2010-02-21, 21:20
Medlem
Tillbakadragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Märkligt att 1,4an kom först tredje tillfället. Du sade att du inte övat inför 1,4an, men skulle inte du anse att ditt övande inför 1,7an hjälpt dig? Eller har du glömt bort allt som du gjort?

Att sänka sig från 1,7 till 1,4 över ett prov låter mycket svårt, vilka var omständigheterna?
Ja, att gå igenom gamla prov och bli bekväm med upplägget, typen av frågor, etc. etc. gör enorm skillnad. Den gången jag skrev 1.4 var jag som sagt oförberedd, utmattad och inte särskilt motiverad. Man kan verkligen om man vill, men om man inte vill så kan man inte mycket alls...
Citera
2010-02-21, 21:34
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Det känns ändå som att det inte räcker med en nyfiken inställning till livet för att gå från ganska bra resultat till toppresultat. Hur definierar du en sådan inställning, för det känns som att det finns flera som har det, men som ändå inte presterar.

Jag skrev även att man skulle vara intelligent. Nyfiken är nyfiken. Inte specifikt nyfiken på något utan på allt möjligt. Sen är det som sagt en grundinställning till livet man antingen har eller inte har. Det är inte något man använder som pluggande till HP...
Citera
2010-02-21, 21:52
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Ja, att gå igenom gamla prov och bli bekväm med upplägget, typen av frågor, etc. etc. gör enorm skillnad. Den gången jag skrev 1.4 var jag som sagt oförberedd, utmattad och inte särskilt motiverad. Man kan verkligen om man vill, men om man inte vill så kan man inte mycket alls...

Sant, men varför i hela friden ville du inte skriva så bra som möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Jag skrev även att man skulle vara intelligent. Nyfiken är nyfiken. Inte specifikt nyfiken på något utan på allt möjligt. Sen är det som sagt en grundinställning till livet man antingen har eller inte har. Det är inte något man använder som pluggande till HP...

Ja, men jag menar att du och andra inte har vänskapskretsar som är representativa för allmänheten och det är missvisande att antyda att vem som helst kan få toppresultat (säger inte att du gjort det).
Citera
2010-02-21, 21:57
Medlem
Tillbakadragens avatar
Citat:
Sant, men varför i hela friden ville du inte skriva så bra som möjligt?

Omständigheter kan göra att ett högskoleprov helt plötsligt verkar ganska trivialt och meningslöst.
Citera
2010-02-21, 22:44
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ja, men jag menar att du och andra inte har vänskapskretsar som är representativa för allmänheten och det är missvisande att antyda att vem som helst kan få toppresultat (säger inte att du gjort det).

Självklart. Statistiskt sett skulle min bekantskapskrets annars bestå av över 1000 personer och det gör den inte Man dras ju till personer som man kan få något utbyte av. Dock är det lite komiskt att av de 10-15 personer som sket i gymnasiet och satt och drack kaffe och snackade skit med mig på ett café istället dagarna i ända skrev tre stycken 2.0.
Citera
2010-02-21, 23:41
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Det verkar som att din umgängeskrets är mycket intelligent, gick de flesta av er på någon finare skola eller liknande, eller vad kan det bero på att så pass många i din krets fått så bra resultat?
Bra gener och bra uppfostran. En stor umgängeskrets är inte heller fel

För övrigt känner jag en hel del som fick dåligt på ovan nämnda prov. Detta var dock personer som jag festade med - inte umgicks med i någon större utsträckning.
Citera
2010-02-21, 23:46
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Bra gener och bra uppfostran. En stor umgängeskrets är inte heller fel

För övrigt känner jag en hel del som fick dåligt på ovan nämnda prov. Detta var dock personer som jag festade med - inte umgicks med i någon större utsträckning.

Vad roligt att det känns som faktorer som kan påverka "Ge mig bättre mattegener, tack", eller i vaggan: "Uppfostra mig rätt, kvinna!"

Nej, men vad hände med motivation, flit och betongarsle? Att verkligen bestämma sig för att satsa på HP, är det svårt ifall generna och uppfostran är mot en? Känns jobbigt ifall man inte kan kämpa sig upp i HP-hierarkin.
Citera
2010-02-22, 00:23
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Vad roligt att det känns som faktorer som kan påverka "Ge mig bättre mattegener, tack", eller i vaggan: "Uppfostra mig rätt, kvinna!"

Nej, men vad hände med motivation, flit och betongarsle? Att verkligen bestämma sig för att satsa på HP, är det svårt ifall generna och uppfostran är mot en? Känns jobbigt ifall man inte kan kämpa sig upp i HP-hierarkin.
Är man inte efterbliven har man givetvis goda chanser att sätta ett högt resultat.

- Strukturera upp inlärningsprocessen
- Följ den upplagda planen
- Utvärdera regelbundet

Det är på inget sett raketforskning, men saknar man motivationen och rätt tillvägagångssätt blir det en viss uppförsbacke. Det är där vissa räddas av talang..
Citera
2010-02-22, 01:31
Medlem
shogun-rs avatar
Ca 3.5% får 1.8 eller høgre,måste betyda att 96.5% antingen ær efterblivna eller inte læser något. Før tydligen skall man kunna klara 1.8 eller høgre utan att læsa speciellt mycket (om man inte ær efterbliven då alltså)...
Citera
2010-02-22, 01:39
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Ca 3.5% får 1.8 eller høgre,måste betyda att 96.5% antingen ær efterblivna eller inte læser något. Før tydligen skall man kunna klara 1.8 eller høgre utan att læsa speciellt mycket (om man inte ær efterbliven då alltså)...

Vem har ljugit ihop det påståendet?
Citera
2010-02-22, 08:29
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Att drygt 95% inte lyckas utföra bra förberedelser är ett ganska sannolikt scenario. Sedan är resultatet i.e. fördelningen densamma från år till år. Dock så är även antalet poäng som krävs för ett visst resultat i stort sett statiskt. Har man haft bra förberedelser ska det inte vara några problem att spika in 100+ poäng.
Senast redigerad av black-swan 2010-02-22 kl. 08:33.
Citera
2010-02-22, 10:35
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Att drygt 95% inte lyckas utföra bra förberedelser är ett ganska sannolikt scenario. Sedan är resultatet i.e. fördelningen densamma från år till år. Dock så är även antalet poäng som krävs för ett visst resultat i stort sett statiskt. Har man haft bra förberedelser ska det inte vara några problem att spika in 100+ poäng.

Njae. Jag känner många som har förberett sig väl och ändå inte kommit upp i 100p+. Och jag kan garantera er att mer än 5% av alla som skriver högskoleprovet förbereder sig. Vilket ger oss att en hel del som faktiskt förbereder sig väl inte kommer upp till 5% bästa resultaten.

Dock så håller jag med om att alla människor sannolikt kan komma upp i 100+ med rätt förberedelser (såvida de inte är gravt CP-skada eller liknande, bla bla). Men att säga att "det inte ska vara några problem att spika 100+ poäng" är enligt mig en grov överdrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in