Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-15, 17:44
  #1753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd
Nej tanken att det skulle vara muslimska män i majoritet på FB har aldrig slagit mig.


Var det hvad jeg skrev?
Citera
2019-10-15, 17:49
  #1754
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd
Islam eller andra så kallade religioner har naturligtvis inte rätt om kvinnor. Men det som förvånar mig är att många män på detta forum inte kan se sina egna likheter med islam i frågan om kvinnor. Många män verkar vara motståndare till islam men de uttrycker samma, och till och med MER extrema åsikter om kvinnor...

Vilka är dessa extrema åsikter om kvinnor som delas på flashback?
Citera
2019-10-16, 07:09
  #1755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Jag personligen (som kvinna) ser i princip alla religioner på ett eller annat vis som kvinnoförtryckande. Visst har vissa religioner anpassat sig mer till nutidens samhälle, men det finns mycket kvar att göra.

Islam är en sådan religion som jag ser som en kvinnoförtryckande religion, de nervärderar kvinnan, hon ses som en ägodel, först föräldrarna sedan mannen. Hon får inte bo i eget hushåll (om det nu inte är en liberal del av islam, men det är få som är så liberala) kvinnan ska hela tiden ha någon form av "förkläde/vakt" med sig, hon får inte klä sig som hon vill..... hon är helt enkelt uppfostrad med att allt är förbjudet för henne. Självständighet är ett ord som inte existerar för islamska kvinnor, även om de själva säger att de får välja om de vill ha slöja eller inte, de känner en press från familjen att ha de. De påstår att de för gifta sig med vem de vill....bara familjen godkänner det.... Den fria viljan existerar inte för kvinnorna.
Men inom t.e.x. katolska kyrkan förekommer kvinnoförtryck, kvinnor tillåts inte använda preventivmedel, de får inte göra abort, de är styrda av familjen de också.

Jag tror inte att det är möjligt att leva som troende och samtidigt leva i ett jämställt samhälle där alla människor har lika stora rättigheter. Religionen kommer alltid att trycka ner kvinnorna och på ett eller annat vis göra dem till ägodelar för familjen att styra över. Antingen föräldrarna eller deras man.

En del män och förvisso en del kvinnor använder sin religion som svepskäl för sina egna behov att förtrycka kvinnor. Så finns det andra som använder sig av politik, biologi eller annat för sitt behov att förtrycka. Å andra sidan kan man använda sig av religion för att befrämja alla människors lika värde. Mycket beror på hur vi är fostrade att tolka religionen. Tolkningssätten kan utvecklas och variera med tid och plats.
Islam har tyvärr fler mörka sidor än ljusa. MEN jag har träffat vettiga och moderna muslimer också. Tyvärr är de rätt tysta, man kan fråga sig varför.
Citera
2019-10-16, 07:11
  #1756
Avstängd
seekkkm1s avatar
En ägodel som kontrolleras som boskap, som måste maskera sig, som alltid ska vara redo att ge sex, annars har mannen rätt att slå ihjäl dem för att återuppta hedern.

Stabil religion.
Citera
2019-10-18, 17:23
  #1757
Medlem
Finns det något inom islam som säger att kvinnor inte får sova på hotell själva? Har en muslimsk kvinnlig kollega som verkar ha problem med en konferens då vi kommer ha hotellövernattning. Är detta något som kan tänkas bero av religionen?
Citera
2019-12-23, 10:30
  #1758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Finns det något inom islam som säger att kvinnor inte får sova på hotell själva? Har en muslimsk kvinnlig kollega som verkar ha problem med en konferens då vi kommer ha hotellövernattning. Är detta något som kan tänkas bero av religionen?


Inte för religionen så länge hon har eget rum eller delar med en kvinna, för hon är väl inte den enda kvinnan som deltar på konferensen? Men hon kanske har en svartsjuk man som jävlas. Såna finns i alla religioner och kulturer och kan ställa till problem så fort frun ska sova borta och med manliga kollegor i närheten.
__________________
Senast redigerad av SilverSpoonz 2019-12-23 kl. 10:37.
Citera
2020-08-05, 05:55
  #1759
Medlem
Vad tycker hon omhederskultur samt dom som bär dom med tvång?

https://www.expressen.se/nyheter/jas...-read-slider-0
Citera
2020-08-05, 12:14
  #1760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Vad tycker hon omhederskultur samt dom som bär dom med tvång?

https://www.expressen.se/nyheter/jas...-read-slider-0
Även kristna i Mellanöstern begår hederskultur det sker oavsett religion.
__________________
Senast redigerad av Barbe 2020-08-05 kl. 12:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback