Citat:
Stämmer bra detta!
jobbar med fastigheter och har ofta i trapphusen vid postboxarna sett öppnade brev slängda på golvet med reklamen där det varit utlänningar som fått faktura för akut sjukvård och adressen är alltså vart dom uppgivit dom bott.
Dom har självklart flyttat tillbaka till sina hemländer ( gästarbetare från indien el pakistan IT tekniker ) så den nuvarande boende fått brevet med fakturan som då öppnas och slängs.
Otroligt stora sjukhus kan ha så dålig kontroll på ev betalningsförmåga på utlänningar.
Eller så kan dom ej neka vård vid "akuta" besök.??
Det blir vi svenska som vanligt som får betala kalaset.
jobbar med fastigheter och har ofta i trapphusen vid postboxarna sett öppnade brev slängda på golvet med reklamen där det varit utlänningar som fått faktura för akut sjukvård och adressen är alltså vart dom uppgivit dom bott.
Dom har självklart flyttat tillbaka till sina hemländer ( gästarbetare från indien el pakistan IT tekniker ) så den nuvarande boende fått brevet med fakturan som då öppnas och slängs.
Otroligt stora sjukhus kan ha så dålig kontroll på ev betalningsförmåga på utlänningar.
Eller så kan dom ej neka vård vid "akuta" besök.??
Det blir vi svenska som vanligt som får betala kalaset.
Fetat. Det handlar inte om dålig koll. Lagen är sådan i detta land. Har själv varit med om en patient som fått stroke och som skulle flygas hem med ambulansflyg (kostar 100+ tkr). Vi ville ha en adress som vi kunde fakturera patienten på. Både för vården och för flyget varav tolken säger rent ut till mig på svenska "Tror du verkligen att han har pengar att betala för det här?" Jag bara sa att "Du anser att svenska skattebetalare ska stå för det istället?" Tolken svarade inte på det utan tittade bort. Kan tillägga att han kom från samma land som patienten och jag kan förstå hans kommentar. Han kände för sin landsman vilket jag säkert också hade gjort om det varit omvänt. Dock kan jag personligen tycka att Sverige är "för" generöst i många sammanhang. Det är mycket pengar som går till utländska patienter för vård. Tandvård inkluderat.
// CC