2025-05-01, 11:29
Medlem
.nattramn.s avatar
Islam är väl näst största religionen i sverige ändå finns ingen kvinnlig imam. Det finns kvinnlig rabbin, kvinnlig präst i Sverige. Som naturligt är hittar vi de flästa kvinnliga rabbiner i Israel och usa. Det finns några få kvinnor som är imam i västländer, men finns det någon överhuvud taget i Mellanöstern?

Det är uppenbart att islam stängt porten för kvinnor, det är på inget vis en jämställd religion. Men sverige är eller säger sig vara jämställt. Hur kommer det sig att en så stor grupp får bryta mot våra värderingar. Det är väl inte heller bara värderingar. Kyrkan prässades av regeringen att tillåta kvinnliga präster efter andra världskriget.

Jag tycker att det borde vara självklart att en kvinna utan slöja ska kunna leda bön för både män och kvinnor i sverige. Att inte acceptera det ska ingen religion i sverige komma undan med.

När vi kommit dit då inte längre islam fritagits från kravet på jämställdhet utan är tvingade att leva upp till det som alla andra religioner i sverige gör kanske vi även är där då kvinnor enbart bär slöja om det är deras egen vilja.

I Danmark finns en kvinnlig imam som leder bön för både män och kvinnor utan slöja. Om jag förstått detta rätt. Det kan ju hända att detta sprids till Sverige och att muslimer i Sverige omfamnar idén om ett tag. Jag vill i all fall även se samma sak här.
Senast redigerad av .nattramn. 2025-05-01 kl. 11:43.
Citera
2025-05-04, 03:05
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Islam är väl näst största religionen i sverige ändå finns ingen kvinnlig imam. Det finns kvinnlig rabbin, kvinnlig präst i Sverige. Som naturligt är hittar vi de flästa kvinnliga rabbiner i Israel och usa.
Barnafödandet minskar också bland svenskar. Inom islam betonas kvinnans roll i hemmet som ansvarig för kommande generation, medan män leder samhället. I Sverige förtrycker man kvinnor genom att vilja att de ska vara horiga karriärskvinnor. Samtidigt verkar svenska männen ha fastnat i feminint beteende. Man kan undra vad någon egentligen vill?
Citera
2025-05-04, 09:03
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn
Barnafödandet minskar också bland svenskar. Inom islam betonas kvinnans roll i hemmet som ansvarig för kommande generation, medan män leder samhället. I Sverige förtrycker man kvinnor genom att vilja att de ska vara horiga karriärskvinnor. Samtidigt verkar svenska männen ha fastnat i feminint beteende. Man kan undra vad någon egentligen vill?
Eftersom vi är överbefolkade och inte klarar våra miljömål, ser jag det som en fördel att vi skulle minskat i befolkning. Rent sett hur samhället fungerar tror jag inte det blir ett problem innan vi når en medelålder över 50.

Om det sexuella bottnar i respekt och vänskap, så är även de relationer som är "fria" fina.

Det ser ut som om du har en dålig syn på både män och kvinnor, jag delar inte din uppfattning.

Jämställdhet är en gåva till både männen och kvinnorna det gör oss starkare.

Att få välja själv och vara fri är viktigt för mig som kvinna och människa. Bara sätt dig in i tanken att du skulle vara kvinna i ett muslimskt land. Bli bortgift innan du kanske är 18, med någon du själv inte har valt. Inte får använda preventivmedel fören du är över 40. Ditt kön används till att förslava dig. Du kanske inte får gå i skola mer en några år, inte ha bankkonto, inte köra bil, inte ens cykla förutom i speciella parker, kanske inte ens gå ut om du inte måste.

Inte en normal människa kan väl tycka att det är bättre för kvinnan en hur vi har det i väst. Men visst det har tagit av när det gäller skönhets operationen, samt en del av männen och kvinnan har börjat med värderingar du utrycker vända sig emot varandra.

Jag vet inte var din bitterhet kommer i från. Men om det är det du tycker om människor är det också det du kommer att möta.
Citera
2025-05-04, 16:59
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Att få välja själv och vara fri är viktigt för mig som kvinna och människa. Bara sätt dig in i tanken att du skulle vara kvinna i ett muslimskt land. Bli bortgift innan du kanske är 18, med någon du själv inte har valt. Inte får använda preventivmedel fören du är över 40. Ditt kön används till att förslava dig. Du kanske inte får gå i skola mer en några år, inte ha bankkonto, inte köra bil, inte ens cykla förutom i speciella parker, kanske inte ens gå ut om du inte måste.
Överbefolkning i Sverige? Hörru lilla gumman, när kvinnor bestämmer själva blir det bara pannkaka. Fattar du inte ditt eget bästa? Männen tar hand om dig, det är kärlek! Kvinnorna ska inte sitta på universiteten och supa. I Islam kommer du få stor lycklig familj, och heder som kvinna! Annars till slut sitter ni där som ensamma gamla russin och undrar varför ingen vill ha er.
Citat:
Ett av de viktigaste sakerna som islam betonat är kvinnans roll i samhället. Islam ser inte på kvinnan som en hemmafru, utan som den viktigaste institutionen i hemmet och samhället, ifall hon lever upp till sin roll som islam poängterat.
https://islamportalen.se/2016/02/15/...kt-inom-islam/
Citat:
Det är skillnad mellan kvantitet och kvalité. Det är skillnad mellan jämlikhet och att vara exakt likadana. Vad som är säkert är att islam inte anser det vara identiska eller exakt likadana rättigheter mellan man och kvinna, men den har aldrig trott på prioritering och diskriminering till männens fördel. Islam har också observerat principen om jämlikhet mellan man och kvinna.
https://islamportalen.se/2015/06/13/...ams-varldssyn/
Senast redigerad av LidaSaghaidachn 2025-05-04 kl. 17:26.
Citera
2025-05-04, 19:40
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn
Överbefolkning i Sverige? Hörru lilla gumman, när kvinnor bestämmer själva blir det bara pannkaka. Fattar du inte ditt eget bästa? Männen tar hand om dig, det är kärlek! Kvinnorna ska inte sitta på universiteten och supa. I Islam kommer du få stor lycklig familj, och heder som kvinna! Annars till slut sitter ni där som ensamma gamla russin och undrar varför ingen vill ha er.

https://islamportalen.se/2016/02/15/...kt-inom-islam/

https://islamportalen.se/2015/06/13/...ams-varldssyn/
Ska jag förstå det som om du är en muslimsk man? För kvinna kan du knappast vara och inte en av de starka stolta svenska männen, som skyddar och inte förtrycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in