Fy, vad tråkigt det är plugga på HP en fredageftermiddag 5 månader innan det är dags. Känslan när man sätter 1,8+ är väl kanske värt det
Jag har gjort några gamla LÄS-prov och läst lite på fritiden ur Axess Magasin. Dyker ständigt upp ord jag inte förstår. Eftersom att höja sig på verbala delen är en lång process kan det vara bra att börja i god tid. Det jag satsar framförallt på nu är att kunna läsa med flyt, att kunna förstå innehållet utan att behöva läsa om texten.
På gamla LÄS-prov märker jag att jag oftast är väldigt duktig på helhetsförståelsefrågor så jag tror min läsförståelse är ganska bra, det är mer faktafrågorna jag alltid faller i vissa fällor på. Ibland läser jag inte frågan tillräckligt och ibland hittar jag inte svaret tillräckligt fort i texten. Jag tror det kommer släppa efter ett ständigt nötande.
Ord jag skrivit ned ifrån Axess den senaste veckan:
Estradör
Kapris
Snöpa
Stå för dörren
Nimbus
Embargo
Suggerera
Slå mynt av - utnyttja tillfället
Excess
Fanfarer
Vördig
Deficit
Rapsodisk
Kongenial
Flanera
Gnola
Brännmärka
Palaver
Horrör
Expropriera
Underdådig
Aparta
Glupande aptit
Kavalkad
I ett huj
Dekret
Magnus opus
Sagesman
Ståthållare
Knorra
Dystergök
Koncentriska
Hegemoni
Brasklapp
Oavvisligt - oumbärlig
Oavhängig - självständig, autonom
Fögderi
stiltje
kohort - grupp, flock
kasematt
trolsk
skärmytsling
konfekt
antimakasser
bölja
tinnar, torn och portiker
diarium
ränsel
pompejisk
narr - dumbom
appellera
kontingent
bajonett
arsenal
pyrrusseger - dyrbar framgång, skenbar framgång
murbräcka - belägringsvapen
alexander hugg - snabb lösning på ett problem
bära frukt - löna sig, skapa resultat
uppamma - ge näring åt
antikvariat - föråldrad, otidsenlig
Epigoneri betyder efterbildning, efterapning.
Folklore betyder folkliga traditioner, andlig folkkultur.
lisa - lättnad
Alma mater - alumns lärosäte
Laissez faire - låt gå, låt ske
popularisator
slätstruken - medioker, halvbra, medelmåttig
visavi - mitt emot, gentemot
besuttna - förmögna, rika, överordnade
apologi - försvar, försvarstal
behållning - återstod, vinst
prosaisk - vardagliga, alldagliga, torra, platta
propå
luttrad - förädlad, härdad, avtrubbad
ligga i vågskål - ännu inte vara avgjord
drakonisk - omänskligt, grym, hänsynslös
Noanamn/Noaord - olycksbringande, tabu
kader - kärntrupp, stamtrupp, stomme
lakonisk - kortfattad
Jag har gjort några gamla LÄS-prov och läst lite på fritiden ur Axess Magasin. Dyker ständigt upp ord jag inte förstår. Eftersom att höja sig på verbala delen är en lång process kan det vara bra att börja i god tid. Det jag satsar framförallt på nu är att kunna läsa med flyt, att kunna förstå innehållet utan att behöva läsa om texten.
På gamla LÄS-prov märker jag att jag oftast är väldigt duktig på helhetsförståelsefrågor så jag tror min läsförståelse är ganska bra, det är mer faktafrågorna jag alltid faller i vissa fällor på. Ibland läser jag inte frågan tillräckligt och ibland hittar jag inte svaret tillräckligt fort i texten. Jag tror det kommer släppa efter ett ständigt nötande.
Ord jag skrivit ned ifrån Axess den senaste veckan:
Estradör
Kapris
Snöpa
Stå för dörren
Nimbus
Embargo
Suggerera
Slå mynt av - utnyttja tillfället
Excess
Fanfarer
Vördig
Deficit
Rapsodisk
Kongenial
Flanera
Gnola
Brännmärka
Palaver
Horrör
Expropriera
Underdådig
Aparta
Glupande aptit
Kavalkad
I ett huj
Dekret
Magnus opus
Sagesman
Ståthållare
Knorra
Dystergök
Koncentriska
Hegemoni
Brasklapp
Oavvisligt - oumbärlig
Oavhängig - självständig, autonom
Fögderi
stiltje
kohort - grupp, flock
kasematt
trolsk
skärmytsling
konfekt
antimakasser
bölja
tinnar, torn och portiker
diarium
ränsel
pompejisk
narr - dumbom
appellera
kontingent
bajonett
arsenal
pyrrusseger - dyrbar framgång, skenbar framgång
murbräcka - belägringsvapen
alexander hugg - snabb lösning på ett problem
bära frukt - löna sig, skapa resultat
uppamma - ge näring åt
antikvariat - föråldrad, otidsenlig
Epigoneri betyder efterbildning, efterapning.
Folklore betyder folkliga traditioner, andlig folkkultur.
lisa - lättnad
Alma mater - alumns lärosäte
Laissez faire - låt gå, låt ske
popularisator
slätstruken - medioker, halvbra, medelmåttig
visavi - mitt emot, gentemot
besuttna - förmögna, rika, överordnade
apologi - försvar, försvarstal
behållning - återstod, vinst
prosaisk - vardagliga, alldagliga, torra, platta
propå
luttrad - förädlad, härdad, avtrubbad
ligga i vågskål - ännu inte vara avgjord
drakonisk - omänskligt, grym, hänsynslös
Noanamn/Noaord - olycksbringande, tabu
kader - kärntrupp, stamtrupp, stomme
lakonisk - kortfattad
Hur gör du när du slår upp orden? Ägnar du en längre tid åt att slå upp alla orden samtidigt eller gör du det så fort du ser ordet i texten? Gissar på det första
Hur gör du när du slår upp orden? Ägnar du en längre tid åt att slå upp alla orden samtidigt eller gör du det så fort du ser ordet i texten? Gissar på det första
När jag ser ett ord jag tidigare inte stött på så läser jag noga det sammanhanget ordet är i, på så sätt skapar jag en sorts association till ordet och förankrar det i en särskild kontext. Det gör att när jag stöter på ordet igen kommer ihåg det. Efter varje artikel jag läst slår jag upp orden, ibland behövs det ej, utan jag skriver bara ned dem direkt eftersom jag redan utrönat ordet betydelse bara genom att läsa det i sammanhanget. Det senare är det absolut bästa sättet att komma ihåg orden.
Kan nämna att ovanpå detta har jag sedan några veckor tillbaka även planterat in drygt 800/5500 ord i långtidsminnet på Soulsurfers ordlista på Memrise. Dem kan jag faktiskt nu allihopa men det är så oerhört frustrerande att repetera eftersom man inte vet vilken synonym man ska svara med när man väl planterat in så många ord.
Jag kommer inte lägga så mycket fokus på ord; det är så mycket tid för så lite poäng. Är lite kluven dock, eftersom det känns som man måste det ifall man vill ha 15+ på ORD och MEK.
Mest fokus satsar jag annars på LÄS och möjligen DTK eftersom det är där mina svagheter ligger.
När jag ser ett ord jag tidigare inte stött på så läser jag noga det sammanhanget ordet är i, på så sätt skapar jag en sorts association till ordet och förankrar det i en särskild kontext. Det gör att när jag stöter på ordet igen kommer ihåg det. Efter varje artikel jag läst slår jag upp orden, ibland behövs det ej, utan jag skriver bara ned dem direkt eftersom jag redan utrönat ordet betydelse bara genom att läsa det i sammanhanget. Det senare är det absolut bästa sättet att komma ihåg orden.
Kan nämna att ovanpå detta har jag sedan några veckor tillbaka även planterat in drygt 800/5500 ord i långtidsminnet på Soulsurfers ordlista på Memrise. Dem kan jag faktiskt nu allihopa men det är så oerhört frustrerande att repetera eftersom man inte vet vilken synonym man ska svara med när man väl planterat in så många ord.
Jag kommer inte lägga så mycket fokus på ord; det är så mycket tid för så lite poäng. Är lite kluven dock, eftersom det känns som man måste det ifall man vill ha 15+ på ORD och MEK.
Mest fokus satsar jag annars på LÄS och möjligen DTK eftersom det är där mina svagheter ligger.
Ett tips är ju också att det inte handlar så mycket om ordkunskap som man kan tro. Bara man har läst en del så förstår man hur ord är uppbyggda, och även om man inte vet den exakta definitionen så vet man tillräckligt. Själv har jag inte lagt någon tid på ordkunskap eller att läsa speciella texter utan har endast läst skönlitteratur och de vetenskapliga texter som jag läser i mina studier. Jag har inte heller alla rätt, men hade 18/20 på orden nu sist.
När jag ser ett ord jag tidigare inte stött på så läser jag noga det sammanhanget ordet är i, på så sätt skapar jag en sorts association till ordet och förankrar det i en särskild kontext. Det gör att när jag stöter på ordet igen kommer ihåg det. Efter varje artikel jag läst slår jag upp orden, ibland behövs det ej, utan jag skriver bara ned dem direkt eftersom jag redan utrönat ordet betydelse bara genom att läsa det i sammanhanget. Det senare är det absolut bästa sättet att komma ihåg orden.
Kan nämna att ovanpå detta har jag sedan några veckor tillbaka även planterat in drygt 800/5500 ord i långtidsminnet på Soulsurfers ordlista på Memrise. Dem kan jag faktiskt nu allihopa men det är så oerhört frustrerande att repetera eftersom man inte vet vilken synonym man ska svara med när man väl planterat in så många ord.
Jag kommer inte lägga så mycket fokus på ord; det är så mycket tid för så lite poäng. Är lite kluven dock, eftersom det känns som man måste det ifall man vill ha 15+ på ORD och MEK.
Mest fokus satsar jag annars på LÄS och möjligen DTK eftersom det är där mina svagheter ligger.
Tack, verkar som ett bra inlärningssätt. Vad har du för åsikt om att, efter att ha gått igenom din "process", även skriva texter om valfritt ämne och då använda sig av orden så att man lär sig dessa grundligt? Eller blir det overkill?
f.ö ställer jag mig frågande till varför "utrönat" blev rödmarkerat
Tack, verkar som ett bra inlärningssätt. Vad har du för åsikt om att, efter att ha gått igenom din "process", även skriva texter om valfritt ämne och då använda sig av orden så att man lär sig dessa grundligt? Eller blir det overkill?
f.ö ställer jag mig frågande till varför "utrönat" blev rödmarkerat
För att verbet utröna böjs inte utrönar, utrönade, utrönat utan utröner, utrönte, utrönt.