Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Den här gången har jag börjat öva nu, ca 2 månader i förväg. Det bådar gott.
Den gången jag skrev 1.7 gick jag igenom kanske 4-5 gamla prov grundligt.
Nej, jag minns faktiskt inte ordningen på mina resultat. Jag har skrivit fyra gånger tror jag. Möjligtvis i ordningen 1.6 1.7 1.4 1.6.

Märkligt att 1,4an kom först tredje tillfället. Du sade att du inte övat inför 1,4an, men skulle inte du anse att ditt övande inför 1,7an hjälpt dig? Eller har du glömt bort allt som du gjort?
Att sänka sig från 1,7 till 1,4 över ett prov låter mycket svårt, vilka var omständigheterna?
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Jag känner fem personer inklusive mig själv som fått 2.0 och ingen av oss pluggade något till provet. Det är ju lite det som är charmen med HP. Du ska kunna få bra utan att plugga. Annars kan man lika gärna ha bra betyg istället. Fyra av oss gick vanligt gymnasium, en av oss IB. En blev civilekonom, en läkare, en högstadielärare, en pluggade läkare men hoppade av och är egen företagare nu och en doktorerar. Alla är allmänbildade. "Pluggandet" i våra fall bestod av en nyfiken inställning till livet. Är man intelligent och nyfiken är HP ganska enkelt.
Det känns ändå som att det inte räcker med en nyfiken inställning till livet för att gå från ganska bra resultat till toppresultat. Hur definierar du en sådan inställning, för det känns som att det finns flera som har det, men som ändå inte presterar.