• 1
  • 2
2019-04-22, 02:21
Medlem
Craiggs avatar
Jag är en ung kille i 20-25 års åldern som bott i storstan ett tag nu, men funderar på att flytta av diverse skäl. Har börjat sikta mig in på Småland då jag har släkt där, men vill ändå bo i en någorlunda stor stad och inte en "håla".

Om man skulle välja mellan Jönköping eller Växjö, vilken av dessa städer är att föredra? Uteliv och kulturliv är väldigt viktigt då jag gillar sånt, vilken av städerna har bäst utbud på det? Jag har varit i båda städerna, dock var det länge sen och bara under dagen så jag minns inte så mycket. Vill dock minnas att Jönköping var lite finare än Växjö till utseendet. Men sett till städerna som helhet, vilken skulle ni säga är bäst?
Citera
2019-04-22, 07:38
Medlem
Vill slå ett slag för Kalmar, ligger vid kusten, centrum uppbyggt på små öar, gott om historiska byggnader, samma universitet som Växjö.
Citera
2019-04-22, 09:49
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Är uteliv och kulturliv viktigt så skulle jag säga Jönköping. Det är en större stad och har ett bredare utbud när det kommer till utelivet. Sen har vi ju Jönköpings Stadsteater och kulturhuset Spira som sätter upp mycket konserter och teatrar av olika slag.

Sen skadar det ju inte att bo en av Sveriges vackraste städer, den kallas ju "Vätterns Pärla"av en anledning 😉

Däremot svårt att få tag i lägenhet, det kanske är det som talar för Växjö? Men det kanske är lika illa där.
Citera
2019-04-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Är uteliv och kulturliv viktigt så skulle jag säga Jönköping. Det är en större stad och har ett bredare utbud när det kommer till utelivet. Sen har vi ju Jönköpings Stadsteater och kulturhuset Spira som sätter upp mycket konserter och teatrar av olika slag.

Sen skadar det ju inte att bo en av Sveriges vackraste städer, den kallas ju "Vätterns Pärla"av en anledning 😉

Däremot svårt att få tag i lägenhet, det kanske är det som talar för Växjö? Men det kanske är lika illa där.

Det väller in över 100 000 människor varje år, även om regeringen påstår att gränserna är stängda.
Alla städer/hålor lider av bostadsbrist.

Jönköping är fint, man har vattnet precis bredvid. Men det är backigt som fan. Man får starka ben om man bor högst upp på kullen. Tjejerna uppe på krönet är ganska vältränade och alla tjockisar bor nere i dalen.
Citera
2019-04-22, 11:38
Medlem
Jönköping har ett vackert läge. Det är inte samma sak som att själva staden skulle vara vara särskilt vacker. Den är ganska intetsägande och alldeles för utspridd. Jönköpings läge är nog också bättre rent geografiskt. Det är ju som ett kryss mellan Stockholm, Göteborg och Skåne – i princip.

Båda städerna har ju varit ganska framgångsrika de senaste decennierna. Det är liksom en rätt positiv stämning i båda städerna. Båda städerna har i förhållande till dess storlek det rätt bra ställt när det kommer till hotell, restauranger och sådant. Växjö har till och med en restaurang med i Guide Michelin(PM&Vänner). Även Växjö har tillgång till vatten centralt i staden och en bit utanför. Båda städerna har ju tillgång till eftergymnasiala studier vilket ger ett visst inflöde av människor.

Växjö har få soltimmar och ligger emellertid i skogen. Men det kanske kompenseras upp av att Jönköping brukar vara riktigt j-a vidrigt kallt på vintern.

Annars är det väl som de flesta medelstora städer skulle jag gissa. Sitta och stampa takt i någon företagssponsrad SHL-arena och hoppas att Melodifestivalen ska dyka upp i samma arena. Efter ett tag börjar sannolikt lite för många ansikten dyka upp lite för frekvent på samma ställen som tidigare.

Annars är både Växjö/Kronobergstrakten och Jönköpingstrakten befolkade av driftiga människor som inte tycker om att fundera så mycket eller dra saker i långbänk. Om du i stället vill ha fler soltimmar, galghumor och ett satans gnäll eller käbbel om något bygge av något slag och dessutom vill ha närhet till Ölands stränder och Blekinges skärgård är det Kalmar(Kääääälma!) du ska sikta in dig på.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2019-04-22 kl. 11:44.
Citera
2019-04-22, 20:09
Medlem
killawifes avatar
Jönköping. Växjö är en håla utan några positiva aspekter.
Citera
2020-09-22, 22:15
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg

Om man skulle välja mellan Jönköping eller Växjö, vilken av dessa städer är att föredra? Men sett till städerna som helhet, vilken skulle ni säga är bäst?

Svårt. Jönköping är större än Växjö, men väldigt utspritt. Det är mer som flera städer som sitter ihop. Blåsigt med kalla Vättern intill.

Växjö har Öresundståg som går direkt till Malmö/Köpenhamn. Växjö är kompaktare och mysigare, påminner lite om Lund. Växjö är påtagligt kulturberikat. I Jönköping uppfattar jag det som att kulturberikarna inte syns till lika mycket. Jag skulle nog välja Växjö.
Citera
2020-09-22, 22:21
Medlem
Växjö är stendött & blatteinfesterat till bredden (alla städer tyvärr). Jönköping är större & absolut vackrare...
Citera
2020-10-08, 12:24
Medlem
Jönköping har ett "starkt" uteliv. Måååånga uteställen och restauranger.

Växjö har ett starkare kulturliv skulle kag säga, och en mer levande landsbygd. Otrolig matmarknad och evenemang. Vacker natur. Jönköpings kulturliv suger enligt mig. De har försummat kulturen i utbyte mot shopping och stadsbyggnation. Kultur ska ske i det fördolda och prydas av dyra byggnader.

Däremot finns en otroligt bra initiariv från allmänheten i form av rekomarknaden som anordnas veckovis, men handel sker via facebook.
Citera
2020-10-08, 14:41
Medlem
Il.Malizias avatar
Jönköping utan tvekan. Ligger bra till; mitt mellan alla störra centran i mellersta Sverige. Motorvägar till Skåne, Göteborg och Stockholm. Fint är det också.
Växjö är en förvuxen håla mitt i skogen enbart anslutet via landsvägar.
Smålands finaste är Kalmar, men mellan de två är Jönköping tveklöst bäst.

Om staden en dag få tummen ur och gräver ner järnvägen längs med vattnet så har du en strandpromenad av råge om somrarna (den lär väl förstöras av blattegäng likt Hornsberg Strand i Stockholm. Allt allmänt och trevligt ska ju förstöras numera. Men men).
Citera
2020-10-13, 13:06
Medlem
Jönköping är svårt. Det finns något konstlat över staden som gör att den känns mycket mindre än vad den är. Högskolorna är låtsasvarianter och stadsplaneringen andas förort. Om man ska trivas i Smålands Jerusalem bör man nog vara van vid att bo i betydligt mindre städer. Det sagt, så är läget förstås oerhört vackert med "havsnära" känsla, ganska likt att bo i en norsk fjord. Tågförbindelserna är kluriga.

Om Växjö kan man väl inte säga så mycket förmildrande. Det är ju på riktigt en håla ute i granskogen. Dock finns det ett välmående näringsliv i området, vilket förstås är positivt. Universitetet sägs också vara ganska trevligt.

Hur integrationen ser ut i städerna vet jag inte, men generellt är smålandskommunerna rätt bra på att faktiskt sätta flyktingarna i arbete (istället för att driva runt i "projekt" eller sälja droger, som i storstäderna). Sannolikheten för att en arabklan ska muta in någon av städerna borde därmed vara lite lägre än i övriga riket.
Citera
2020-10-15, 11:03
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jönköping är svårt. Det finns något konstlat över staden som gör att den känns mycket mindre än vad den är. Högskolorna är låtsasvarianter och stadsplaneringen andas förort. Om man ska trivas i Smålands Jerusalem bör man nog vara van vid att bo i betydligt mindre städer. Det sagt, så är läget förstås oerhört vackert med "havsnära" känsla, ganska likt att bo i en norsk fjord. Tågförbindelserna är kluriga.

Snarare tvärtom. Kör man på E4:an genom Jönköping tror man att det är en storstad med flera hundratusen invånare eftersom det är så utspritt. Huskvarna tillhör numer tätorten Jönköping fast det egentligen är ett eget samhälle. Jönköping är spretigt då det ligger mellan Vättern och två större sjöar.
Annat än på sommaren är Vättern ingen speciellt trevlig sjö att bo intill, bara kallt och blåsigt.

Stadsplaneringen gör att det finns två centrum. Får uppfattningen att bil är mer nödvändigt i Jönköping än tex. i Växjö.

Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Om Växjö kan man väl inte säga så mycket förmildrande. Det är ju på riktigt en håla ute i granskogen. Dock finns det ett välmående näringsliv i området, vilket förstås är positivt. Universitetet sägs också vara ganska trevligt.

Hur integrationen ser ut i städerna vet jag inte, men generellt är smålandskommunerna rätt bra på att faktiskt sätta flyktingarna i arbete (istället för att driva runt i "projekt" eller sälja droger, som i storstäderna). Sannolikheten för att en arabklan ska muta in någon av städerna borde därmed vara lite lägre än i övriga riket.

Växjö ligger mer avsides, men 13 min tågresa från Alvesta gör att du enkelt tar dig till Malmö, Göteborg och Stockholm. Tågmässigt är Jönköping sämre då det ligger långt från stambanan.

Växjö har sydsvensk stadsplan, dvs promenadvänligt, tätbebyggt och kompakt. Jönköping är mer mellansvenskt utspritt. Växjö är trevligare då man slipper de långa avstånden. Lasarettet och kulturinstutioner som utvandrarnas hus och konserthuset ligger centralt. Det enda undantaget är högskolan som ligger 2,5km söderut.

I och med att Växjö är kompaktare, så är närvaron av kulturberikare påtagligare i Växjö. Gettot Araby ligger nära centrum, så babbeluringarna syns hänga även centralt.

I Jönköping ligger no-go zonen Råslätt 5km söder om centrum, så Jönköpingsmussarna ses inte till lika ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in