Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-24, 13:55
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lantbrukaren och f. d. riksdagsmannen Petter Persson försvann spårlöst i sitt 63 levnadsår.

Han var född den 10 september 1832 och runt påsktiden eller den 11 juni (båda uppgifterna förekommer och jag tror att den sistnämnda uppgiften är den riktiga) 1895 så skulle han ta tåget ev. från Äspö station upp till Stockholm. Han efterlämnade hustru och många barn. Han återfanns aldrig vare sig död eller levande.

Nu försvann han förvisso i en tid då det var mycket lätt att försvinna utan att lämna ett spår efter sig. Det ryktades om att han skulle ha rest till Amerika. Vad som skulle tala emot det var hans ålder och han inte hade något flyttbetyg. Fast han kunde ha rest till Köpenhamn och där skaffat sig en s. k. "dansk väst". Det var många som gjorde på detta sätt. Flera svenskar ombord på Titanic hade gjort så.

Det troligaste är nog ändå att Persson for till Amerika. Kanske tillsammans med någon annan? Kan inte tänka mig att han kunde prata engelska. Undrar hur mycket pengar han hade med sig på den sista kända tågresan han gjorde?

Petter Perssons försvinnande kom att omnämnas första gången i Trelleborgs Allehanda den 28 november 1895.

Den snabba rörligheten som vi idag har fanns inte då. Det snabbaste sättet att resa var med tåg. Hade han t. ex. blivit rånmördad så hade troligtvis hans kvarlevor påträffats.

Petter Persson dödförklarades den 11 juni 1915 av häradsrätten i Vemmenhög.

Någon som har läst om detta mycket gamla försvinnande någonstans tidigare? Vad tror ni kan ha varit orsaken till försvinnandet?


https://sv.wikipedia.org/wiki/Petter_Persson

http://scangen.se/efterlysningar.php...=ny&svar=76115

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hemmesdynge_socken
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-04-24 kl. 13:59.
Citera
2019-04-25, 14:51
  #2
Medlem
Intressant fall, som jag aldrig läst om tidigare. Det kan knappast vara många f.d. riksdagsmän i Sverige som försvunnit spårlöst?

Om bygdeskvallret ville ha det till att han "rest till Amerika" måste det väl ha funnits någon grund för det antagandet? Det enda jag kan tänka mig är att han varit gravt skuldsatt och flytt från en hotande konkurs med vad pengar han kunde skrapa ihop i en hast. Det verkar mindre sannolikt att en välbärgad man i hans ålder plötsligt skulle ha gripits av våldsam äventyrslystnad, eller avvikit utomlands med sin älskarinna!

Vet man vad som hände med gården och hans familj efter försvinnandet? Fanns det något juridiskt skydd för hustru och barn i sådana fall, eller kunde fordringsägarna ställa dem på bar backe?
Citera
2019-04-25, 19:32
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fanns det en betydligt yngre kvinna med i bilden?

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Intressant fall, som jag aldrig läst om tidigare. Det kan knappast vara många f.d. riksdagsmän i Sverige som försvunnit spårlöst?

Om bygdeskvallret ville ha det till att han "rest till Amerika" måste det väl ha funnits någon grund för det antagandet? Det enda jag kan tänka mig är att han varit gravt skuldsatt och flytt från en hotande konkurs med vad pengar han kunde skrapa ihop i en hast. Det verkar mindre sannolikt att en välbärgad man i hans ålder plötsligt skulle ha gripits av våldsam äventyrslystnad, eller avvikit utomlands med sin älskarinna!

Vet man vad som hände med gården och hans familj efter försvinnandet? Fanns det något juridiskt skydd för hustru och barn i sådana fall, eller kunde fordringsägarna ställa dem på bar backe?

Jag känner i a f inte till någon annan riksdagsman som har försvunnit spårlöst.

Kan ev. ha funnits någon sådan ännu längre tillbaka i tiden. Vem vet?

Både han och hustrun kom från rika bondesläkter och familjens ekonomi skall ha varit mycket bra när Persson försvann.

Nej någon äventyrslystnad kan det knappast ha handlat i hans ålder. Kanske hade han en betydligt yngre älskarinna som han ville spendera all sin tid tillsammans med? Inte första gången detta i s f har skett.

Gustav Vilhelm Russberg, född 1822, var stationsinspektor på järnvägsstationen i Grästorp i Västergötland. Hans familj hade en guvernant för barnen. Denna 22 år yngre kvinna rymde stationsinspektören med till Amerika 1873.

Den försvunne riksdagsmannen kan också mycket väl ha känt folk som redan bodde i Nordamerika.

Vad som att hända med gården vet jag inte men familjen kan mycket väl ha kommit att bo kvar där. Förutom hustrun så efterlämnade en stor familj. Det fanns 5-6 barn och dessa bör ha varit vuxna vid faderns försvinnande.
Citera
2019-04-26, 07:00
  #4
Medlem
Crime-boy2s avatar
Han fanns inte med i PU.
Citera
2019-04-26, 10:22
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej med i PU.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Han fanns inte med i PU.

Tack för den uppgiften.

Persson kom kanske aldrig att bli polisanmäld som saknad av sin familj? Trelleborgs Allehanda skrev sin första artikel om hans försvinnande först efter att 5½ månad hade gått.
Citera
2019-04-26, 10:43
  #6
Medlem
Skaraborg, tack att du tog upp detta fall. Intressant med såhär pass gamla fall.
Citera
2019-04-26, 14:48
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olösta försvinnanden från 1800-talet i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Skaraborg, tack att du tog upp detta fall. Intressant med såhär pass gamla fall.

Tack LindvidArman för din uppskattning.

Att få fram olösta försvinnanden, även lösta försvinnanden för den del också, i Sverige från 1800-talet är inte så lätt. Utländska däremot går att få fram en del.
Citera
2019-04-26, 19:25
  #8
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Han fanns inte med i PU.

Hittar man gamla PU (polisunderrättelser) i arkiv någonstans? Man kan alltså inte hitta någon uppgift om att han var saknad av polis?
Citera
2019-04-27, 19:01
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla PU.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Hittar man gamla PU (polisunderrättelser) i arkiv någonstans? Man kan alltså inte hitta någon uppgift om att han var saknad av polis?

Jag vet att det finns arkiv med med gamla PU.

Har själv inte kollat detta men jag tror att det kan var 70 år som gäller? Kanske någon som är mera insatt i gamla PU kan berätta hur det förhåller sig.

Crime-boy2 har kollat gamla PU och Persson finns inte med där så kan det vara som så att hans familj aldrig polisanmälde honom som saknad.
Citera
2019-05-01, 20:14
  #10
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet att det finns arkiv med med gamla PU.

Har själv inte kollat detta men jag tror att det kan var 70 år som gäller? Kanske någon som är mera insatt i gamla PU kan berätta hur det förhåller sig.

Crime-boy2 har kollat gamla PU och Persson finns inte med där så kan det vara som så att hans familj aldrig polisanmälde honom som saknad.

Märkligt om polisen inte inblandades. Då skulle nog familjen blivit misstänkt förr eller senare och polisen inblandad i alla fall. Även märkligt med den sena rapporteringen i tidningen, om det inte stått i någon tidning tidigare? Han var ju ändå f.d. riksdagsman och exempelvis DN eller SvD skulle säkert ha skrivit om det.
Citera
2019-05-01, 20:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Märkligt om polisen inte inblandades. Då skulle nog familjen blivit misstänkt förr eller senare och polisen inblandad i alla fall. Även märkligt med den sena rapporteringen i tidningen, om det inte stått i någon tidning tidigare? Han var ju ändå f.d. riksdagsman och exempelvis DN eller SvD skulle säkert ha skrivit om det.

Tror på självmord eller olycka. Ytterst sällsynt man flyr från pengarna som han skulle ha gjort. Tror dessutom eventuell yngre kvinna lämnat honom om han inte hade några pengar kvar.

Det hade varit väldigt svårt för honom i USA som äldre man utan pengar. Inte direkt någon arbetsmarknaden skrikit efter.
Citera
2019-05-01, 21:15
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Både landstingsman och riksdagsman.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Märkligt om polisen inte inblandades. Då skulle nog familjen blivit misstänkt förr eller senare och polisen inblandad i alla fall. Även märkligt med den sena rapporteringen i tidningen, om det inte stått i någon tidning tidigare? Han var ju ändå f.d. riksdagsman och exempelvis DN eller SvD skulle säkert ha skrivit om det.

Jag håller med dig men vad skall man tro?

Den försvunne skall ju inte finnas med i PU.

Trelleborgs Allehanda som var lokaltidningen där han bodde rapporterade om hans försvinnande först den 28 november 1895. Om någon annan tidning skrev om detta innan vet jag inte. Han var en f. d. riksdagsman men innan den befattningen hade han även varit landstingsman.

Han lär ha varit en lokal kändis på sin tid och hade säkerligen ett stort kontaktnät även utanför sin hembygd. Inte minst i Stockholm.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback