2019-01-18, 15:33
Medlem
Membeers avatar
Tror ni det är möjligt att höja sig från 1.20/1.25 till 1.55/1.60 om man börjar studera nu tills provet 6 april?
Utgår från att få minst 65-70 poäng på kvant-delen så den stora höjningen måste alltså komma från den verbala delen. Den delen kommer jag även lägga mest fokus på.
Av olika anledningar så kommer det bli maximalt 1-2h studerande/dag, kanske mer på helgerna.
Hur maximerar jag min inlärning/prestation utifrån de förutsättningarna?

Jag har läst igenom tråden lite grand och ser att några stycken tipsar om memrise, seriösa tidningar och litteratur o.s.v.
Vad tror ni är den bästa strategin för min del?
Äger boken "Den kompletta guiden till HP", har ännu ej läst den dock.
Är även villig att betala för någon kortare/intensiv utbildning/coaching eller material om det verkligen finns substans i att det höjer ditt resultat.
Kommenterna gärna!
Senast redigerad av Membeer 2019-01-18 kl. 16:12.
Citera
2019-01-18, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Membeer
Tror ni det är möjligt att höja sig från 1.20/1.25 till 1.55/1.60 om man börjar studera nu tills provet 6 april?
Utgår från att få minst 65-70 poäng på kvant-delen så den stora höjningen måste alltså komma från den verbala delen. Den delen kommer jag även lägga mest fokus på.
Av olika anledningar så kommer det bli maximalt 1-2h studerande/dag, kanske mer på helgerna.
Hur maximerar jag min inlärning/prestation utifrån de förutsättningarna?

Jag har läst igenom tråden lite grand och ser att några stycken tipsar om memrise, seriösa tidningar och litteratur o.s.v.
Vad tror ni är den bästa strategin för min del?
Äger boken "Den kompletta guiden till HP", har ännu ej läst den dock.
Är även villig att betala för någon kortare/intensiv utbildning/coaching eller material om det verkligen finns substans att det höjer ditt resultat.
Kommenterna gärna!
Ja höjningen låter rimlig om du lägger ner 10 timmar vecka under 10 veckor blir det ca 100 timmar vilket borde vara fullt tillräckligt.

Om du får 65-70 på kvant skulle jag nog lägga ner 25% av tiden på kvant eftersom det är lättare att höja. För att öva på kvant gör gamla högskoleprov och analysers uppgifter du räknar fel på.

För att pluga verbal finns det väldigt många olika strategier. Lite kort kan jag säga att om siktar på 1.6 och du får över 8 poäng på ord är det hemskt ineffektivt att sitta och nöta ord på memrise. Försök att läsa några längre artiklar i SvD/DN, om det är något ord du inte förstår sök upp det. Det borde kunna höja ditt resultat på både LÄS, MEK och lite på ORD. För ELF finns det mindre ordlistor på 200-400 ord på memrise ifall ditt vokabulär är dåligt. Annars skulle jag rekomendera att läsa artiklar i The Guardian eller The Economist.

Angående literatur och premiumtjänster har jag ingen aning då jag inte provat någon av dem.
Senast redigerad av LilleKanin 2019-01-18 kl. 15:59.
Citera
2019-01-18, 16:10
Medlem
Membeers avatar
Gällande tidsfördelningen tänker jag ungefär likadant, samma gäller upplägget av kvant-studeringen.
Dessvärre såg jag nu att det var ELF & ORD-delarna jag fick lägst på. I snitt, cirka 6.5 poäng/del
Tack för tipsen!
Citera
2019-01-19, 15:33
Medlem
Min stora svaghet på kvant är DTK (18/24). Vad använder ni för metod att för att lösa DTK, och har ni några konkreta tips på hur jag ska kunna förbättra mitt resultat?
Citera
2019-01-19, 17:30
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Min stora svaghet på kvant är DTK (18/24). Vad använder ni för metod att för att lösa DTK, och har ni några konkreta tips på hur jag ska kunna förbättra mitt resultat?

Läs all text som finns på DTK för att inte missa viktig information, läs frågan noga så du förstår va du ska leta efter och hur du ska räkna. Öva på att avrunda tal till ett enkelt tal för att kunna få ut procent osv.
Jag brukar avrunda på ett sätt jag inte tidigare sett någon göra.
Låt oss säga 2344234/5234556
Vid sådana tal avrundar jag till 1 decimal vilket blir 2,3/5,2 vilket är ungefär 0,42
slår man på miniräknare får man 0,44 vilket är nära nog och går riktigt snabbt.
Citera
2019-01-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Läs all text som finns på DTK för att inte missa viktig information, läs frågan noga så du förstår va du ska leta efter och hur du ska räkna. Öva på att avrunda tal till ett enkelt tal för att kunna få ut procent osv.
Vid sådana tal avrundar jag till 1 decimal vilket blir 2,3/5,2 vilket är ungefär 0,42
Tack för tipset! Brukar du läsa och tyda diagrammen innan du börjar med frågorna, eller börjar du med att lusläsa frågorna och sedan försöka tolka diagrammen?
Citera
2019-01-19, 17:49
Medlem
Citat:

Jag brukar nästan alltid sätta full pott på DTK. Mitt starkaste tips är att använda linjalen istället för att direkt börja räkna en massa. Har du stapeldiagram med massor av tal och siffror; använd linjalen och räkna med mm/cm istället för att tex dividera massa tal hit och dit.

I DTK är linjalen mitt främsta verktyg!
Citera
2019-01-19, 18:41
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Tack för tipset! Brukar du läsa och tyda diagrammen innan du börjar med frågorna, eller börjar du med att lusläsa frågorna och sedan försöka tolka diagrammen?

Jag läser alltid diagrammet först så att jag förstår det.
Citera
2019-01-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Jag brukar nästan alltid sätta full pott på DTK. Mitt starkaste tips är att använda linjalen istället för att direkt börja räkna en massa. Har du stapeldiagram med massor av tal och siffror; använd linjalen och räkna med mm/cm istället för att tex dividera massa tal hit och dit.

I DTK är linjalen mitt främsta verktyg!
1. Förstå diagrammen innan man börjar lösa uppgifterna
2. Lusläs frågorna
3. Använd linjal - räkna på centimeter ifall det blir enklare
4. Öva överslagsräkning

Har du något mer konkret tips förutom att plugga på gamla DTK prov?
Citera
2019-01-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan

Ganska rakt fram…

2344234/5234556
≈2300000/5200000
=23/52
≈22/50
=44/100
=44%

(2 av 52 är ca. 4% vilket i sin tur är ca. 1 av 23, så 23->22 är lämpligt.)
Citera
2019-01-21, 17:50
Medlem
NOG uppgift : https://gyazo.com/9fcf1291546484e2f6eba599ca20c08c

Facit säger A, men jag svarade D. Detta då jag tänker att ifall man känner till alla sidor, så borde man även känna till alla vinklar? Likt en kvadrat; vet du att alla sidor är 5cm, så borde rimligtvis alla vinklar vara 90 grader. Detta gäller uppenbarligen inte för romber. Någon som kan hjälpa mig förklara varför jag har fel? Tack på förhand! :-)
Citera
2019-01-21, 17:51
Medlem
Bluelyss avatar
Hittade en nog inte så trivial artikel på Studera.nu. Från och med antagningen hösten 2019 kommer viktning av högskoleprov utföras vid vissa civilingenjörsutbildningar på LU, KaU, UmU, LTU, UU och CTH. Vilka specifika utbildningar som berörs framgår inte i texten.

Källa

Ni som siktar på civilingenjör vid de ovan nämnda skolorna, dags att fila på era kvantitativa färdigheter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in