2010-03-16, 00:19
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara
Med drygt 4 veckor kvar till provet, vad är det bästa (om ens möjligt) sättet för mig att höja mitt resultat på ORD från ~27 till 35+?
Hpguiden. Ligger du i jävligt hårt så hinner du.
Citat:
Förutom det behöver jag även höja mig på LÄS & DTK med 1-2 poäng vardera, detta borde nog vara fullt möjligt genom att göra ett antal tidigare prov då jag inte gjort något sånt inför tidigare prov?

Gör gamla prov för att öva på DTK. Läs tyngre skönlitterära böcker och artiklar (svenskans under strecket etc) för LÄS.
Citat:
Och en till fråga, ang. matten, finns det nån sajt där man kan öva uppgifter liknande de som kommer på provet?

Hpguiden. Mest användbart ärdock att göra gamla prov.
Citat:
Edit: Vad tycks om detta program? http://www.wartoft.nu/program/vokabula/
Mycket bra program, använder det personligen.
Lycka till!
Citera
2010-03-16, 01:40
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROTTULF
Hpguiden. Ligger du i jävligt hårt så hinner du.

Gör gamla prov för att öva på DTK. Läs tyngre skönlitterära böcker och artiklar (svenskans under strecket etc) för LÄS.

Hpguiden. Mest användbart ärdock att göra gamla prov.

Mycket bra program, använder det personligen.
Lycka till!
Grejen med HPG är att det tar emot lite att betala (nästintill) fullpris när det knappt är en månad kvar, men du tror alltså att HPG gör en så väsentlig skillnad mot att bara träna på ordprov & andra listor/test att det är värt det?

Ang SvD's artiklar så har jag hört även förr att dom hjälper, så det ska jag sätta igång med ASAP!

Siktar på 1.8 och det får jag ifall jag får 35+ på ORD och 16-17 på NOG denna gång, resten har inga större problem med. Så det känns inte helt omöjligt men som du säger kommer jag nog få kämpa.

Antar av det du skriver att du också ska göra provet, så jag får önska dig lycka till med!

Edit: 845kr verkar priset bli totalt ifall man samtidigt terrar 10 polare med mail från HPG. Så inte alltför orimligt ifall det verkligen leder till förbättring.
Senast redigerad av dataSara 2010-03-16 kl. 02:06.
Citera
2010-03-16, 10:56
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Grejen med HPG är att det tar emot lite att betala (nästintill) fullpris när det knappt är en månad kvar, men du tror alltså att HPG gör en så väsentlig skillnad mot att bara träna på ordprov & andra listor/test att det är värt det?

Ang SvD's artiklar så har jag hört även förr att dom hjälper, så det ska jag sätta igång med ASAP!

Siktar på 1.8 och det får jag ifall jag får 35+ på ORD och 16-17 på NOG denna gång, resten har inga större problem med. Så det känns inte helt omöjligt men som du säger kommer jag nog få kämpa.

Antar av det du skriver att du också ska göra provet, så jag får önska dig lycka till med!

Edit: 845kr verkar priset bli totalt ifall man samtidigt terrar 10 polare med mail från HPG. Så inte alltför orimligt ifall det verkligen leder till förbättring.

Jag förstår hur du tänker och jag hade heller inte betalat så här i slutskedet. Det är ett alldelles för högt pris utstakat för att bara vara mindre än en månad kvar. Skillnaden mellan HPG och prov/andra listor är att genom att öva via HPG så får du orden i ett sammanhang och inte bara rätt och slätt med en definition. Du får även synonymer till orden. Alla lär sig effektivast på olika sätt och jag vet bar att HPG fungerar bäst för mig. Om jag var du skulle jag börja med att plöja de gamla HP-orden från 85-99(?). De återkommer rätt frekvent.

Jag vill inte sänka dig, men att gå från 27-35 poäng på ORD är väldeligen svårt på så här kort tid. Var försiktig med att sätta upp för höga mål så du inte kör ned dig totalt om du skulle misslyckas.
Citera
2010-03-16, 12:33
Medlem
Caparzos avatar
Vilken strategi är lämplig för att gå igenom alla de gamla proven från 78-99? Det är totalt ca 1 och 5 ord, så 1,5' / 24 = ca 62 ord behöver man gå igenom per dag. Men hur ska jag lägga upp detta, är det önskvärt att i kanske de femtondagarna framöver dubbla det snittet och ligga på 120 ord per dag, för att sedan repetera, eller vad skulle ni göra?
Citera
2010-03-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Vilken strategi är lämplig för att gå igenom alla de gamla proven från 78-99? Det är totalt ca 1 och 5 ord, så 1,5' / 24 = ca 62 ord behöver man gå igenom per dag. Men hur ska jag lägga upp detta, är det önskvärt att i kanske de femtondagarna framöver dubbla det snittet och ligga på 120 ord per dag, för att sedan repetera, eller vad skulle ni göra?

Dra igenom alla orden fort, och sortera bort de du redan kan, det lär ju vara mellan 40-60% du kan plocka bort beroende på var du ligger på ord. Sedan lägger du fokus på de du inte kunde.
Citera
2010-03-16, 12:54
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Dra igenom alla orden fort, och sortera bort de du redan kan, det lär ju vara mellan 40-60% du kan plocka bort beroende på var du ligger på ord. Sedan lägger du fokus på de du inte kunde.

Jag ska skriva ut ordlistan i morn, sedan testar jag att filtrera bort de jag kan för att öva på resten, det borde gå smidigare så, tack för tipset. Jag har även gått igenom ordlprovs grundlista på 3k ord och jag kan den hyfsat, så det borde gå.

Fast vad tror du om tempot, om vi då säger att jag har 750 nya ord att gå igenom, hur många ska jag ta per dag tycker du?
Citera
2010-03-16, 13:20
Medlem
Jag tänker mig något följande:

Sätt av 2-3 dagar då du drar igenom samtliga prov, kryssa för orden du redan kan. Det är 24 dagar kvar i morgon. När det 20-21 dagar kvar till provet så har du ett urval av ord du inte kan. Räknar vi med 40-60% är det 640-960(/20 = 32-48 ord/dag) ord kvar på 20 dagar.

Jag hade nog ändå försökt lagt mig så att jag kvar efter 15 dagar, för att sedan kika igenom orden de 16-18 dagen för att sedan ta det lugnt dagarna innan provet.
Citera
2010-03-16, 14:21
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROTTULF
Jag förstår hur du tänker och jag hade heller inte betalat så här i slutskedet. Det är ett alldelles för högt pris utstakat för att bara vara mindre än en månad kvar. Skillnaden mellan HPG och prov/andra listor är att genom att öva via HPG så får du orden i ett sammanhang och inte bara rätt och slätt med en definition. Du får även synonymer till orden. Alla lär sig effektivast på olika sätt och jag vet bar att HPG fungerar bäst för mig. Om jag var du skulle jag börja med att plöja de gamla HP-orden från 85-99(?). De återkommer rätt frekvent.

Jag vill inte sänka dig, men att gå från 27-35 poäng på ORD är väldeligen svårt på så här kort tid. Var försiktig med att sätta upp för höga mål så du inte kör ned dig totalt om du skulle misslyckas.
Först och främst, tack för din hjälp!

Jag inser att målet kanske är lite högt satt men samtidigt är tanken att köra så det ryker o lägga ner all tid & energi på detta, att det sen kan gå sämre än väntat är väl en risk men det kommer ju fler prov så det är inte hela världen.

Skulle egentligen ha satt igång i feb men nu blev det tyvärr såhär och jag vet att jag kommer må mycket bättre ifall jag verkligen försökt istället för att ha tänkt att det är för sent och inte gett det en chans.

Det är ju som sagt främst ORD jag behöver höja mig på, och jag kommer kunna lägga ned iaf 5-6h/dag under ca 3 veckors tid, förhoppningsvis tar det mig en bra bit på vägen!

Var kan man hitta högskoleprov från innan 2000?

Tänkte, som några andra skriver, samla ihop alla ord från tidigare HP, gå igenom de och stryka de man kan för att sedan ha resten i en lista att öva på, fast det kanske inte är någon idé att ha med HP från 2000-2009 i den listan ifall de orden inte brukar återkomma i proven?
Citera
2010-03-16, 14:37
Medlem
Är det verkligen så många ord från gamla högskoleprov som återkommer? Jag hade nog hellre satsat på att lära mig nya svåra ord förslagsvis på www.ordprov.se som är helt gratis. Jag brukar i alla fall filtrera bort ord som redan varit med på provet.
Citera
2010-03-16, 14:38
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyrrusseger
Är det verkligen så många ord från gamla högskoleprov som återkommer? Jag hade nog hellre satsat på att lära mig nya svåra ord förslagsvis på www.ordprov.se som är helt gratis. Jag brukar i alla fall filtrera bort ord som redan varit med på provet.

Förra provet var 11 ord med, varav 10 ord varit med något prov mellan 77-99
Citera
2010-03-16, 18:17
Medlem
levodopas avatar
De där artiklarna provmakarna publicerat, innehåller de möjligtvis något användbart? Jag tycker ändå det finns rätt nyttig information där, fast man måste leta noga. Enda sättet att överlista de där häxorna är nog att bli en häxa själv. Sätta sig in i deras vardag, förstå hur de tänker. Om man inte orkar plugga till eländet, alltså.
Senast redigerad av levodopa 2010-03-16 kl. 18:20.
Citera
2010-03-16, 23:08
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyrrusseger

11 ord återkom förra provet från dom gamla HP. Säg 10 i snitt.

Tänk så här:

HP 10/1500
Ordprov 24/5000 (förra HP 27)

Men alla gamla HP finns även på ordprov (tror jag), så ordprov duger bra.

Annars kan du satsa på Nordsteds Skolordbok , tydligen kom det 30 ord eller lite över på förra HP av totalt 35000 i boken. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in