Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-02-28, 21:20
  #1
Medlem
Svärjes avatar
Islam förtrycker kvinnor. Så här skriver Fadela Amira:

"- Jag är inte rädd för islamister eller för extremhögern men det jag är väldigt rädd för, det är den stora massan av somliga akademiker och vänsterintellektuella, sa Fadela Amara och syftade på de som ropar islamofobi och rasism när kvinnans förtryckta och kuvade ställning hos vissa invandrargrupper kritiseras. Dit räknar hon också in en del antirasistiska organisationer, som aningslöst låter sig utnyttjas av bakåtsträvande och våldsamma fundamentalister."
http://www.paraplyprojektet.se/templ...le____5832.asp

I Sverige finns inget riksdagsparti som protesterar. Det är bara Sverigedemokraterna som öppet fördömer detta fruktansvärda förtryck.
Citera
2006-03-01, 21:42
  #2
Medlem
Erk Swedes avatar
Efterblivna

Helt klart är Islam ren efterblivenhet.
I kristendomen skulle också kvinnorna ha sitt hår dolt.I kyrkan hade kvinnan hatt och mannen tog av sin huvudbonad. En gift kvinna hade inte utsläppt hår offentligt etc.
Men det har vi kommit ifrån ,för hundra år sedan
Citera
2006-03-01, 23:22
  #3
Medlem
Lechonians avatar
Vad är det som är så fruktansvärt hemskt med en slöja? Varför fördöma andra kulturers seder och bruk bara för att du själv inte håller med? Är man uppvuxen i ett land där det är obligatoriskt att bära slöja faller det sig självfallet naturligt. Du råkar vara uppvuxen i ett land där det inte är det, och nu vill du tvinga på dem din uppfattning också. Arrogans är ordet.
Citera
2006-03-02, 00:33
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Vad är det som är så fruktansvärt hemskt med en slöja? Varför fördöma andra kulturers seder och bruk bara för att du själv inte håller med? Är man uppvuxen i ett land där det är obligatoriskt att bära slöja faller det sig självfallet naturligt. Du råkar vara uppvuxen i ett land där det inte är det, och nu vill du tvinga på dem din uppfattning också. Arrogans är ordet.
Nja, du har fel. Inom strikta muslimska länder så är det tvång att bära slöja om man är kvinna. Det kallar jag att tvinga på sin uppfattning, eller ska jag säga livsstil?. Ingen i den här tråden har tvingat på sin egen uppfattning på någon annan, utan bara gett sina åsikter.

Det hemska med att bära slöja inom Islam är just det att det är ett tvång. Trivs du i det, så är det helt okej att bära slöja. Däremot om du blir tvingad till det, då är det hemskt.
Citera
2006-03-02, 01:00
  #5
Medlem
Lechonians avatar
Jag har inte förnekat att det är krav på att använda slöja någonstans. Frågan var dock varför ett slöjobligatorium skulle vara att beakta som kvinnoförtryck (det finns naturligtvis obligatorium för män också), och vilken rätt vi som västerlänningar har att försöka pracka på folk av andra kulturer/religioner våra egna värderingar.

Låt oss ta ett exempel. Här i Sverige är det inte tillåtet att springa omkring naken hur som helst. Det finns lagar mot sånt. Ponera att detta vore helt lagligt och fullständigt naturligt i ett annat land, och att en person där började klaga på våra "förtryckarfasoner"... Du inser det absurda i situationen hoppas jag.
Citera
2006-03-02, 01:14
  #6
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Jag har inte förnekat att det är krav på att använda slöja någonstans. Frågan var dock varför ett slöjobligatorium skulle vara att beakta som kvinnoförtryck (det finns naturligtvis obligatorium för män också), och vilken rätt vi som västerlänningar har att försöka pracka på folk av andra kulturer/religioner våra egna värderingar.

Låt oss ta ett exempel. Här i Sverige är det inte tillåtet att springa omkring naken hur som helst. Det finns lagar mot sånt. Ponera att detta vore helt lagligt och fullständigt naturligt i ett annat land, och att en person där började klaga på våra "förtryckarfasoner"... Du inser det absurda i situationen hoppas jag.

Saken är ju den att protesterna sker här, inom vårt lands gränser, och inte i någon islamsk teokrati i mellanöstern. Jag kommer att fortsätta att ifrågasätta alla religiösa dogmer som inskränker individens rättighet, iallafall så länge de sker här i Sverige.
Citera
2006-03-02, 01:29
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Låt oss ta ett exempel. Här i Sverige är det inte tillåtet att springa omkring naken hur som helst. Det finns lagar mot sånt. Ponera att detta vore helt lagligt och fullständigt naturligt i ett annat land, och att en person där började klaga på våra "förtryckarfasoner"... Du inser det absurda i situationen hoppas jag.
Dåligt exempel. Nu handlar detta om kvinnoförtryck, inte om någon lag emot nudister (vilket kan gälla både män och kvinnor). Kvinnor MÅSTE bära slöja därnere. Då blir det ett förtryck. Har du en aning om hur många muslimska kvinnor det finns som inte vill bära slöja men vågar inte ta av sig slöjorna pga att de fruktar för sina liv? Det finns en hel del kan jag säga dig.
Citera
2006-03-02, 02:00
  #8
Medlem
Lechonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Saken är ju den att protesterna sker här, inom vårt lands gränser, och inte i någon islamsk teokrati i mellanöstern. Jag kommer att fortsätta att ifrågasätta alla religiösa dogmer som inskränker individens rättighet, iallafall så länge de sker här i Sverige.

Frågan är dock vad man hoppas åstadkomma genom sådana protester. Att få Koranen omskriven eller delar av den upphävd? Att utövande av Islam förbjuds inom landets gränser? Att få till något slags slöjförbud på vissa platser? Oavsett vilket så är man i alla fall ute efter att inskränka på religionsfriheten.

Nä, som jag ser det är enda alternativet att tillåta fri religionsutövning fullt ut så länge den inte strider mot gällande svensk lagstiftning. Allt annat är deras egna interna angelägenheter som vi inte har någon rätt att lägga oss i.
Citera
2006-03-02, 02:03
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Nä, som jag ser det är enda alternativet att tillåta fri religionsutövning fullt ut så länge den inte strider mot gällande svensk lagstiftning. Allt annat är deras egna interna angelägenheter som vi inte har någon rätt att lägga oss i.
Dummaste jag hört.
Citera
2006-03-02, 02:26
  #10
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Frågan är dock vad man hoppas åstadkomma genom sådana protester. Att få Koranen omskriven eller delar av den upphävd? Att utövande av Islam förbjuds inom landets gränser? Att få till något slags slöjförbud på vissa platser? Oavsett vilket så är man i alla fall ute efter att inskränka på religionsfriheten.
Även om det kanske inte strider mot lagen i strikt juridisk mening, så går det stick i stäv mot de värderingar på vilka vi byggt vårt samhälle, någonting som jag omöjligt kan acceptera. Jag är inte ute efter totalt slöjförbud, men jag skulle ställa mig gillande till ett förbud inom t.ex. skolan, eftersom den skall vara en neutral plats, en plats där religiösa påbud helt enkelt inte hör hemma. Detsamma gäller halal-mat.
Citat:
Nä, som jag ser det är enda alternativet att tillåta fri religionsutövning fullt ut så länge den inte strider mot gällande svensk lagstiftning. Allt annat är deras egna interna angelägenheter som vi inte har någon rätt att lägga oss i.
Vi har rätt kritisera och lägga oss i allt som sker i vårt land, någonting som ligger till grund för vårt öppna samhälle, i bjärt kontrast till de teokratier där sådana här religiösa påbud efterlevs.
Citera
2006-03-02, 02:34
  #11
Medlem
Lechonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Dåligt exempel. Nu handlar detta om kvinnoförtryck, inte om någon lag emot nudister (vilket kan gälla både män och kvinnor). Kvinnor MÅSTE bära slöja därnere. Då blir det ett förtryck. Har du en aning om hur många muslimska kvinnor det finns som inte vill bära slöja men vågar inte ta av sig slöjorna pga att de fruktar för sina liv? Det finns en hel del kan jag säga dig.

I Koranen står det hur män respektive kvinnor ska klä sig i olika situationer. Det är alltså så vitt muslimer anbelangar inte mannen som tvingar kvinnan att bära slöja, utan det är Guds vilja helt enkelt. Om du respekterar deras religion, så respekterar du också deras åsikter. Om du inte respekterar deras religion som den är kan du välja att protestera, fast frågan är då vem det är du protesterar emot egentligen och vad du hoppas uppnå...
Citera
2006-03-02, 02:37
  #12
Medlem
Lechonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Dummaste jag hört.

Mjaha? Varför det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback