2010-02-20, 18:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billionaire
Tyst det blev här, alla sitter o pumpar hårt i slutspurten eller?

Japp, själv sitter man och nöter NOG, blir riktigt besviken på mig själv om jag inte ser en klar förbättring från förra provtillfället.
Citera
2010-02-20, 19:18
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Tyst det blev här, alla sitter o pumpar hårt i slutspurten eller?

Slutspurt?? Det är 7 veckor kvar. När började du läsa inför HP i år?
Citera
2010-02-20, 19:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r

Om man vill plugga ORD eller om man vill öka sin läshastighet är det alltid bra att börja långt i förväg, dessa färdigheter kan man inte ta till sig om man början veckan innan provet. För att verkligen kunna det så bör man repetera det ett flertal gånger innan provtillfället.
Citera
2010-02-20, 19:43
Medlem
Citat:

ORD sen nov-dec, NOG/DTK har jag precis börjat med. ELF, LÄS brukar jag inte öva inför.
Citera
2010-02-21, 11:30
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Om man vill plugga ORD eller om man vill öka sin läshastighet är det alltid bra att börja långt i förväg, dessa färdigheter kan man inte ta till sig om man början veckan innan provet. För att verkligen kunna det så bör man repetera det ett flertal gånger innan provtillfället.

Visst är det så, och om man vill ha toppenresultat på HP så måste man börja långt i förväg, speciellt på ORD. Men att kalla det slutspurt när det är 7 veckor kvar, tycker jag är lite långt. Men allt är ju relativt så....

Citat:
ORD sen nov-dec, NOG/DTK har jag precis börjat med. ELF, LÄS brukar jag inte öva inför.

Började lite senare, kanske därför... Antar att du eftersträvar toppresultat. Där jag vill in var det 1.1 (eller ca 16.5 BG) förra året. Så det bör ju förhoppningsvis inte behövas några mirakel för att komma in, även om jag självklart vill ha så bra som möjligt.
Citera
2010-02-21, 20:25
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Visst är det så, och om man vill ha toppenresultat på HP så måste man börja långt i förväg, speciellt på ORD. Men att kalla det slutspurt när det är 7 veckor kvar, tycker jag är lite långt. Men allt är ju relativt så....
Om man räknar 1,8 - 2,0 som toppresultat så krävs det knappast lång träning för alla. Ingen jag känner har satt 2,0 helt utan att plugga, men känner en handfull som bara gått in och spikat in 1,8 - 1,9 - helt utan att plugga.
Citera
2010-02-21, 20:51
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Om man räknar 1,8 - 2,0 som toppresultat så krävs det knappast lång träning för alla. Ingen jag känner har satt 2,0 helt utan att plugga, men känner en handfull som bara gått in och spikat in 1,8 - 1,9 - helt utan att plugga.

Det verkar som att din umgängeskrets är mycket intelligent, gick de flesta av er på någon finare skola eller liknande, eller vad kan det bero på att så pass många i din krets fått så bra resultat?
Citera
2010-02-21, 20:56
Medlem
Tillbakadragens avatar
Den gången jag varit som bäst förberedd började jag gå igenom gamla prov en vecka innan skarpt läge. Den gången blev det 1.7. Den gången jag var som sämst förberedd, ingen repetition eller sömn, skrev jag 1.4. Det är väl ungefär så stora marginaler man har att röra sig inom. Eller, jag hoppas att jag har lite till att ge. Siktar på 1.8+ nu.
Citera
2010-02-21, 21:04
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Den gången jag varit som bäst förberedd började jag gå igenom gamla prov en vecka innan skarpt läge. Den gången blev det 1.7. Den gången jag var som sämst förberedd, ingen repetition eller sömn, skrev jag 1.4. Det är väl ungefär så stora marginaler man har att röra sig inom. Eller, jag hoppas att jag har lite till att ge. Siktar på 1.8+ nu.

Hur mycket har du övat till detta prov och hur mycket övade du till provet där du skrev 1,7? Har du inte övat är det inte säkert att du höjer dig, men en annan faktor är tiden som gått. Skrev du proven efter varandra eller har det gått ett tag sedan senaste provet? Du formulerar dig nämligen som en NOG-fråga, där du skriver "den gången det gick bäst", vilket får mig att tro att proven inte skett i kronologisk ordning
Citera
2010-02-21, 21:06
Medlem
Tillbakadragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hur mycket har du övat till detta prov och hur mycket övade du till provet där du skrev 1,7? Har du inte övat är det inte säkert att du höjer dig, men en annan faktor är tiden som gått. Skrev du proven efter varandra eller har det gått ett tag sedan senaste provet? Du formulerar dig nämligen som en NOG-fråga, där du skriver "den gången det gick bäst", vilket får mig att tro att proven inte skett i kronologisk ordning
Den här gången har jag börjat öva nu, ca 2 månader i förväg. Det bådar gott.

Den gången jag skrev 1.7 gick jag igenom kanske 4-5 gamla prov grundligt.

Nej, jag minns faktiskt inte ordningen på mina resultat. Jag har skrivit fyra gånger tror jag. Möjligtvis i ordningen 1.6 1.7 1.4 1.6.
Citera
2010-02-21, 21:12
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det verkar som att din umgängeskrets är mycket intelligent, gick de flesta av er på någon finare skola eller liknande, eller vad kan det bero på att så pass många i din krets fått så bra resultat?

Jag känner fem personer inklusive mig själv som fått 2.0 och ingen av oss pluggade något till provet. Det är ju lite det som är charmen med HP. Du ska kunna få bra utan att plugga. Annars kan man lika gärna ha bra betyg istället. Fyra av oss gick vanligt gymnasium, en av oss IB. En blev civilekonom, en läkare, en högstadielärare, en pluggade läkare men hoppade av och är egen företagare nu och en doktorerar. Alla är allmänbildade. "Pluggandet" i våra fall bestod av en nyfiken inställning till livet. Är man intelligent och nyfiken är HP ganska enkelt.
Citera
2010-02-21, 21:15
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Den här gången har jag börjat öva nu, ca 2 månader i förväg. Det bådar gott.

Den gången jag skrev 1.7 gick jag igenom kanske 4-5 gamla prov grundligt.

Nej, jag minns faktiskt inte ordningen på mina resultat. Jag har skrivit fyra gånger tror jag. Möjligtvis i ordningen 1.6 1.7 1.4 1.6.

Märkligt att 1,4an kom först tredje tillfället. Du sade att du inte övat inför 1,4an, men skulle inte du anse att ditt övande inför 1,7an hjälpt dig? Eller har du glömt bort allt som du gjort?

Att sänka sig från 1,7 till 1,4 över ett prov låter mycket svårt, vilka var omständigheterna?

Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Jag känner fem personer inklusive mig själv som fått 2.0 och ingen av oss pluggade något till provet. Det är ju lite det som är charmen med HP. Du ska kunna få bra utan att plugga. Annars kan man lika gärna ha bra betyg istället. Fyra av oss gick vanligt gymnasium, en av oss IB. En blev civilekonom, en läkare, en högstadielärare, en pluggade läkare men hoppade av och är egen företagare nu och en doktorerar. Alla är allmänbildade. "Pluggandet" i våra fall bestod av en nyfiken inställning till livet. Är man intelligent och nyfiken är HP ganska enkelt.

Det känns ändå som att det inte räcker med en nyfiken inställning till livet för att gå från ganska bra resultat till toppresultat. Hur definierar du en sådan inställning, för det känns som att det finns flera som har det, men som ändå inte presterar.
Senast redigerad av Caparzo 2010-02-21 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in