2019-04-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Såsom jag har fått det förklarat för mig innefattas personen som kommer hit inte av några som helst medborgerliga förmåner i och med att blanketten behövs. Ansvaret och kostnaderna för detta ligger precis som i många andra länder då istället på ”värden” som bjuder in.

Kommer visumprrsonen behöva kosta något som normalt staten betalar för landets egna invånare, måste den inbjudande värden stå för kostnaden. Alternativt att man löser en speciell försäkring för vissa saker, exempelvis sjukvård.

Kostnader som kan uppstå är sjukvård, advokat/rättegångskostnader, mediciner, inblandad/vållande till olycka, bostadslös och i behov av soc.hjälp, etc.

Svenska staten vill helt enkelt inte ta ansvar för en enda kronas kostnad som kan uppstå för att denne gäst kommer hit. Fullt rimligt såsom medborgarskap och skatt ser ut. Ska gästen trots detta få ett visum, måste någon annan ställa upp och borga för att kostnaderna blir betalda om de uppstår. Har TS skrivit på en sådan inbjudan och försäkran är kostnaden TS ansvar. Så som jag har förstått det hela.

Du har fel i allt.
Citera
2019-04-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Doris
Denna tråd är nog en trolltråd, men svarar på ditt spörsmål. För att ett visum skall kunna utfärdas för en icke europeisk medborgare, är denne skyldig att täcka en sjukvårdsförsäkring i dennes hemland, som skall täcka alla eventuella kostnader som kan uppstå under en vistelse i det land vederbörande sökt visum till. Således. Personal på en svensk beskickning utomlands, läs ambassad, får inte och kan inte utfärda ett visum, om den sökande ej tecknat en sjukvårdsförsäkring i dennes hemland, som gäller under hela den sökandes vistelse i Schengen/Svärje.

Tack men det var inte svar på min undran.
Citera
2019-04-29, 15:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dezorian
Du har fel i allt.

Nej. Såvitt jag har fått info om måste personer från ex Sydaftrika och Tanzania beviljas visum för att komma hit. För att beviljas detta visum är kravet precis som postaren "Sven Doris" skriver nedan att man dels har någon som bjuder in men också att man besvarat frågorna jakande att man har en aktivsjukvårdsförsäkring.
Annars får man inget visum.

Rimligt och rätt självklart.
Hur många personer skulle inte med en nyupptäckt cancer, hjärntumör, diskbråck, blodsjukdom, krav på hjärt- och levertransplantation etc snabbt kunna ansöka om ett visum till Sverige och här bli försämrade under visumtiden för att därigenom få fullständig behandling här?
Då är personen ofta så sjuk att hemresa är omöjligt, operation och behandling måste göras i Sverige - det skulle kostar många hundratusen för varje sjuk individ.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Doris
Denna tråd är nog en trolltråd, men svarar på ditt spörsmål. För att ett visum skall kunna utfärdas för en icke europeisk medborgare, är denne skyldig att täcka en sjukvårdsförsäkring i dennes hemland, som skall täcka alla eventuella kostnader som kan uppstå under en vistelse i det land vederbörande sökt visum till. Således. Personal på en svensk beskickning utomlands, läs ambassad, får inte och kan inte utfärda ett visum, om den sökande ej tecknat en sjukvårdsförsäkring i dennes hemland, som gäller under hela den sökandes vistelse i Schengen/Svärje.
Citera
2019-04-29, 15:41
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt! Från vad jag hört skriver man ”Papperslös - landstinget betalar” på recept, fakturor osv så ordnar sig allt. Kanske TS kan prova det.

Kollade de hennes pass osv för övrigt? TS kanske kan svara att han inte har en aning vad de tjafsar om. Att det i själva verket måste varit hans mammas ugandiska väninna Mbongo Mbongo som varit på sjukhuset. Hon nås lättast via brevduva till sin bajshydda på savannen om de vill nå henne för betalning.
vilken humor du besitter! Hoppas verkligen inte ts är skyldig något. 🙉😲😁
Citera
2019-04-29, 21:18
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ingenstans man ärver skulder.

Jo, i Japan ärver man skulder.

Det är också vanligt att den överlevande familjen blir betalningsansvarig för alla kostnader i samband med ett stopp om någon väljer att begå självmord genom att hoppa framför ett tåg.

Hade detta varit Japan hade alltså TS förmodligen varit personligen betalningsskyldig för sin mormor.
Citera
2019-04-30, 17:08
Medlem
Citat:
Nej. Såvitt jag har fått info om måste personer från ex Sydaftrika och Tanzania beviljas visum för att komma hit. För att beviljas detta visum är kravet precis som postaren "Sven Doris" skriver nedan att man dels har någon som bjuder in men också att man besvarat frågorna jakande att man har en aktivsjukvårdsförsäkring.
Annars får man inget visum.

Rimligt och rätt självklart.
Hur många personer skulle inte med en nyupptäckt cancer, hjärntumör, diskbråck, blodsjukdom, krav på hjärt- och levertransplantation etc snabbt kunna ansöka om ett visum till Sverige och här bli försämrade under visumtiden för att därigenom få fullständig behandling här?
Då är personen ofta så sjuk att hemresa är omöjligt, operation och behandling måste göras i Sverige - det skulle kostar många hundratusen för varje sjuk individ.

Da tar vi det en gang till.

1
Den person som bjuder in kan inte kravas pa pengar, varken for sjukvard boende eller mat.
Inbjudaren ingar inget avtal och ar inte skyldig att gora nagonting overhuvudtaget.

2
Mormorn ifraga hade inte fatt nagot visum om hon inte hade en giltig forsakring.
De kollar upp det innan hon beviljas visum.
Citera
2019-04-30, 17:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Da tar vi det en gang till.

1
Den person som bjuder in kan inte kravas pa pengar, varken for sjukvard boende eller mat.
Inbjudaren ingar inget avtal och ar inte skyldig att gora nagonting overhuvudtaget.

2
Mormorn ifraga hade inte fatt nagot visum om hon inte hade en giltig forsakring.
De kollar upp det innan hon beviljas visum.

Det är ju just det vi påpekar - mormor borde enligt regelverket haft en försäkring eftersom hon fått sitt visum. Den försäkringen borde burit kostnaden.
Varken TS eller mormor borde ens fått se räkningen, hade fakturerats direkt till försäkringsbolaget från sjukhuset.
Citera
2019-04-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hur ska man då förstå punkt ”C. Ekonomi i samband med besöket
D. Din och den sökandes relation
E. Den sökandes personliga förhållanden

Vem står för den sökandes försörjning under besöket i Sverige?
den sökande
jag
annan person”?

For att beviljas visum maste afrikanen kunna visa att hon/han har pengar till uppehalle eller far hjalp med uppehalle under vistelsen i sverige.
Poangen ar att de inte ska jobba illegalt eller svalta ihjal pa gatan.

Da kan de antingen ha kontoutdrag som
visar att de har tillrackligt med pengar for sin vistelse i sverige, eller saga att inbjudaren hjalper till med uppehalle.

Det handlar enbart om huruvida besokaren beviljas visum.
Citera
2019-04-30, 17:43
Medlem
Citat:
Det är ju just det vi påpekar - mormor borde enligt regelverket haft en försäkring eftersom hon fått sitt visum. Den försäkringen borde burit kostnaden.
Varken TS eller mormor borde ens fått se räkningen, hade fakturerats direkt till försäkringsbolaget från sjukhuset.

Okej, jag missforstod.
Hur som helst har tradskaparen ingenting att bry sig om.

Antingen ar allt pahittat eller sa anvande mormorn nagon slags fejk forsakring som lurade ambassaden men inte sjukhuset.
Citera
2019-04-30, 17:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Okej, jag missforstod.
Hur som helst har tradskaparen ingenting att bry sig om.

Antingen ar allt pahittat eller sa anvande mormorn nagon slags fejk forsakring som lurade ambassaden men inte sjukhuset.

Ja då kommer ju saken i ett annat läge...
Förslaget och beräknande. Var TS delaktig?
Citera
2019-05-21, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18swecun
Hon har inget personnummer men hon får pension (från Sverige som jag förstår det då jag betvivlar att vita i Sydafrika får någon pensionspeng), hur går det till?
Hon har inget personnummer men hon får en faktura, hur går det till?

Hon har ingen pension här mig veterligen ocg det står inget personnummer någonstans. Bara hennes namn och adress.

Jag har intr fått något mer och inte hon heller. Ändå gått ett jävla tag..
Citera
2019-05-21, 00:30
Medlem
Märkligt detta. Msn kan i princip ta riktigt sjuka släktingar hit. Göra dom friska sen skicka hem dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in