Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-23, 02:57
  #1
Medlem
Tja

Vad vet ni för självbiografier som är skrivna av "vanligt folk" som inte har sin egna wikipedia artikel och som skildrar mycket info om familjesituationen, t. ex. föräldrarnas liv, psyke och påverkan?

Behöver inte vara superbra skrivet så länge det känns ärligt och utförligt!

Är svårt att hitta genom google, får bara upp resultat på motsatsen då internet är klottrat med bajs.
Citera
2019-04-23, 03:00
  #2
Avstängd
villea-fs avatar
stötte på en bok som hette vingklippt ängel av Berny Pålsson förra veckan. hade inte hört om den tidigare för författaren verkade inte vara så känd. har inte läst den själv men ämnet ska vara psykisk ohälsa
Citera
2019-04-23, 03:09
  #3
Medlem
Musvilkenmusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villea-f
stötte på en bok som hette vingklippt ängel av Berny Pålsson förra veckan. hade inte hört om den tidigare för författaren verkade inte vara så känd. har inte läst den själv men ämnet ska vara psykisk ohälsa

Hon är ganska känd. Särskilt under emoepoken, fan var och varannan fjortis hade hennes bok.

Hon har dessutom en tråd: (FB) Skvaller om Berny Pålsson?
Citera
2019-04-23, 03:31
  #4
Avstängd
villea-fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musvilkenmusen
Hon är ganska känd. Särskilt under emoepoken, fan var och varannan fjortis hade hennes bok.

Hon har dessutom en tråd: (FB) Skvaller om Berny Pålsson?

jaha, oj. tack för informationen hade själv aldrig hört namnet men är inte i såna kretsar heller hehe
Citera
2019-04-23, 05:22
  #5
Medlem
Gå till biblioteket och fråga / kolla. Finns hur mycket som helst.
Citera
2019-04-23, 05:33
  #6
Medlem
lampross avatar
Som antytt, går man till ett bibliotek och kollar avdelningen för biografier så hittar man rätt många självbiografier om folk som har en historia att berätta. Om psykisk situation med mera.
Citera
2019-04-23, 10:59
  #7
Medlem
Bakom stängda dörrar är en självbiografi skriven av en okänd kvinna som skriver om sin uppväxt med en far som förgrep sig på henne, där samhället och skolan blundade.
Citera
2019-04-23, 21:29
  #8
Medlem
Saltkatts avatar
Det finns hundratals eller mer, ofta utgivna på eget förlag eller print-on-demand. Ofta halvt oläsliga. Biblioteken köper ogärna in dem, eftersom de är så usla. (Fast inte uslare än kändisarnas självbiografier hade varit om de inte hade använt spökskrivare, förstås.) Men ibland kan man hitta lokala författare av det här slaget på sitt närmaste bibliotek, som kan ha något slags lokalhistoriskt intresse.
Citera
2019-04-23, 22:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det finns hundratals eller mer, ofta utgivna på eget förlag eller print-on-demand. Ofta halvt oläsliga. Biblioteken köper ogärna in dem, eftersom de är så usla. (Fast inte uslare än kändisarnas självbiografier hade varit om de inte hade använt spökskrivare, förstås.) Men ibland kan man hitta lokala författare av det här slaget på sitt närmaste bibliotek, som kan ha något slags lokalhistoriskt intresse.
Tack för tipset.

Var inne i ett lokalt bibliotek och frågade, även om personalen var väldigt kunnig så verkade det svårt att hitta just mitt krav på böcker - även efter att jag sa att det kunde handla om kända personer också. Det fanns alltid någon form av vinkling, såsom krig, endast fokus på drogmissbruk eller "jag vill bli en världskänd sångare"...

Jag vet att dessa böcker finns så ska nog ta och även fråga lokala antikvariat. Det absolut bästa med att det är en okänd person, en "amatör", är nog ärligheten i texten som jag är ute efter. Många småbloggare skriver mer än tillräckligt bra, så länge det håller måttet och är informativt och ärligt så är det nog bättre än någon annan bok som inte klarar av de absolut viktigaste punkterna i en självbiografi! Varför man skriver boken påverkar ju otroligt mycket för hur slutresultat och innehållet blir.
Citera
2019-04-23, 22:34
  #10
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Tack för tipset.

Var inne i ett lokalt bibliotek och frågade, även om personalen var väldigt kunnig så verkade det svårt att hitta just mitt krav på böcker - även efter att jag sa att det kunde handla om kända personer också. Det fanns alltid någon form av vinkling, såsom krig, endast fokus på drogmissbruk eller "jag vill bli en världskänd sångare"...

Jag vet att dessa böcker finns så ska nog ta och även fråga lokala antikvariat. Det absolut bästa med att det är en okänd person, en "amatör", är nog ärligheten i texten som jag är ute efter. Många småbloggare skriver mer än tillräckligt bra, så länge det håller måttet och är informativt och ärligt så är det nog bättre än någon annan bok som inte klarar av de absolut viktigaste punkterna i en självbiografi! Varför man skriver boken påverkar ju otroligt mycket för hur slutresultat och innehållet blir.

Är det någon särskild typ av fokus/generation/klass/ämne/sinnestillstånd som intresserar dig? Skulle bli lite lättare att ev. tipsa om någonting då.
Citera
2019-04-24, 00:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Är det någon särskild typ av fokus/generation/klass/ämne/sinnestillstånd som intresserar dig? Skulle bli lite lättare att ev. tipsa om någonting då.
Letar efter svåra (eller medelsvåra) levnadsförhållanden som har påverkats av möjliga psykiska sjukdomar i släkten eller drogmissbruk, men som fokuserar sig på författarens liv genom detta, och hur författaren fick lära sig att kanske pappan var psykopat, och hur detta påverkade livet, och varför han var det (på grund av mormor)...

Kanske är en luddig förklaring? Men på något sätt så känner jag att många biografer blir enkelriktade och bara fokuserar på just ett drogmissbruk t. ex. som författaren hade utvecklat, utan att blanda in familjens påverkan, om det fanns någon. Eller att de fokuserar på bara en familjemedlems drogmissbruk och inte sätter det så mycket i perspektiv till sig själv eller andra i familjen.

Letar helst efter svenska författare. Generationen spelar inte så stor roll, bara det inte var alldeles för länge sen, vi kanske kan dra strecket vid 1950.
Citera
2019-04-24, 14:45
  #12
Medlem
Rakiis avatar
Kanske inte riktigt vad du eftersöker men gör ett försök och tipsar om Tokfursten av Elgard Jonsson släppt 1996.

https://www.akademibokhandeln.se/bok...9789187852237/

Läst den en gång själv då jag gick i gymnasiet men det var några år sedan, men minns att den ger en bra inblick i en schizofrens sinne och värld.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback