2019-02-17, 18:56
Medlem
Gavle112s avatar
Helvete vad få som ska göra provet, 10,000 färre än förra våren! Nu känns det bra att jag valde HP-vägen och inte betyg vägen nu sista terminen i 3an. Har nämligen skrivit hp varje termin med start från 0.85. I våren under 2an skrev ja 1.35 o tänkte "hopplöst att bli läkare där jag behöver 1.65 för att ens ha chansen på typ umeå". Sedan tänkte ja inte på hp nå mer under sommaren men tänke att ja anmäler mig t ht - för varför inte... Då skrev jag 1.5 och blev initialt ledsen då förra normeingen hade gett mig 1.65 och ja kände att livet var klart. Men vid december såg ja läkarprogrammets vår antagning o såg rekordlåga 1.55 på umeå! och nu var 1.65 inte längre gräns för umeå som förr, nu var det för KI och UU. Så i december bestämde jag mig för att kasta skolan o köra hp istället. Jag var ingen superelev men inte heller kaos, snittade väl något över B (vilket iofsg hadr räckt t umeå, men dit vill jag inte!) Så nu är det inget annat än att plugga baken av sig till vårens prov, höjer jag mig inte ska ja köpa hp guiden över sommaren.
Citera
2019-02-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Jag skulle säga att frågorna på kvant proven har blivit lite enklare om vi jämför med tidigare prov. Men framförallt tror jag att ökningen i normeringen har mycket att göra med dedikerade skrivare som pluggar hårt, och företag som HP-Akademin och HP-Guiden.

Och "företag" som hphjälpen...
Citera
2019-02-18, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XDXDXDXD
Och "företag" som hphjälpen...
Nja... efter HP-Hjälpen blev tagna fortsatte normeringen att öka. Gissningsvis har fuskandet minskat kraftigt då alla "företag" just nu håller en väldigt låg profil.
Citera
2019-02-18, 17:53
Medlem
Fyfan vad tungt detta känns. Pluggar som en fkn jude varje dag men så mycket man inte förstår sig på.

Sen kan man undra varför i helvete en person som jag som vill bli psykolog ska läsa av fittgrafer och lösa lite x hit och dit.

I gymnasiet hade jag bara A och B i de ämnen som rör psykologi men självklart förringas det av dåliga betyg i Natur, Matematik...

Vilket jävla system.
Citera
2019-02-18, 18:24
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Fyfan vad tungt detta känns. Pluggar som en fkn jude varje dag men så mycket man inte förstår sig på.

Sen kan man undra varför i helvete en person som jag som vill bli psykolog ska läsa av fittgrafer och lösa lite x hit och dit.

I gymnasiet hade jag bara A och B i de ämnen som rör psykologi men självklart förringas det av dåliga betyg i Natur, Matematik...

Vilket jävla system.

Om det bara är kvant du har problem med ska du vara glad, det är betydligt tyngre att höja sig på verbala.
Citera
2019-02-18, 19:52
Medlem
"Nyblivna läkarstudenten jenny säger i svenska dagbladet.."

Citat:
En gång glömde jag att betala avgiften och när jag gjorde det fanns det bara en plats kvar i Umeå dagen efter. Det tog en timme, sedan satt jag på nattåget upp.

https://www.svd.se/sa-kom-jenny-in-p...ning/i/senaste

Går det?
Senast redigerad av boilaggagg 2019-02-18 kl. 20:12.
Citera
2019-02-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Om det bara är kvant du har problem med ska du vara glad, det är betydligt tyngre att höja sig på verbala.

Problem och problem. Min bästa del i höstas var läs men jag är ju långt ifrån tillräckligt bra för att bli psykolog vilket är ren idioti då jag det inte finns något som säger att jag hade utfört jobbet sämre än en person som får 2.0, Vilket för mig är helt sjukt.

De flesta är ju bra på antingen det ena eller det andra. De som får 2.0 har alltså full pott i princip på båda delarna vilket är helt sjukt. Hur är det möjligt? Fan gör ni på fritiden? Läser, räknar matte och sover?
Citera
2019-02-18, 20:20
Medlem
Citat:
Problem och problem. Min bästa del i höstas var läs men jag är ju långt ifrån tillräckligt bra för att bli psykolog vilket är ren idioti då jag det inte finns något som säger att jag hade utfört jobbet sämre än en person som får 2.0, Vilket för mig är helt sjukt.

De flesta är ju bra på antingen det ena eller det andra. De som får 2.0 har alltså full pott i princip på båda delarna vilket är helt sjukt. Hur är det möjligt? Fan gör ni på fritiden? Läser, räknar matte och sover?

Personen som pluggat ihop en fet poäng på kvant trots att den aldrig kommer använda kunskaperna igen har visat att den har det som krävs för att bita ihop och göra skitgörat. Provet testar mer än något annat arbetsmoral, folk som gnäller på matten missar detta. Det är inga IQ-tester utan idén är att det ska vara jättelätt att höja sig för den som orkar plugga.
Citera
2019-02-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Personen som pluggat ihop en fet poäng på kvant trots att den aldrig kommer använda kunskaperna igen har visat att den har det som krävs för att bita ihop och göra skitgörat. Provet testar mer än något annat arbetsmoral, folk som gnäller på matten missar detta. Det är inga IQ-tester utan idén är att det ska vara jättelätt att höja sig för den som orkar plugga.

Visst går det att höja sig men jag håller inte med. För att få bra på matten behöver man en förståelse för att kunna implementera formler, regler osv. under tidspress. Det är något man har eller inte har. Av samma anledning fick jag bättre betyg i samhällsämnen i skolan trots att jag inte pluggade lika mycket som vissa andra... jag var helt enkelt mer lagt åt det hållet medan de var bättre på matten.
Citera
2019-02-18, 21:35
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:

En del har en fallenhet för matematik, en del har en fallenhet för språk, en del har en fallenhet för båda två. Men det fina med högskoleprovet är att det är en andra väg in för de som inte presterade utmärkt på gymnasiet. Det är ju sjukt bra att högskoleprovet finns så jag tycker inte du ska klaga på det.
Högskoleprovet är ju även något som du kan öva & bli bättre på, läser du mycket på fritiden så blir du automatisk bra på verbala, medans om du har lätt för matematik så blir det inte heller något större problem, det brukar ju vara det ena eller andra, dvs man presterar topp på en av delarna och lite sämre på den andra delen.

Vad blev ditt resultat på den verbala delen nu i höstas?
Citera
2019-02-19, 10:28
Medlem
Vipsen18s avatar
Sjukt störande att höja sig poängmässigt men sänka sig i resultat på förra provet

72/80 kvant
47/80 verb

räckte till 1,3

Någon som har erfarenhet av memrise HP-ord? Är de orden relevanta till provet? Har bankat in drygt 300 ord nu. Inbillar mig att det borde räcka med att höja MEK samt ORD för att nå mitt mål 1,65. Är stark på kvant och mindre stark på verb med ett ganska jämnt fördelat resultat. Lite drygt hälften rätt på alla verb-delarna. Är det ens någon idé att försöka förbättra sin läsförståelse med drygt en månad kvar till provdatum?
Citera
2019-02-19, 12:21
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipsen18
Sjukt störande att höja sig poängmässigt men sänka sig i resultat på förra provet

72/80 kvant
47/80 verb

räckte till 1,3

Någon som har erfarenhet av memrise HP-ord? Är de orden relevanta till provet? Har bankat in drygt 300 ord nu. Inbillar mig att det borde räcka med att höja MEK samt ORD för att nå mitt mål 1,65. Är stark på kvant och mindre stark på verb med ett ganska jämnt fördelat resultat. Lite drygt hälften rätt på alla verb-delarna. Är det ens någon idé att försöka förbättra sin läsförståelse med drygt en månad kvar till provdatum?

300 ord kommer med stor sannolikhet inte att förändra ditt resultat på ord/mek någonting.
En lite halvt osäker teori att gå efter är att du höjer dig ungefär 2-3 poäng per 1000 ord du lärt dig.
Kör du igenom hela memrise ordlista på 4000 ord bör du ha höjt dig ungefär 8-12 poäng på både mek och ord. förmodligen mindre på mek dock för det har lite med förståelse för resonemang osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in