2019-02-13, 02:44
Medlem
Bluelyss avatar
Jag kommer behöva ställa om dygnet inför stundande HP och upprätthålla den dygnsrytmen (d.v.s. inte göra verbala prov klockan två på natten). Inför senaste provet sov jag högst sex timmar, vilket inte alls var bra sett till resultatet. Det var ett bra tag sen jag dygnade sist, inget jag ser fram emot...

Hur gör ni på HP-veckan? Ställer ni om dygnet, börjar motionera lite mer, läsa mer eller äta hälsosammare?
Citera
2019-02-13, 11:42
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Om du gör på det viset, vilket är en bättre metod enligt mig, så ska ju 4:an bytas ut mot E:et
E=4D-20 blir 4=4D-20 -> 24=4D -> 6=D

Du har nu att avgöra om 6 år är större än 4 år...

Såg inte math-nerds förklaring, refererar till honom ist
Senast redigerad av Tropicanan 2019-02-13 kl. 11:48.
Citera
2019-02-13, 11:45
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
Jag kommer behöva ställa om dygnet inför stundande HP och upprätthålla den dygnsrytmen (d.v.s. inte göra verbala prov klockan två på natten). Inför senaste provet sov jag högst sex timmar, vilket inte alls var bra sett till resultatet. Det var ett bra tag sen jag dygnade sist, inget jag ser fram emot...

Hur gör ni på HP-veckan? Ställer ni om dygnet, börjar motionera lite mer, läsa mer eller äta hälsosammare?

Det är ju rekommenderat av HPakademin att en vecka innan högskoleprovet gå & lägga sig kl 22 och stiga upp kl 6, då får du på provdagen 2 timmar på dig att vakna till och hunnit bli något bekväm med det.
Citera
2019-02-15, 04:48
Medlem
Bluelyss avatar
Jag för statistik över min prestation på gamla högskoleprov. De senaste dagarna har jag sänkt mig från elva poäng på DTK till sex poäng. Fy fan vad frustrerande. Tror jag börjat göra en massa fel i mitt utförande av delen, däribland "räkna för mycket aritmetik". Vad är era DTK-tips?
Citera
2019-02-15, 11:07
Medlem
Citat:
Jag för statistik över min prestation på gamla högskoleprov. De senaste dagarna har jag sänkt mig från elva poäng på DTK till sex poäng. Fy fan vad frustrerande. Tror jag börjat göra en massa fel i mitt utförande av delen, däribland "räkna för mycket aritmetik". Vad är era DTK-tips?

Jag gissar på att det är tabeller som är det största 'problemet'.
Kan du ge några exempel när du "räknar för mycket" så kanske 'vi' kan finna tips till dig.
Citera
2019-02-15, 19:13
Medlem
Ni som är framgångsrika.. Hur fyller ni i svaren? Fyller ni i svaren efter varje del (dvs 4 ggr) eller gör ni det på slutet och riskerar tidsnöd? Om det är en uppgift ni är osäker på (och fyller i svaren 4 ggr) fyller ni i er chansning för att senare eventuellt sudda bort eller hoppar ni över den tills vidare? Markerar ni i svarshäftet?
Citera
2019-02-15, 22:40
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:

Gör många gamla prov, jag brukar alltid få full pot på DTK & det jag gör är helt enkelt att kolla på diagrammet innan jag kollar på frågorna, läser alla texter med information och kollar skalor osv för att få en överblick om vad diagrammet visar. Om man ska tex läsa av procentuell skillnad på staplar så är det lättare att mäta staplarna med linjalen i mm, ist för att ta tex 2354353/3242526 som stapeln kanske skulle visat så blir det tex 12mm / 8mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Ni som är framgångsrika.. Hur fyller ni i svaren? Fyller ni i svaren efter varje del (dvs 4 ggr) eller gör ni det på slutet och riskerar tidsnöd? Om det är en uppgift ni är osäker på (och fyller i svaren 4 ggr) fyller ni i er chansning för att senare eventuellt sudda bort eller hoppar ni över den tills vidare? Markerar ni i svarshäftet?

Jag fyller alltid i svaren efter varje, dvs efter XYZ så fyller jag i de 12 första.
Är det en fråga jag inte svarat på så fyller jag inte i den, däremot markerar jag den i provhäftet med tex ett kryss eller streck.
Citera
2019-02-16, 12:36
Medlem
Det kommer ske viktning (75/25)på högskoleprovet till utvalda skolor t.ex. chalmers
Man kommer lägga mer vikt på den kvantitativa delen.

exempel om jag sitter med 2.0 på kvantitativa och 1.1 på verbala, kommer det vara så enkelt som att;

(2,0+2,0+2,0+1.1)/4

stämmer det eller räknar på något annat sätt?
Citera
2019-02-16, 19:38
Medlem
Bluelyss avatar
För att vara ett vårprov är det rekordlågt antal anmälda till Högskoleprovet. Tror att den hårda normeringen håller i sig i och med fler motiverade skrivare. Bara att träna ännu hårdare
Citera
2019-02-16, 20:01
Medlem
Citat:
För att vara ett vårprov är det rekordlågt antal anmälda till Högskoleprovet. Tror att den hårda normeringen håller i sig i och med fler motiverade skrivare. Bara att träna ännu hårdare

Men frågorna blir lättare om jag fattat det rätt, right?
Citera
2019-02-16, 22:00
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XDXDXDXD

Citera
2019-02-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XDXDXDXD
Jag skulle säga att frågorna på kvant proven har blivit lite enklare om vi jämför med tidigare prov. Men framförallt tror jag att ökningen i normeringen har mycket att göra med dedikerade skrivare som pluggar hårt, och företag som HP-Akademin och HP-Guiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in