2019-02-19, 19:26
Medlem
Vipsen18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
300 ord kommer med stor sannolikhet inte att förändra ditt resultat på ord/mek någonting.
En lite halvt osäker teori att gå efter är att du höjer dig ungefär 2-3 poäng per 1000 ord du lärt dig.
Kör du igenom hela memrise ordlista på 4000 ord bör du ha höjt dig ungefär 8-12 poäng på både mek och ord. förmodligen mindre på mek dock för det har lite med förståelse för resonemang osv.

Nej, det förstår jag. Menade mer att det är så långt jag kommit hittills. Tänkte plugga 30 ord/dag fram tills provdagen, det blir knappt 1500 ord. Hoppas det hjälper något!

Förresten, tror ni att den senaste normeringen bara var oturlig eller tror ni att det kommer bli den typen av normering hädanefter? Det har ju minskat så väldigt med antalet provdeltagare och är rädd att de som är kvar och skriver bara är av den typen som pluggar och/eller har gjort provet förr. Det skulle ju isåfall resultera i en strängare normering.
Citera
2019-02-19, 19:33
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Jag gissar på att det är tabeller som är det största 'problemet'.
Kan du ge några exempel när du "räknar för mycket" så kanske 'vi' kan finna tips till dig.

Både tabeller och diagram. Exempelvis skillnader, andelar, ja allt som ska räknas på DTK.
Alla tips är av värde.

Citat:
Gör många gamla prov, jag brukar alltid få full pot på DTK & det jag gör är helt enkelt att kolla på diagrammet innan jag kollar på frågorna, läser alla texter med information och kollar skalor osv för att få en överblick om vad diagrammet visar. Om man ska tex läsa av procentuell skillnad på staplar så är det lättare att mäta staplarna med linjalen i mm, ist för att ta tex 2354353/3242526 som stapeln kanske skulle visat så blir det tex 12mm / 8mm.

Tack för tipset!
Citera
2019-02-19, 22:22
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipsen18
Nej, det förstår jag. Menade mer att det är så långt jag kommit hittills. Tänkte plugga 30 ord/dag fram tills provdagen, det blir knappt 1500 ord. Hoppas det hjälper något!

Förresten, tror ni att den senaste normeringen bara var oturlig eller tror ni att det kommer bli den typen av normering hädanefter? Det har ju minskat så väldigt med antalet provdeltagare och är rädd att de som är kvar och skriver bara är av den typen som pluggar och/eller har gjort provet förr. Det skulle ju isåfall resultera i en strängare normering.

Ja 1500 ord lär ge dig iaf 2-3 poäng extra i mek och ord, kan ju bli mer om du har tur.
Normeringen kommer med stor sannolikhet vara hård i vår, men inte så pass hård som i höstas.
Citera
2019-02-20, 08:27
Medlem
Vipsen18s avatar
Citat:
Ja 1500 ord lär ge dig iaf 2-3 poäng extra i mek och ord, kan ju bli mer om du har tur.
Normeringen kommer med stor sannolikhet vara hård i vår, men inte så pass hård som i höstas.
Hmm, jobbigt med tanke på att det kanske inte så lång tid kvar att göra HP om sossarna får bestämma (?).

Jag antar att jag inte är den enda här som är ansenligt mycket starkare på kvant än på verb. Hur pluggar ni andra för att dels bibehålla mattekunskaperna, dels faktiskt öka resultatet på verb?
Citera
2019-02-20, 12:52
Medlem
139lastkajens avatar
Har precis läst igenom de senaste 40 sidorna av denna tråd, består verkligen av många bra tips och särskilt motivation. Har inte några frågor kvar längre hehe, stort tack till de aktiva i denna tråd! hoppas tråden fortsätter i samma anda fram till nästa hp så vi höjer varandra.
Citera
2019-02-21, 22:19
Medlem
kuklists avatar
Angående uppgift 21 delprov NOG våren 2000

Citat:
Ursprungligen postat av Högskoleverket

Nedanstående figur visar en likbent triangel, i vilken en bisektris delar vinkeln B mitt itu. Hur stor är vinkeln C?

(1) Triangelns toppvinkel A är 52°.
(2) Summan av den likbenta triangelns basvinklar är 128°.

Tillräcklig information för lösningen erhålls

A: i (1) men ej i (2)
B: i (2) men ej i (1)
C: i (1) tillsammans med (2)
D: i (1) och (2) var för sig
E: ej genom de båda påståendena
I närheten av ovasntående text finns en figur. Figuren visar en triangel med hörn A, B, och C. Hörnet A är högst upp i figuren. Hörnen B och C är på samma höjd längre ner än A. Det finns ett streck från hörnet B till sidan AC. Uppgiften hämtade jag från https://www.studeravidare.se/hogskol...hem-gamla-prov

Rätt svar är D. Hur kan det vara det? Plockar man bort påstående (1) så ser jag inte hur man kan räkna ut vinkeln C.

Själv svarade jag A.
Citera
2019-02-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuklist
Angående uppgift 21 delprov NOG våren 2000

I närheten av ovasntående text finns en figur. Figuren visar en triangel med hörn A, B, och C. Hörnet A är högst upp i figuren. Hörnen B och C är på samma höjd längre ner än A. Det finns ett streck från hörnet B till sidan AC. Uppgiften hämtade jag från https://www.studeravidare.se/hogskol...hem-gamla-prov

Rätt svar är D. Hur kan det vara det? Plockar man bort påstående (1) så ser jag inte hur man kan räkna ut vinkeln C.

Själv svarade jag A.

Basvinklarna( vinklarna vid basen) har summan 128 gr. Basens vinklar är lika stora. Då måste vinkel C vara hälften av 128 gr.
Citera
2019-02-21, 22:41
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Basvinklarna( vinklarna vid basen) har summan 128 gr. Basens vinklar är lika stora. Då måste vinkel C vara hälften av 128 gr.
Men hur vet du att det inte är A och B som är basvinklar? Om det är A och B som är basvinklar så är C 52 grader.
Citera
2019-02-21, 22:45
Medlem
Citat:
Men hur vet du att det inte är A och B som är basvinklar? Om det är A och B som är basvinklar så är C 52 grader.

Sök vad basvinklar är för något. Enligt figuren är basvinklarna B och C.
Citera
2019-02-21, 22:52
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Sök vad basvinklar är för något. Enligt figuren är basvinklarna B och C.
Jag trodde att varje likbent triangel hade en toppvinkel och två basvinklar, och att de två basvinklarna i varje likbent triangel är lika stora. Men det stämmer alltså inte, eller?
Citera
2019-02-21, 23:01
Medlem
Citat:
Jag trodde att varje likbent triangel hade en toppvinkel och två basvinklar, och att de två basvinklarna i varje likbent triangel är lika stora. Men det stämmer alltså inte, eller?

Det var ju precis det jag skrev i mina tidigare inlägg och utgått ifrån när jag räknade.
Citera
2019-02-21, 23:07
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Det var ju precis det jag skrev i mina tidigare inlägg och utgått ifrån när jag räknade.

Ok!

Citat:
Enligt figuren är basvinklarna B och C.

Hur ser du i figuren att det är B och C som är basvinklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in