2017-10-14, 19:59
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Tjo! Tänkte om någon ville dela med sig av lite regler som kan va bra att kunna på mattdelen. Tänker främst på xyz-delen. Som tex att en triangels vinkelsumma alltid är 180. Fast kanske lite mer avancerade.

https://www.formelsamlingen.se/media/278676/formelbladma1.pdf
Citera
2017-10-15, 14:51
Medlem
Sorry om frågan redan tagits upp, men jag måste fråga fan alltså. Högskoleprovet 2018 ser jag äger rum 14 april, medan sista ansökningsdag för ht är 16 april. Jag hade tänkt göra det provet och sen söka, men funkar det ens när det är så kort tid emellan? Eller kan man söka utbildning i mars/början av april, sen göra högskoleprovet och fortfarande få det att räknas?
Citera
2017-10-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Sorry om frågan redan tagits upp, men jag måste fråga fan alltså. Högskoleprovet 2018 ser jag äger rum 14 april, medan sista ansökningsdag för ht är 16 april. Jag hade tänkt göra det provet och sen söka, men funkar det ens när det är så kort tid emellan? Eller kan man söka utbildning i mars/början av april, sen göra högskoleprovet och fortfarande få det att räknas?

Sista ansökningsdagen är 16:e april men urvalet sker inte förran i juli - tänk på dom som går sista året på gymnasiet och ska söka direkt efter studenten, dom skulle inte hinna skicka in sina betyg annars. Om du skriver HP under april 2018 kommer alltså resultatet från detta prov (om det är ditt bästa resultat alltså) användas vid antagning till HT18.
Citera
2017-10-15, 21:36
Medlem
ni som har pluggat ett par veckor/månader innan provet OCH ni som inte pluggat något, vad pluggar ni/repeterar ni/gör ni nu när det är 1 vecka kvar?
Citera
2017-10-15, 23:47
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
ni som har pluggat ett par veckor/månader innan provet OCH ni som inte pluggat något, vad pluggar ni/repeterar ni/gör ni nu när det är 1 vecka kvar?

Repeterar kanske 5 xyz,dtk,nog samt kva var dag nu tills lördag. Ingen ide att lägga tid på verb några dagar innan hp.
Citera
2017-10-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Repeterar kanske 5 xyz,dtk,nog samt kva var dag nu tills lördag. Ingen ide att lägga tid på verb några dagar innan hp.

Fast det kan vara bra på att öva in lästekniken, samt meditera mycket för att inte få hjärnsläpp och tänka fel p.g.a. stress.
Citera
2017-10-16, 12:17
Medlem
Hej, här kommer en dum fråga. Man får ju inte använda vinkelhake på provet, men fungerar en tvärgraderad linjal? Vill bara slippa bli kickad från salen pga en sån här skitsak.
Citera
2017-10-16, 13:56
Medlem
Ni som pluggar på ord, hur sannolikt är det att de listor ni pluggar på kommer upp på högskoleprovet? Och hur gör ni för att minnas vartenda svarsalternativ för varje ord?
Citera
2017-10-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afik
Hej, här kommer en dum fråga. Man får ju inte använda vinkelhake på provet, men fungerar en tvärgraderad linjal? Vill bara slippa bli kickad från salen pga en sån här skitsak.

Testa att ringa eller mejla UHR och hör vad de säger. Du kan sedan använda detta svar mot provvakten ifall du fick använda det.
Citera
2017-10-16, 14:40
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
Ni som pluggar på ord, hur sannolikt är det att de listor ni pluggar på kommer upp på högskoleprovet? Och hur gör ni för att minnas vartenda svarsalternativ för varje ord?

Jag har forskat mycket på just det här med ord. Mycket dumt att lägga för mycket tid på det.
det finns ungefär 7000+ ord som kan tänkas komma och 20 av dessa kommer komma på provet,
Att kunna relatera till alla 7000 ord kräver väldigt många timmar.
Lägger du däremot dessa timmar på läsförståelse osv istället för att läsa ord så kommer resultaten bli bättre.
Citera
2017-10-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Jag har forskat mycket på just det här med ord. Mycket dumt att lägga för mycket tid på det.
det finns ungefär 7000+ ord som kan tänkas komma och 20 av dessa kommer komma på provet,
Att kunna relatera till alla 7000 ord kräver väldigt många timmar.
Lägger du däremot dessa timmar på läsförståelse osv istället för att läsa ord så kommer resultaten bli bättre.

Håller med dig, men utav dessa 7000+ ord kanske några kommer till nytta när du ska göra läs delen eller MEK delen också. Man kanske då kommer ihåg vilket ord som ska sättas in på MEK delen eller förstå vad ett visst ord innebär i LÄS delen också, men jag undrar bara ifall man kommer ihåg dessa ord som man läser in? Rent spontant skulle jag nog säga att det inte skadar att läsa in 100 ord om dagen, d.v.s skumläsa igenom varje ords innebörd och hoppas på att man kommer ihåg vad det betyder.
Citera
2017-10-16, 17:54
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
Håller med dig, men utav dessa 7000+ ord kanske några kommer till nytta när du ska göra läs delen eller MEK delen också. Man kanske då kommer ihåg vilket ord som ska sättas in på MEK delen eller förstå vad ett visst ord innebär i LÄS delen också, men jag undrar bara ifall man kommer ihåg dessa ord som man läser in? Rent spontant skulle jag nog säga att det inte skadar att läsa in 100 ord om dagen, d.v.s skumläsa igenom varje ords innebörd och hoppas på att man kommer ihåg vad det betyder.

Grejen är att du får bara veta 1 vinkel av varje ord, Dvs att ett ord kan betyda mer än en sak. Därför kanske inte just det du har lärt dig kommer som alternativ på HP.
Visst kan 100 ord om dagen vara bra att lära sig. Men när det kommer till MEK så kan man i många fall komma fram till rätt svar genom uteslutningsmetoden.

Samt ifall du läser mycket så får du ett större vokabulär och en bättre läsförmåga Dvs i mina ögon win/win
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in