanske mådde piss förut, men känner äntligen att hon hittat en mening i livet. Vilket givetvis kan skapa en stark lycklighetskänsla.

Googlar man på "child actors who died young" så ser man snabbt att det verkar totalt livsfarligt att snabbt bli världskändis i unga år. Idel drogöverdoser och självmord.

Men ni har ju nytta av Greta-Jesus, så lite svinn får man räkna med...
Citera
2019-04-27, 14:58
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men det kanske inte heller är en slump att just invandringsförespråkarna ala Malena Ernman också blir växthusteffekthysterikerna ala Greta? Det handlar om en hysteri och oförmåga att prioritera.

Det är säkert en ren känslofråga för den stora massan. Man lockas till politiker som lovar enkla lösningar på komplicerade problem. "Sjung med i änglakören, så blir allt bra!"

För politikerna är det däremot ett maktmedel att flytta diskussionen från fakta och logik ("vilka faktiska åtgärder är bäst för miljön?").

Istället använder man cyniskt Greta-Jesus som en slagträ man bankar i huvudet på alla motståndare som inte underkastar sig.

För dem handlar detta bara om rå maktutövning.
Citera
2019-04-27, 15:10
Medlem
Jag tror liksom inte det finns något kommersiellt värde i Greta, att vi ska fortsätta med samma
livsstil och att industrier ska fortsätta skita ned miljön finns det däremot ett stort kapitalistiskt
intresse i.
Egentligen borde Greta och miljörörelsen hjälpa Jimmie med att föra in en miljöpolitik i SD.
SD är det minst miljövänliga parti, men SD verkar ändå vara här för att stanna. Skiten ser
inte ut att åka ur riksdagen på ett bra tag
Citera
2019-04-27, 15:13
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Han gottar sig i att mobba en 16-åring med Aspergers [...]

Här är vad Åkesson faktiskt sade: inlägg

Klarar du av att citera där vad det värsta var som han sade om henne?

Var det någon av de här jätte-hemska sakerna?
"Det är fantastiskt med barn och ungdomar som är engagerade på olika sätt. Sen tror jag man gör mer nytta i skolan än utanför skolan."

"Hon borde definitivt gå i skolan."

"Med all respekt för Greta, och hennes kunskap och engagemang, men det är ju en sak att sitta på Mynttorget i Stockholm och tala om de här sakerna, och en helt annan sak att bo i Norrlands inland och vara beroende av bilen för att komma till jobbet eller för att kunna skjutsa ungarna till skolan eller ens för att kunna tanka bilen behöver du köra flera mil."

"Det spelar ingen roll hur mycket Greta sitter på Mynttorget eller hur mycket vi höjer bensinskatten, det kommer inte att påverka klimatet överhuvudtaget."

"[...] hon har en PR-kampanj bakom sig, det här är ju inget spontant initiativ, det här är ju en iscensatt PR-kampanj som medierna hakar på."

"Jag har respekt för hennes engagemang, absolut, men vi ska inte glömma att hon är ett barn."
Citera
2019-04-27, 15:19
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag tror liksom inte det finns något kommersiellt värde i Greta, att vi ska fortsätta med samma
livsstil och att industrier ska fortsätta skita ned miljön finns det däremot ett stort kapitalistiskt
intresse i.
Egentligen borde Greta och miljörörelsen hjälpa Jimmie med att föra in en miljöpolitik i SD.
SD är det minst miljövänliga parti, men SD verkar ändå vara här för att stanna. Skiten ser
inte ut att åka ur riksdagen på ett bra tag

Här är vad Åkesson faktiskt sa i intervjun om klimatpolitiken:
"Jag förnekar inte att det finns klimatförändringar, och jag förnekar inte att mänskligheten påverkar dem i fel riktning, absolut inte. Men jag är ju politiker, och jag måste se till "vad gör politiken", och hur effektiv är den klimatpolitik som bedrivs."

"Vi lägger massor av miljarder på fullständigt ineffektiv klimatpolitik, när vi egentligen borde satsa på att förnya kärnkraften, och att utveckla kärnkraften, för det är det enskilt viktigaste vi kan göra för klimatet här i Sverige."

"det är ju en sak att sitta på Mynttorget i Stockholm och tala om de här sakerna, och en helt annan sak att bo i Norrlands inland och vara beroende av bilen för att komma till jobbet eller för att kunna skjutsa ungarna till skolan eller ens för att kunna tanka bilen behöver du köra flera mil.

Det är ju det perspektivet man också måste ha och tyvärr så är den klimatpolitik som bedrivs idag extremt Stockholmscentrerad."

"Bensinskatten i Sverige påverkar inte klimatet globalt överhuvudtaget. Det har ingen som helst påverkan på det, utan ska vi påverka klimatet internationellt, då är det Kina och andra länder likt Kina, som ökar sin kolkraftsproduktion ständigt, det är de vi måste förmå och hjälpa, det är den enda chansen. "

"En miljard till el-cyklar är typiskt inte effektivt. Höjd bensinskatt är typiskt inte heller det, för det försämrar vår konkurrenskraft och försvårar för människor att bo i hela landet.

Det är kärnkraft och det är forskning i ny energiteknik och miljöteknik [som är effektiva], det är där vi kan göra den stora insatsen så att länder som Kina på ett billigt och effektivt sätt långsiktigt kan sänka sina utsläpp. Då har vi gjort nytta på riktigt."
Självklart håller inte alla med om detta perspektivet. Men vad är det i det som gör SD till det "minst miljövänliga partiet"?
Citera
2019-04-27, 15:21
Bannlyst
Det är väl känt att bilden på Klimat-Greta kom från en reklambyrå, och att den var arrangerad.

Varför jag vet detta, förutom sanningen, är att ingen i den etablerade mediet har velat motsäga Jimmie Åkesson.

Att motsäga honom med fakta vore ju en fantastisk fjäder i hatten för det etablerade medierna. (Stora SD mot lilla Greta). Jag lägger upp scenariot!

Men eftersom Åkesson har sant, så kan dom inte bemöta honom utan att själva bli anklagad med falsarier.

Får jag säga en sak. Handlar det om massinvandringen till Sverige. Etablerade partier talade först om att det behövdes för att klara välfärden, att vi svenskar blir allt äldre.

Några år senare kommer det förslag om att vi svenska på arbetsmarknaden inte ska få ta pension vid 65, vi måste jobba allt längre för att bidra till de analfabeter vi tar in i landet.

Hur jävla hållbart är det, för att använda ett modernt begrepp?
Senast redigerad av Varsamt 2019-04-27 kl. 15:43.
Citera
2019-04-27, 15:38
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Jag funderar över vad Åkesson faktiskt tänkte här. Gretas kändisskap var trots allt cementerat, och hennes åsikter så långt ifrån "ifrågasättningsbara" man kommer. Ändå väljer han att skapa rubriker. Är det verkligen så desperat läge inom SD:s kamrar att "all PR är bra PR", även om man närmast utmålas som ett monster?

Men är "monster"-beskrivningen objektiv, eller är det en ren häxjakt?

Så här säger Åkesson själv i intervjun vi diskuterar i tråden (länk):
"Det är fantastiskt med barn och ungdomar som är engagerade på olika sätt. Sen tror jag man gör mer nytta i skolan än utanför skolan."

"Med all respekt för Greta, och hennes kunskap och engagemang, men det är ju en sak att sitta på Mynttorget i Stockholm och tala om de här sakerna, och en helt annan sak att bo i Norrlands inland och vara beroende av bilen för att komma till jobbet eller för att kunna skjutsa ungarna till skolan eller ens för att kunna tanka bilen behöver du köra flera mil.

Det är ju det perspektivet man också måste ha och tyvärr så är den klimatpolitik som bedrivs idag extremt Stockholmscentrerad."
Citat:
Det är inte "Greta å FN" som påstår detta, utan forskningen. Vad Greta å Extinction Rebellion vill är att ledarna tar forskningen på allvar, då de, likt Flashback, verkar ha svårt att tro dem.

Åkesson om forskningen:
"Jag förnekar inte att det finns klimatförändringar, och jag förnekar inte att mänskligheten påverkar dem i fel riktning, absolut inte."
Citat:
Men, tydligen blev läxan inte "Vetenskap och fakta ska användas i argument och alltid källhänvisas", vilket faktiskt var fenomenet i ett nötskal, utan snarare blev den "PK-media har alltid fel och det är upp till oss att bestämma när".

Åkesson säger inte emot forskningen, se ovan. Men han säger också:
"Men jag är ju politiker, och jag måste se till "vad gör politiken", och hur effektiv är den klimatpolitik som bedrivs?

Vi lägger massor av miljarder på fullständigt ineffektiv klimatpolitik, när vi egentligen borde satsa på att förnya kärnkraften, och att utveckla kärnkraften, för det är det enskilt viktigaste vi kan göra för klimatet här i Sverige.
"
Citat:
[...] vad är planen med Kina? Ska man bara ignorera dem?
Och om Kina nu är så omöjligt stort och omöjligt att påverka, menar ni att man ska ge upp kampen helt och hållet och bara.... dö?

Åkesson om Kina:
"Bensinskatten i Sverige påverkar inte klimatet globalt överhuvudtaget. Det har ingen som helst påverkan på det, utan ska vi påverka klimatet internationellt, då är det Kina och andra länder likt Kina, som ökar sin kolkraftsproduktion ständigt, det är de vi måste förmå och hjälpa, det är den enda chansen."
---
Vad är det egentligen Åkesson sade i hela intervjun som är så himla fel enligt dig?
Citera
2019-04-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det är säkert en ren känslofråga för den stora massan. Man lockas till politiker som lovar enkla lösningar på komplicerade problem. "Sjung med i änglakören, så blir allt bra!"

För politikerna är det däremot ett maktmedel att flytta diskussionen från fakta och logik ("vilka faktiska åtgärder är bäst för miljön?").

Istället använder man cyniskt Greta-Jesus som en slagträ man bankar i huvudet på alla motståndare som inte underkastar sig.

För dem handlar detta bara om rå maktutövning.

Men det är också på något sätt att man hittar på eller skapar en massa problem som egentligen inte finns istället för att lösa samhällets stora utmaningar. Bara lite förvånad hur massan av människor alltid trillar dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in