Citat:
Ursprungligen postat av
Palaceposy
Jag tycker att hpakademin helt klart övertolkar innebörden av "social factors" på uppgift 33.
Exemplet i texten tyckte jag fokuserade på att människorna häller i massvis med mynt för att det låter mer, dvs syftet är att de runtomkring, som inte ser hur mycket pengar personen skänker, ska få uppfattningen att det är mycket pengar.
Deras vilja att skänka pengar utan att det hörs - i stort sett noll
Deras vilja att skänka pengar när det hörs av personerna i närheten - större
Därmed påverkas deras vilja att skänka pengar av sociala faktorer.
Om vi nu övertolkar så är alternativ C betydligt mer osannolikt då det kan argumenteras för vikten av ordet "watched" i sammanhanget, vilket rent bokstavligt talat går emot berättelsen.
Jag svarade C pga. det jag har markerat med fet stil:
People would put coins into a bag because others could only hear and not see that they had donated, whereas they would be more inclined to put
notes onto a tray
as a public display of their generosity.
Så mynten tänkte jag att det inte spelar någon roll hur mycket man ger eftersom man bara hör, inte ser (så kan t.ex. ge en tia vs en 1-krona, ingen vet exakt vad jag donerat av hur det låter), medan om det är öppet på ett fat och folk
ser så donerar jag mer (alltså lappar istället för mynt).
Vet dock inte om det är rätt/fel, din förklaring är också logisk, särskilt om man lägger betoning på "only hear, not see"