2019-04-26, 08:25
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Stämmer bra detta!
jobbar med fastigheter och har ofta i trapphusen vid postboxarna sett öppnade brev slängda på golvet med reklamen där det varit utlänningar som fått faktura för akut sjukvård och adressen är alltså vart dom uppgivit dom bott.

Dom har självklart flyttat tillbaka till sina hemländer ( gästarbetare från indien el pakistan IT tekniker ) så den nuvarande boende fått brevet med fakturan som då öppnas och slängs.

Otroligt stora sjukhus kan ha så dålig kontroll på ev betalningsförmåga på utlänningar.
Eller så kan dom ej neka vård vid "akuta" besök.??

Det blir vi svenska som vanligt som får betala kalaset.

Fetat. Det handlar inte om dålig koll. Lagen är sådan i detta land. Har själv varit med om en patient som fått stroke och som skulle flygas hem med ambulansflyg (kostar 100+ tkr). Vi ville ha en adress som vi kunde fakturera patienten på. Både för vården och för flyget varav tolken säger rent ut till mig på svenska "Tror du verkligen att han har pengar att betala för det här?" Jag bara sa att "Du anser att svenska skattebetalare ska stå för det istället?" Tolken svarade inte på det utan tittade bort. Kan tillägga att han kom från samma land som patienten och jag kan förstå hans kommentar. Han kände för sin landsman vilket jag säkert också hade gjort om det varit omvänt. Dock kan jag personligen tycka att Sverige är "för" generöst i många sammanhang. Det är mycket pengar som går till utländska patienter för vård. Tandvård inkluderat.

// CC
Citera
2019-04-26, 08:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Trolltråd, man utför bara akut vård på folk som ska betala för sin vård om de inte kan betala på plats.

Om TS mormor ramlat och fått en kärringfraktur på lårbenshalsen behöver den repareras med metallskrot. Det kostar lätt >100.000 kr. Det ÄR akut vård.
Citera
2019-04-26, 09:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xhenke
Om din mormor var tvungen att söka turistvisum till Sverige och du gjort en så kallad inbjudan i vilken du skrivit på att du tar hand om din mormors uppehälle under hennes vistelse i Sverige så kan du bli betalningsskyldig. Men jag antar att detta är ingenting du gjorde i samband med hennes besök?

Det skulle i sådana fall ha varit denna blankett:

https://www.migrationsverket.se/down..._240011_sv.pdf

Tack!

Detta torde klargöra hela frågeställningen.
De bekanta jag har som fått gäster från Tanzania för besök i Sverige har alla fått fylla i den här blanketten. Annars har gästerna inte fått inresevisumet från Svenska Ambassaden i Tanzania.

TSs mormor borde tillhöra samma kategori som övriga afrikanska medborgare bosatta där och då krävs både visum och att blanketten fylls i av någon i Sverige som ansvarar för kostnaderna. Dit räknas alla kostnader, också kostnader som kan uppstå för sjukvård - därför ordnar man vanligen en sjukvårdsförsäkring under vistelsen här.

För övrigt är det en märklig grundfrågeställning. Hade TSs mormor plötsligt ”behövt” bo på Grand någon vecka och ätit och festat gott för samma summa och därefter flugit hem, hade väl ingen funderat över om stackars mormor verkligen borde betala för kalaset. Hade TS varit med och skrivit på hade hen naturligvis också fått ett kravbrev.
Skillnaden inte så stor, sjukvård är en vara/tjänst man köper och som man själv eller någon annan måste betala för. Som mat, boende, transport, frisör, glasögon mm.
Senast redigerad av Solglittret 2019-04-26 kl. 09:33.
Citera
2019-04-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack!

Detta torde klargöra hela frågeställningen.
De bekanta jag har som fått gäster från Tanzania för besök i Sverige har alla fått fylla i den här blanketten. Annars har gästerna inte fått inresevisumet från Svenska Ambassaden i Tanzania.

TSs mormor borde tillhöra samma kategori som övriga afrikanska medborgare bosatta där och då krävs både visum och att blanketten fylls i av någon i Sverige som ansvarar för kostnaderna. Dit räknas alla kostnader, också kostnader som kan uppstå för sjukvård - därför ordnar man vanligen en sjukvårdsförsäkring under vistelsen här.

För övrigt är det en märklig grundfrågeställning. Hade TSs mormor plötsligt ”behövt” bo på Grand någon vecka och ätit och festat gott för samma summa och därefter flugit hem, hade väl ingen funderat över om stackars mormor verkligen borde betala för kalaset. Hade TS varit med och skrivit på hade hen naturligvis också fått ett kravbrev.
Skillnaden inte så stor, sjukvård är en vara/tjänst man köper och som man själv eller någon annan måste betala för. Som mat, boende, transport, frisör, glasögon mm.

Nej den blanketten gor honom inte betalningsskyldig for hennes sjukvard. Han blir inte ens skyldig att betala hennes uppehalle och mat.
Citera
2019-04-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dezorian
Nej den blanketten gor honom inte betalningsskyldig for hennes sjukvard. Han blir inte ens skyldig att betala hennes uppehalle och mat.

Om han kryssar i rutan att han står för hennes försörjning, vad innebär det i praktiken? Ingår vårdkostnader i försörjningsskyldigheten?
Citera
2019-04-26, 11:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om han kryssar i rutan att han står för hennes försörjning, vad innebär det i praktiken? Ingår vårdkostnader i försörjningsskyldigheten?

Såsom jag har fått det förklarat för mig innefattas personen som kommer hit inte av några som helst medborgerliga förmåner i och med att blanketten behövs. Ansvaret och kostnaderna för detta ligger precis som i många andra länder då istället på ”värden” som bjuder in.

Kommer visumprrsonen behöva kosta något som normalt staten betalar för landets egna invånare, måste den inbjudande värden stå för kostnaden. Alternativt att man löser en speciell försäkring för vissa saker, exempelvis sjukvård.

Kostnader som kan uppstå är sjukvård, advokat/rättegångskostnader, mediciner, inblandad/vållande till olycka, bostadslös och i behov av soc.hjälp, etc.

Svenska staten vill helt enkelt inte ta ansvar för en enda kronas kostnad som kan uppstå för att denne gäst kommer hit. Fullt rimligt såsom medborgarskap och skatt ser ut. Ska gästen trots detta få ett visum, måste någon annan ställa upp och borga för att kostnaderna blir betalda om de uppstår. Har TS skrivit på en sådan inbjudan och försäkran är kostnaden TS ansvar. Så som jag har förstått det hela.
Citera
2019-04-26, 16:05
Medlem
Citat:

Nej. Personen som bjuder in har inga skyldigheter, han behover inte ens ge den inbjudna personen 1kr till mat.

Las blanketten.
Ingenstans star det att man kan kravas pa pengar.
Inbjudningen/blanketten har inga forpliktelser.
Citera
2019-04-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dezorian
Nej. Personen som bjuder in har inga skyldigheter, han behover inte ens ge den inbjudna personen 1kr till mat.

Las blanketten.
Ingenstans star det att man kan kravas pa pengar.
Inbjudningen/blanketten har inga forpliktelser.

Hur ska man då förstå punkt ”C. Ekonomi i samband med besöket
D. Din och den sökandes relation
E. Den sökandes personliga förhållanden

Vem står för den sökandes försörjning under besöket i Sverige?
den sökande
jag
annan person”?
Citera
2019-04-26, 18:48
Medlem
GNOMDSs avatar
Kanske svenska staten lämnar in en stämningsansökan i Sydafrika angående denna vårdskuld.Jag har bott i utlandet (inte i Sydafrika) och har använt sjukvård ibland.Då har jag betalat kontant.Pass och ATM kort som deposition vid sjukhus besök.Det ät ingen ide' att försöka sig på med springnota. Fast det verkar fungera annorlunda i Sverige.
Citera
2019-04-27, 14:50
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Fetat. Det handlar inte om dålig koll. Lagen är sådan i detta land. Har själv varit med om en patient som fått stroke och som skulle flygas hem med ambulansflyg (kostar 100+ tkr). Vi ville ha en adress som vi kunde fakturera patienten på. Både för vården och för flyget varav tolken säger rent ut till mig på svenska "Tror du verkligen att han har pengar att betala för det här?" Jag bara sa att "Du anser att svenska skattebetalare ska stå för det istället?" Tolken svarade inte på det utan tittade bort. Kan tillägga att han kom från samma land som patienten och jag kan förstå hans kommentar. Han kände för sin landsman vilket jag säkert också hade gjort om det varit omvänt. Dock kan jag personligen tycka att Sverige är "för" generöst i många sammanhang. Det är mycket pengar som går till utländska patienter för vård. Tandvård inkluderat.

// CC

Tack får intressant inlägg!

Jaså Lagen är så generös.

Men finns det då verkligen tillfällen då patienter nekas vård/besök hos läkare etc pga ej svensk medborgare eller har PUT?

Otroligt sverige kan vara så generösta ....Det finns ju en del svenskar som åker till thailand utan försäkring och råkar illa ut, varit skriverier , man får intrycket det är hårda regler där och anhöriga tvingas betala för få hem personen.
Citera
2019-04-29, 12:29
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tack får intressant inlägg!

Jaså Lagen är så generös.

Men finns det då verkligen tillfällen då patienter nekas vård/besök hos läkare etc pga ej svensk medborgare eller har PUT?

Otroligt sverige kan vara så generösta ....Det finns ju en del svenskar som åker till thailand utan försäkring och råkar illa ut, varit skriverier , man får intrycket det är hårda regler där och anhöriga tvingas betala för få hem personen.

Jag vet inte hur det är utomlands men min uppfattning är att Sverige är mycket generöst när det gäller sjukvård. Akutsjukvård ges alltid men sedan var gränsen går från akut till "vård" är inte alltid lätt att dra. Det akuta läget är kanske förbi men sedan ska patienten tas sig hem för att få vård i sitt hemland och det landet kanske inte har den vården.

Min uppfattning är att det är extremt sällan som vi i Sverige nekar någon person vård.

Vad gäller betalning vet svensk sjukvård väldigt ofta att utländska personer aldrig kommer att betala för sig utan räkning skickas och skrivs sedan efter ett år av och tas upp som en kundförlust (kostnad) i bokslutet. Sjukhuset jag arbetar på hade kundförluster på över 57 mnkr förra året. Dock gäller det alla som inte betalar för sig, inte bara utländska medborgare.

Tandvård, där får du som asylsökande gratis tills du är 24. Är du äldre än 24 kostar det 50 kr per besök. Jämför det med vad svenskar generellt får betala. Finns rykten (betonar rykten) som säger att det kommer en del utländska personer till Sverige, hävdar att det är papperslösa, får extremt billig tandvård och åker sedan hem igen. Vet inte om det är sant eller i så fall hur omfattande det är då jag inte arbetar inom tandvården men det är i alla fall ett exempel på hur generöst Sverige är med att ge många andra människor vård (tandvård inkluderad).

// CC
Citera
2019-04-29, 13:50
Bannlyst
Citat:
Hur ska man då förstå punkt ”C. Ekonomi i samband med besöket
D. Din och den sökandes relation
E. Den sökandes personliga förhållanden

Vem står för den sökandes försörjning under besöket i Sverige?
den sökande
jag
annan person”?
Denna tråd är nog en trolltråd, men svarar på ditt spörsmål. För att ett visum skall kunna utfärdas för en icke europeisk medborgare, är denne skyldig att täcka en sjukvårdsförsäkring i dennes hemland, som skall täcka alla eventuella kostnader som kan uppstå under en vistelse i det land vederbörande sökt visum till. Således. Personal på en svensk beskickning utomlands, läs ambassad, får inte och kan inte utfärda ett visum, om den sökande ej tecknat en sjukvårdsförsäkring i dennes hemland, som gäller under hela den sökandes vistelse i Schengen/Svärje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in